Sivu 1/1

polttoaine pumppu

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2006 6:25 pm
Kirjoittaja RUXI
onko 61:ssä sama pumppu kun 60:ssä, entä onko noihin saatavissa varaosia kun alkaa tuntumaan että mun 61:sen pumppu alkaa olla aika valmis, entä onko noihi mitään korjaussarjoja olemassa ja paljonko maksaa uusi? luultavasti aika pirun paljo mut ei se kyllä ole halpaa missään diesel huollossakaan sitä vanhaa rassauttaa. onko kellään kokemusta pumpun korjauksesta/ uusimisesta, kiinnostaisko ketään "pieni" projekti :wink: ?

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2006 7:50 pm
Kirjoittaja JV73
mitä oireita? paljonko ajettu? suuttimen kärjet, koska vaihdettu?

ruiskutuspumppu

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2006 7:55 pm
Kirjoittaja werzu
Hj60:sen pumppu on erilainen kuin 61:sen.60:sessa on paineerolla ohjattu syötön määrä kun taas 61:sessä on ihan mekaaninen kaasupoljin.Tosin automaattivaihteisessa hj60:sessa on mekaaninen kaasupoljin.

T:Jarkko Pasanen #14

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2006 8:43 pm
Kirjoittaja RUXI
ihan aluksi oli semmosta et ryntäytyksen jälkeen kun laski kaasun kokonaan pois niin tuppas sammumaan tai kiekat kävi ainaki tosi alhaalla ja sit otti normaalit tyhjäkäynti kierrokset. käytin raskoneella huollossa ja siellä ukko sitte että ne jotku keskipakopainot vai oliko jotku tasapainoakselit kuluneet et se ei saanu sitä edes säädettyä ihan niinku piti, vaan piti nostaa pikkusen tyhjis kierroksia et pelas, kierrosten "niiaus" kyllä loppu. tuosta siis päättelin et siellä pumpussa vois olla muutakin kulunutta ja sit edellinen omistaja on ohittanu vielä veden erottimen, mistä se pumppu myös tykkää, tosin olen itse sinne taas laittanu veden erottimen mut sen jälkeen on ajettu vasta kolme tankillista. nyt kolme päivää sitte huomasin et startatessa joutuu pyörittämään vähä kauemmin 1s-2s kun aikasemmin on riittäny et avainta käyttää startti asennossa siis reilusti alle sekunnin. myöskin muutama sekuntti startin jälkeen on kierrokset seilannu hieman n.100-150rpm. ja kierroksia joutu pitämään yli tonnissa vähä aikaa et suostu jäämään käyntiin. tätä siis kolme päivää ja tänää töistä lähtiessä starttasin niin hörähti käyntiin sen reilun sekunnin "sahaamisen" jälkeen sit laskin liikaa kierroksia ni sammu eikä ole sen jälkeen käyntiin lähtenny. starttaa kyllä mut ei lupaa ollenkaa ja kaveri sit hinas mut kotio n.10kilsaa ja koko ajan yritettiin käyntii mut ei pari kertaa kun painoin kytkimen ja pidin kaasun pohjassa ni jakso muutaman sekunnin pitää kiekat n. 3000 ja sit sammu vaik kaasu pohjassa. ajattelin et selvä homma et soppaa ei saa ja kotona aukomaan putkia ni ainakin käsipumpulla tulee suodattimen läpi pumpun päähän banjoliittimelle asti. avasin sit pumpulta suuttimelle lähtevän putken ja starttasin jonkun aikaa eikä mitään diiseli roiskeita missään näkynny, tietysti helpottais jos toinen starttais ja toinen vahtis putkea mut milläs minä sen teen :shock: no joo minusta kuitenki näyttäs siltä et se menoveden matka tyssäis siihe pumpulle.

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2006 8:49 pm
Kirjoittaja JV73
tarkista siirtopumpun "ventiililautaset"

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2006 8:52 pm
Kirjoittaja RUXI
tarvisin pikkusen vihjeitä tuohonkin et kuinka ne tarkastetaan?

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2006 9:12 pm
Kirjoittaja JV73
käsipumpun kun ruuvaa irti paljastuu jousi jonka alla on muovi lautanen, pumpun vieressä on pultin kanta jonka alta paljastuu samanlaisia osia.

