Sivu 1/1

Ruostesuojauksesta

Lähetetty: La Joulu 24, 2005 4:44 pm
Kirjoittaja njhj
Ruotsin Puollustusvoimat on tehnyt aikanaan tutkimusta suostesuojauksesta ja silloin käsittääkseni parhaaksi osoittautui pellavaöljy/terva seos. Nimenomaan siis kotelosuojaukseen, ei kulutukselle alttiiksi joutuville pinnoille. Kyse on ollut tietysti ruostumattomasta raudasta.

Oma kokemukseni on toisen vanhan autoprojektin tiimoilta ja kaksikomponetti praimeri oli hyvää tavaraa hiekkapuhalluksen jälkeen. Kun aikanaan sitten hitsattiin vierestä niin 1,5cm:n päässä hitsatusta saumasta oli maali vielä tiukasti kiinni.

Ongelmana on hitsatessa pellin hitsatun kohdan suojaus molemmin puolin. Jotkut ovat tehneet esim lokasuojien reunaliitoksia korikitillä. Ensin pokkaus runkoon jäävään osaan, sitten uusi kaaripala kiinni korikitillä ja puristimien kanssa kuivumaan. Ei jää ruosteelle eli ilmalle väliä liitoksessa. On kuulemma tiukasti kiinni!. Sitten jos paikattu kohta sallii, niin kotelosuoja-ainetta vaikka pillinpaksuisesta reijästä perään, jos ei voi epoksilla maalata.

Re: Ruostesuojauksesta

Lähetetty: Su Tammi 01, 2006 4:53 pm
Kirjoittaja PVFilmi
njhj kirjoitti:Ruotsin Puollustusvoimat on tehnyt aikanaan tutkimusta suostesuojauksesta ja silloin käsittääkseni parhaaksi osoittautui pellavaöljy/terva seos. Nimenomaan siis kotelosuojaukseen, ei kulutukselle alttiiksi joutuville pinnoille. Kyse on ollut tietysti ruostumattomasta raudasta.

Oma kokemukseni on toisen vanhan autoprojektin tiimoilta ja kaksikomponetti praimeri oli hyvää tavaraa hiekkapuhalluksen jälkeen. Kun aikanaan sitten hitsattiin vierestä niin 1,5cm:n päässä hitsatusta saumasta oli maali vielä tiukasti kiinni.

Ongelmana on hitsatessa pellin hitsatun kohdan suojaus molemmin puolin. Jotkut ovat tehneet esim lokasuojien reunaliitoksia korikitillä. Ensin pokkaus runkoon jäävään osaan, sitten uusi kaaripala kiinni korikitillä ja puristimien kanssa kuivumaan. Ei jää ruosteelle eli ilmalle väliä liitoksessa. On kuulemma tiukasti kiinni!. Sitten jos paikattu kohta sallii, niin kotelosuoja-ainetta vaikka pillinpaksuisesta reijästä perään, jos ei voi epoksilla maalata.
Nyt ei saa nauraa.. :D Tein omaan hj.n takakaariin messevän kokeilupatentin, kun hitsailin pirssin lähes läpikotasin.. Koteiloin kaaret pellillä ja laitoin aina puolellensa 2 rasvanippaa, ja prässillä täyteen.. :? Nyt ongelmallinen kurankerääjä on pois ja aina täynnä vaseliiniä! Kaikkea hullua sitä tulee tehtyä.. :idea:

Lähetetty: Pe Tammi 06, 2006 11:34 am
Kirjoittaja klaapila
Laitappas kuvia tuosta keksinnöstä, niin myös minä ja muut hahmoituskyvyttömät voidaan nukkua ensi yönä, kun ei tartte pähkäillä, että miten sen olet toteuttanut. :roll:

estoa

Lähetetty: To Tammi 19, 2006 6:30 pm
Kirjoittaja pete
Ei ainakaan pellavaöljyä :) . Kun se kosteus pääsee kuitenkin alle niin se muhii siellä kaikessa rauhassa... Kokemusta on :oops: