Kuva Kuva

polttoaine pumppu

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

RUXI
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:17 am
Paikkakunta: Anjalankoski

polttoaine pumppu

Viesti Kirjoittaja RUXI »

onko 61:ssä sama pumppu kun 60:ssä, entä onko noihin saatavissa varaosia kun alkaa tuntumaan että mun 61:sen pumppu alkaa olla aika valmis, entä onko noihi mitään korjaussarjoja olemassa ja paljonko maksaa uusi? luultavasti aika pirun paljo mut ei se kyllä ole halpaa missään diesel huollossakaan sitä vanhaa rassauttaa. onko kellään kokemusta pumpun korjauksesta/ uusimisesta, kiinnostaisko ketään "pieni" projekti :wink: ?
JV73
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 11:30 pm
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja JV73 »

mitä oireita? paljonko ajettu? suuttimen kärjet, koska vaihdettu?
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

ruiskutuspumppu

Viesti Kirjoittaja werzu »

Hj60:sen pumppu on erilainen kuin 61:sen.60:sessa on paineerolla ohjattu syötön määrä kun taas 61:sessä on ihan mekaaninen kaasupoljin.Tosin automaattivaihteisessa hj60:sessa on mekaaninen kaasupoljin.

T:Jarkko Pasanen #14
RUXI
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:17 am
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja RUXI »

ihan aluksi oli semmosta et ryntäytyksen jälkeen kun laski kaasun kokonaan pois niin tuppas sammumaan tai kiekat kävi ainaki tosi alhaalla ja sit otti normaalit tyhjäkäynti kierrokset. käytin raskoneella huollossa ja siellä ukko sitte että ne jotku keskipakopainot vai oliko jotku tasapainoakselit kuluneet et se ei saanu sitä edes säädettyä ihan niinku piti, vaan piti nostaa pikkusen tyhjis kierroksia et pelas, kierrosten "niiaus" kyllä loppu. tuosta siis päättelin et siellä pumpussa vois olla muutakin kulunutta ja sit edellinen omistaja on ohittanu vielä veden erottimen, mistä se pumppu myös tykkää, tosin olen itse sinne taas laittanu veden erottimen mut sen jälkeen on ajettu vasta kolme tankillista. nyt kolme päivää sitte huomasin et startatessa joutuu pyörittämään vähä kauemmin 1s-2s kun aikasemmin on riittäny et avainta käyttää startti asennossa siis reilusti alle sekunnin. myöskin muutama sekuntti startin jälkeen on kierrokset seilannu hieman n.100-150rpm. ja kierroksia joutu pitämään yli tonnissa vähä aikaa et suostu jäämään käyntiin. tätä siis kolme päivää ja tänää töistä lähtiessä starttasin niin hörähti käyntiin sen reilun sekunnin "sahaamisen" jälkeen sit laskin liikaa kierroksia ni sammu eikä ole sen jälkeen käyntiin lähtenny. starttaa kyllä mut ei lupaa ollenkaa ja kaveri sit hinas mut kotio n.10kilsaa ja koko ajan yritettiin käyntii mut ei pari kertaa kun painoin kytkimen ja pidin kaasun pohjassa ni jakso muutaman sekunnin pitää kiekat n. 3000 ja sit sammu vaik kaasu pohjassa. ajattelin et selvä homma et soppaa ei saa ja kotona aukomaan putkia ni ainakin käsipumpulla tulee suodattimen läpi pumpun päähän banjoliittimelle asti. avasin sit pumpulta suuttimelle lähtevän putken ja starttasin jonkun aikaa eikä mitään diiseli roiskeita missään näkynny, tietysti helpottais jos toinen starttais ja toinen vahtis putkea mut milläs minä sen teen :shock: no joo minusta kuitenki näyttäs siltä et se menoveden matka tyssäis siihe pumpulle.
JV73
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 11:30 pm
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja JV73 »

tarkista siirtopumpun "ventiililautaset"
RUXI
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:17 am
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja RUXI »

tarvisin pikkusen vihjeitä tuohonkin et kuinka ne tarkastetaan?
JV73
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 11:30 pm
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja JV73 »

käsipumpun kun ruuvaa irti paljastuu jousi jonka alla on muovi lautanen, pumpun vieressä on pultin kanta jonka alta paljastuu samanlaisia osia.
RUXI
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:17 am
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja RUXI »

iso kiitos. yllätys että sataa vettä kun pitäis autoa rassata, no kai se kuuluu tähä... huomena pitää vilkasta.
RUXI
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:17 am
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja RUXI »

paljonko kannattais maksaa käytetystä mutta ehjästä pumpusta?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tarkasta myös alipaine letkujen kunto,niiden jotka lähtevät kaasuläpältä,ja sen ylä puolelta.
Lisäksi kun kaasua nostettaessa alipaine imee syötön pois,niin kalvo vastaa eräänlaiseen jouseen jonka virka ilmeisesti on estää kyseinen "niiaaminen".
Kyseinen laite löytyy ainakin 3B moottorissa,käikäleestä johon kaasuläpältä tuleva letku menee.Taisi olla vielä semmosen propun näköissessä mutterissa kiinni.
Tämä ainakin ois halpa vika.Ja muuta ei tuu mieleen.
Jos on alipaine/paine ero säätöinen pumppu niin keskipako säätäjä ei säätäne kuin maksimi kierroksia viimeisenä turvana ennen konerikkoa.

Nii ja jos tyhjäkäynti pitää olla melkein minimissään eli kaasuläppä lähes kiinni ettei käy liian isoilla kierroksilla, niin kalvossa ompi ehkä reikä, tai letkussa vuoto.
Kalvon kunnon voi tarkistaa siten, että koneen käydessä tyhjäkäyntiä, irroita YLEMPI letku, eli se mikä on kaasu läpän ylä puolella läppärungosta. Kokeile sormella tuntuuko imua syöttöpumpun suuntaan.Jos tuntuu ja kierrokset nousee on kalvossa reikä.
Varaa kaveri valmiiksi sammuttamaan koneen siltävaralta että irroitettu letku on väärä,tai tapahtuu jotain muuta ihmeellistä.Koska jos irroittaa sen letkun joka menee kaasu läpälle kone ryntää ja tulee jännää.

Nämä siis jos on paine-ero säätöinen pumppu.Joku aika sitten oli vastaava näytös omassa verstaassa.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Unohda yläolevat ohjeet, ne ovat vanhemman mallin paine-erolla toimivalle pumpun säätimelle (B, 3B, 2H ym vaparikoneet).

61:n mekaaninen pumppu ahtopaineen tunnistimella voi olla kiven alla, mutta kannattaa ehkä silti hakea. Soittele dieselhuoltoja läpi ja laita palstoille ilmoitukset.

Ettei järjestelmään pääsisi ilmaa käsipumpun tiivisteistä? Nuo näkyisivät iän mittaan alkavan vuotaa enemmän tai vähemmän suuntaan jos toiseen. Korvaavan käsipumpun saat n. kymmenellä eurolla jostain dieselpajasta.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Niimpä tietysti , nyt luin itekkin tarkemmin alkuperäisen viestin. Perhana kun pätemisentarve on suuri mutta älyä vähän.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
RUXI
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:17 am
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja RUXI »

löysin kiinni leikanneesta koneesta pumpun 350€ en tiiä sit onko halpa vai kallis mut tolla omalla pumpulla kun toi ei käynnisty ni jotaa se on keksittävä. ompi vaan pikkasen vilu rassailla, pitänee ootella et vähä lauhtuu. jos toi olis alkanu jostain ilmaa hörimää välii ni luulis et se edes vähä yrittäis käydä mut kun ei ollenkaan ja pumpun päähä asti tulee startatessa löpöä ihan kunnolla mut suutinputkille taas ei yhtään???
RUXI
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:17 am
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja RUXI »

nii ja jos joku vielä vääntäis rautalangasta et miten voin tarkistaa ettei sammutin ole päällä, koska eikös se katkase syötön?
Vastaa Viestiin