Lähetetty: Ke Tammi 11, 2006 3:15 pm
Kirjoittaja RUXI
iso kiitos. yllätys että sataa vettä kun pitäis autoa rassata, no kai se kuuluu tähä... huomena pitää vilkasta.

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 11:40 am
Kirjoittaja RUXI
paljonko kannattais maksaa käytetystä mutta ehjästä pumpusta?

Lähetetty: To Tammi 19, 2006 4:26 pm
Kirjoittaja Antsa
Tarkasta myös alipaine letkujen kunto,niiden jotka lähtevät kaasuläpältä,ja sen ylä puolelta.
Lisäksi kun kaasua nostettaessa alipaine imee syötön pois,niin kalvo vastaa eräänlaiseen jouseen jonka virka ilmeisesti on estää kyseinen "niiaaminen".
Kyseinen laite löytyy ainakin 3B moottorissa,käikäleestä johon kaasuläpältä tuleva letku menee.Taisi olla vielä semmosen propun näköissessä mutterissa kiinni.
Tämä ainakin ois halpa vika.Ja muuta ei tuu mieleen.
Jos on alipaine/paine ero säätöinen pumppu niin keskipako säätäjä ei säätäne kuin maksimi kierroksia viimeisenä turvana ennen konerikkoa.

Nii ja jos tyhjäkäynti pitää olla melkein minimissään eli kaasuläppä lähes kiinni ettei käy liian isoilla kierroksilla, niin kalvossa ompi ehkä reikä, tai letkussa vuoto.
Kalvon kunnon voi tarkistaa siten, että koneen käydessä tyhjäkäyntiä, irroita YLEMPI letku, eli se mikä on kaasu läpän ylä puolella läppärungosta. Kokeile sormella tuntuuko imua syöttöpumpun suuntaan.Jos tuntuu ja kierrokset nousee on kalvossa reikä.
Varaa kaveri valmiiksi sammuttamaan koneen siltävaralta että irroitettu letku on väärä,tai tapahtuu jotain muuta ihmeellistä.Koska jos irroittaa sen letkun joka menee kaasu läpälle kone ryntää ja tulee jännää.

Nämä siis jos on paine-ero säätöinen pumppu.Joku aika sitten oli vastaava näytös omassa verstaassa.

Lähetetty: Pe Tammi 20, 2006 2:06 pm
Kirjoittaja JF
Unohda yläolevat ohjeet, ne ovat vanhemman mallin paine-erolla toimivalle pumpun säätimelle (B, 3B, 2H ym vaparikoneet).

61:n mekaaninen pumppu ahtopaineen tunnistimella voi olla kiven alla, mutta kannattaa ehkä silti hakea. Soittele dieselhuoltoja läpi ja laita palstoille ilmoitukset.

Ettei järjestelmään pääsisi ilmaa käsipumpun tiivisteistä? Nuo näkyisivät iän mittaan alkavan vuotaa enemmän tai vähemmän suuntaan jos toiseen. Korvaavan käsipumpun saat n. kymmenellä eurolla jostain dieselpajasta.

Lähetetty: Pe Tammi 20, 2006 7:06 pm
Kirjoittaja Antsa
Niimpä tietysti , nyt luin itekkin tarkemmin alkuperäisen viestin. Perhana kun pätemisentarve on suuri mutta älyä vähän.

Lähetetty: Pe Tammi 20, 2006 7:43 pm
Kirjoittaja RUXI
löysin kiinni leikanneesta koneesta pumpun 350€ en tiiä sit onko halpa vai kallis mut tolla omalla pumpulla kun toi ei käynnisty ni jotaa se on keksittävä. ompi vaan pikkasen vilu rassailla, pitänee ootella et vähä lauhtuu. jos toi olis alkanu jostain ilmaa hörimää välii ni luulis et se edes vähä yrittäis käydä mut kun ei ollenkaan ja pumpun päähä asti tulee startatessa löpöä ihan kunnolla mut suutinputkille taas ei yhtään???

Lähetetty: Pe Tammi 20, 2006 7:47 pm
Kirjoittaja RUXI
nii ja jos joku vielä vääntäis rautalangasta et miten voin tarkistaa ettei sammutin ole päällä, koska eikös se katkase syötön?