Ruotsin Puollustusvoimat on tehnyt aikanaan tutkimusta suostesuojauksesta ja silloin käsittääkseni parhaaksi osoittautui pellavaöljy/terva seos. Nimenomaan siis kotelosuojaukseen, ei kulutukselle alttiiksi joutuville pinnoille. Kyse on ollut tietysti ruostumattomasta raudasta.
Oma kokemukseni on toisen vanhan autoprojektin tiimoilta ja kaksikomponetti praimeri oli hyvää tavaraa hiekkapuhalluksen jälkeen. Kun aikanaan sitten hitsattiin vierestä niin 1,5cm:n päässä hitsatusta saumasta oli maali vielä tiukasti kiinni.
Ongelmana on hitsatessa pellin hitsatun kohdan suojaus molemmin puolin. Jotkut ovat tehneet esim lokasuojien reunaliitoksia korikitillä. Ensin pokkaus runkoon jäävään osaan, sitten uusi kaaripala kiinni korikitillä ja puristimien kanssa kuivumaan. Ei jää ruosteelle eli ilmalle väliä liitoksessa. On kuulemma tiukasti kiinni!. Sitten jos paikattu kohta sallii, niin kotelosuoja-ainetta vaikka pillinpaksuisesta reijästä perään, jos ei voi epoksilla maalata.
Ruostesuojauksesta
Valvoja: Käyttäjä
Re: Ruostesuojauksesta
Nyt ei saa nauraa..njhj kirjoitti:Ruotsin Puollustusvoimat on tehnyt aikanaan tutkimusta suostesuojauksesta ja silloin käsittääkseni parhaaksi osoittautui pellavaöljy/terva seos. Nimenomaan siis kotelosuojaukseen, ei kulutukselle alttiiksi joutuville pinnoille. Kyse on ollut tietysti ruostumattomasta raudasta.
Oma kokemukseni on toisen vanhan autoprojektin tiimoilta ja kaksikomponetti praimeri oli hyvää tavaraa hiekkapuhalluksen jälkeen. Kun aikanaan sitten hitsattiin vierestä niin 1,5cm:n päässä hitsatusta saumasta oli maali vielä tiukasti kiinni.
Ongelmana on hitsatessa pellin hitsatun kohdan suojaus molemmin puolin. Jotkut ovat tehneet esim lokasuojien reunaliitoksia korikitillä. Ensin pokkaus runkoon jäävään osaan, sitten uusi kaaripala kiinni korikitillä ja puristimien kanssa kuivumaan. Ei jää ruosteelle eli ilmalle väliä liitoksessa. On kuulemma tiukasti kiinni!. Sitten jos paikattu kohta sallii, niin kotelosuoja-ainetta vaikka pillinpaksuisesta reijästä perään, jos ei voi epoksilla maalata.



Pekka Visala