Sivu 1/1
bj:n jakolaatikko
Lähetetty: To Tammi 19, 2006 2:38 pm
Kirjoittaja bertta
Elikkäs on näköjään alkanu jakolaatikon stefat vuotammaan kartaanin akseleille,joutuuko irrottaa jakoaskia vai voiko vaihtaa paikallaan???
Lähetetty: To Tammi 19, 2006 4:51 pm
Kirjoittaja BJ40
Vaihto onnistuu irroittamatta laatikkoa, kardaanit ja laipat irti ja tiivisteet vaihtoon.
Lähetetty: To Tammi 19, 2006 5:00 pm
Kirjoittaja lepoantti
mites ulosoton stefat, onnistuuko samalla tapaa laipat irroittamalla ettei tartte purkaa?
Lähetetty: La Tammi 21, 2006 2:05 am
Kirjoittaja karra
lepoantti kirjoitti:mites ulosoton stefat, onnistuuko samalla tapaa laipat irroittamalla ettei tartte purkaa?
Kyllä, vaihdoin sen etummaisen ulosoton stefan sillei, että sen laipan irrotuksen jälkeen keskimutteri irti ja ulosvetäjällä akselinpätkä (kiilalla kiinni) ulos. Sitten se "kansi", missä stefa on kiinni, auki 4 pultilla ja mallin kanssa autotarvikeliikkeeseen stefan ostoon.
Lähetetty: Ma Tammi 23, 2006 4:04 pm
Kirjoittaja bertta
mitenkäs hankala operaatio jakoaskin ja laatikon irrottaminen on kun ei ole vielä kokemuksia.jos innostus ja alkas kahtelemaan tiivistesarjaa jostakin???

Lähetetty: Ti Tammi 24, 2006 10:13 am
Kirjoittaja karra
BJ40 kirjoitti:Vaihto onnistuu irroittamatta laatikkoa, kardaanit ja laipat irti ja tiivisteet vaihtoon.
Ajattelin kokeilla kuvan postausta tähän...
http://img15.imgspot.com/u/06/23/04/p10 ... 093550.JPG Näyttäisi toimivan, tuossa kuvassa on se etukardaanin lähtö purettuna, uusien osien kera.
Jos ei laakeria tarvi vaihtaa niin kai sen vanhan stefan saa tuosta irti kaivettua lähdön vielä jakiksessa paikallaan ollessa - ja uusihan menee helposti paikalleen.
Lähetetty: Ti Touko 18, 2010 12:14 pm
Kirjoittaja TuroTapio
bertta kirjoitti:mitenkäs hankala operaatio jakoaskin ja laatikon irrottaminen on kun ei ole vielä kokemuksia.jos innostus ja alkas kahtelemaan tiivistesarjaa jostakin??? :roll:
Haluaisin tätä samaa kysyä kun voi olla ajankohtainen itsellä, Rupes meinaan toi hidas 4x4 pitään aikas pahaa ääntä + ajossa vinkuu niin että korvissa soi.
Ja kysymys tuosta takaperän - kardaanin stefan vaihdosta, vinkkejä/neuvoja? (vuotaa öljyä)
(BJ-40 VM.1980)
Lähetetty: Ti Touko 18, 2010 9:46 pm
Kirjoittaja Hoosuu
Ennen kun purat koko jakolaatikkoo, tutki ulosoton laakerit!!Se ainakin mun BJ:sä vinku.
Lähetetty: Ke Touko 19, 2010 1:51 pm
Kirjoittaja Tuppu
bertta kirjoitti:mitenkäs hankala operaatio jakoaskin ja laatikon irrottaminen on kun ei ole vielä kokemuksia.jos innostus ja alkas kahtelemaan tiivistesarjaa jostakin???

Ei oo paha rasti... muistat vaan "ettiä" kaikki pultit
yks oli muistaakseni pikkasen piilos!
Lähetetty: To Touko 20, 2010 8:25 am
Kirjoittaja TuroTapio
Se vinkuminen on ihan suhteessa siihen onko vetoa/moottori jarrutus, kun siinä on semmone kultanekeskitie nii ei pidä ääntä, pirun ärsyttävää.
