Sivu 1/1

HJ61 otti ja pysähty eikä liikkunut

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2006 4:28 am
Kirjoittaja jagar
muuten kuin hinaamalla. Emäntä oli ajelemassa takasin tallilta niin kuulemma kauhee rutina ja kolina lako yhtäkkiä. Sen jälkeen ei liikkunut mihinkään. Kone kävi, mutta ei liikkunut eteen eikä taakse. Jarru oli ollut kuulemma "kova" ja kytkin suht normaali. Kauhea katku oli tullut kabiiniin. Oli pakkasta semmoinen -25+.

No tänään haettiin auto hallilta kaverin kanssa niin pohdittiin seuraavaa (ollaankohan kauheasti hakoteillä :shock: ):

-Todennäköisesti kytkimen tai jarrujen nesteissä niin paljon vettä että jäätyi/kohmettui että ei kytkin ottanut kiinni/palautunut.

-Hankaava/kolina/naputus kuuluu oikealta edestä vain jos neliveto on päällä ja kääntyy. Suoraan ajettaessa vähäistä. => Vetonivel vai vähäinen rasvaus? Jos vetonivel niin onko hankala vaihtaa?

Ja sitten yksi vika mihin en ole keksinyt muuta selitystä kuin: Pissa pojista tulee todella heikosti nestettä vaikka säiliö täynnä. Voisiko putket olla tukossa? Pumput kyllä surisevat kun painaa.

Mutta toivottavasti jotkut viksut osaisi valaista tietämätöntä.

Ilkka T.

ps. Kiitos vaan sille cruiseri kuskille kuka pysähtyi ehdottelemaan emännälle "Tarviikos neitiä lykkiä jonnekkin" :D

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2006 7:36 am
Kirjoittaja Ismo C.
Kuullostaa vähän samalta kuin meillä: Emänta oli kans liikkeellä, ja auto lopetti kulkemisen kolinan kera. Syynä oli tarvikekytkin, josta oli keskiö irronnut levystä! Saattaa syy olla joku muukin, mutta siinä yksi teoria.
Vetonivel vanhemmiten alkaa naksuttaan. toisilla kestää nakuttavana vuosikausia kovemmassakin käytössä, huonolla tuurilla hajoo nopeastikin! Hommana ei mikään paha, ainoa "erikoistyökalu" mitä tarvii on 49mm (50mm) hylsä jolla kiristetään pyörän laakeri!

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2006 10:27 am
Kirjoittaja jagar
Siis auto toimii nyt ihan normaalisti takavedolla. Kytkimestä kuuluu vieläkin sama painelaakerin vikinä mikä on kuulunut kun ostimme vekottimen. Voiko kytkin "Hajota" ja sitten muka korjaantua uudelleen? ...tu kun tajuais eikä olis niiiin keltanokka :twisted:

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2006 12:12 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Kannattaa vaihtaa toi painelaakeri enne kun se hirttää kiinni,samalla tulee kykinkin tarkastettua.
Etumurros ei naputa takatuupparina ollenkaan,eli etumurros on väljä josta johtuu se naputus käännettäessä.
Se voi kestää vielä vaikka kuinka pitkään,tai sitten hajota nopeasti.Tuurista kiinni.
Nivelen vaihto on helppo juttu mutta painelaakerin,kytkimen vaihto jonkun verran isompi homma.
Eli kannattaa kyllä loota tiputtaa pois ennen kun jättää tienpäälle kaukana kotoa.

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2006 8:50 pm
Kirjoittaja JF
Pyöränlaakerin mutterin avainväli on muuten 54 mm!

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2006 9:11 pm
Kirjoittaja Jussi
Pitääkö tuo olla kiintoavain vai hylsy (54mm). Olettaisin että HJ60 on sama.
-Jussi-

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2006 9:44 pm
Kirjoittaja mixu
Jussi kirjoitti:Pitääkö tuo olla kiintoavain vai hylsy (54mm). Olettaisin että HJ60 on sama.
-Jussi-
Hylsy sen tarvis olla... tosin messinki tangolla selviää.Pitää vaan olla tarkka et ei mee liian tiukaks.Kahteen autoon on meinaan tehty.

Lähetetty: La Tammi 28, 2006 9:39 am
Kirjoittaja Eissi
talttapääruuvimeisselikin hoitaa saman asian, mieluiten iso sellainen. kulmasta naputtelee ensin aika kovin sen kiinni, sitten löysää että pyörässä on klappi ja sitten tiukentaa sen verran että klappi hukkuu. ja muistaa laittaa lukituslevyn ja sitten vielä sen toisen mutterin, vaikkei pyörä välttämättä pääsekään karkaamaan. tämä kiristysvaihe kannattaa tehdä pyörän ollessa paikallaan, muuten ei tunne klappia riittävän hyvin, vaikka luulis.