Onko laakereita noin yleensä helppo löytää/tilata/ostaa jostain kaupasta ton ikäsee jako-/vaihdelaatikkoo? + stefa
Lähetetty: To Touko 20, 2010 12:36 pm
Kirjoittaja Tuppu
TuroTapio kirjoitti:Onko laakereita noin yleensä helppo löytää/tilata/ostaa jostain kaupasta ton ikäsee jako-/vaihdelaatikkoo? + stefa
Kotimaasta saa ainakin Tamgearssilta, ulkona valikoimaa paljonkin SOR etc.
Lähetetty: Pe Touko 21, 2010 1:21 pm
Kirjoittaja TuroTapio
Saatiin jakolaatikko kauheella väännöllä irti (10h) kun joku (Idiootti) on valanu sinne polttoainetankin lasikuidusta ja on ainakin 20 cm keulaanpäin liian leveä.
Pitää toi tamgears kahtoo kiitos infosta ja lisää kysymyksiä:
Mistä jaon-vaihelaatikon yms. tiivisteet?
Lähetetty: Su Touko 23, 2010 5:59 pm
Kirjoittaja bj-40/76
Noilla paperitiivisteillä, eritoten ulosoton, on oltava oikean paksuisia,
Itse kerran kasasin ulosoton tosi ohuella paperitiivisteellä, ja hammaskoskerus meni liian tiukaksi(alkoi kamittamaan).
Itse olen kasannut lähes kaikki vanhoilla tiivisteillä ja bilteman punaisella
moottorisilikonilla (halpaa kuin mikä, ja 400 ml silikonipuristin patruunalla
tekee paljon remonttia, käytännössä niin pitkään että kuivuu paskasi)
jos tiiviste katkeaa irrotuksessa, niin kasasuksessa pitää käyttää ylimääräinen silikonitippa katkokohtaan "hierottuna".
Kaikki pinnat, myös tiiviste, jarrupesulla puhtaaksi ja vedetään OHUT yhtenäinen palko alumiiniin, ja tiivistepäälle ja painetaan tiiviste kiinni.
toinen ohut palko toiseen puoleen, ja kiinni.
Kiinnituspultit kierretään silikonilla öljytilan puolelta.
Puhdista ulosotto erittäin huolella, sillä jos jakiksessa joku menee rikki, niin se löytyy ulosotosta.
Ja noihin stefoihin kannattaa satsata muutama ylimääräinen euro, nimittäin toyotan originellit ylivoimaisesti parhaita.
ja kaikkein halvimmat lievästisanottuna kelvottomia.(olisi hdj-80 etuvetarin tarvike stefoja edullisesti...).
Ainoat paikat missä tarvikestefat on paikallaan, on bj-hj-hilux etuvetarin tarvikestefa, se parempi tamgers:in versio (samanlainen on hdj:ssa alunperin)
Lähetetty: Su Touko 23, 2010 10:23 pm
Kirjoittaja TuroTapio
Kiitos neuvoista.
Siis vikahan oli se että ulosotosta oli hajonnut laakeri ja ainakin yksi kuula päässy sitte siä murskaantuun, että on puhdisteltu oikeestaan kaikki nyt.
Jakolaatikko on pöydällä osina ja pitäis sielä tamgearsilla käydä katteleen vähä laakereita yms.
Noita momentteja olisin kyselly mistä sais selville?
ainakin kolme mitä pitää olla momentilla,
mutta jos on jossain joku kuva?
(nii joo Hoosuu tais muute mainita noi laakerit)
Ps, kuvia mulla on jonkun verran jos jotain kiinnostaa, jos vaikka edessä sama homma tai jjotain
Lähetetty: Pe Kesä 04, 2010 10:42 am
Kirjoittaja TuroTapio
Terve! Vielä uudestaa kysyisin noita momentteja noille muttereille jotka on esim sillä vaihdelaatikon akselilla johon jakis tulee kiinni & siellä minne tulee kardaanit kiinni. (etu- & takaveto)
Luin jostain että "Transfer" Öljyn tilavuus olisi 2,5 L mutta lisääkö toi voiman ulos otto sitä?
paljonko sinne menee sitä?
(BJ-40 VM.1980)