Kuva Kuva

Ruostesuojauksesta

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

njhj
Viestit: 49
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 7:38 pm

Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja njhj »

Ruotsin Puollustusvoimat on tehnyt aikanaan tutkimusta suostesuojauksesta ja silloin käsittääkseni parhaaksi osoittautui pellavaöljy/terva seos. Nimenomaan siis kotelosuojaukseen, ei kulutukselle alttiiksi joutuville pinnoille. Kyse on ollut tietysti ruostumattomasta raudasta.

Oma kokemukseni on toisen vanhan autoprojektin tiimoilta ja kaksikomponetti praimeri oli hyvää tavaraa hiekkapuhalluksen jälkeen. Kun aikanaan sitten hitsattiin vierestä niin 1,5cm:n päässä hitsatusta saumasta oli maali vielä tiukasti kiinni.

Ongelmana on hitsatessa pellin hitsatun kohdan suojaus molemmin puolin. Jotkut ovat tehneet esim lokasuojien reunaliitoksia korikitillä. Ensin pokkaus runkoon jäävään osaan, sitten uusi kaaripala kiinni korikitillä ja puristimien kanssa kuivumaan. Ei jää ruosteelle eli ilmalle väliä liitoksessa. On kuulemma tiukasti kiinni!. Sitten jos paikattu kohta sallii, niin kotelosuoja-ainetta vaikka pillinpaksuisesta reijästä perään, jos ei voi epoksilla maalata.
PVFilmi
Viestit: 38
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 2:53 pm
Paikkakunta: ikaalinen

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja PVFilmi »

njhj kirjoitti:Ruotsin Puollustusvoimat on tehnyt aikanaan tutkimusta suostesuojauksesta ja silloin käsittääkseni parhaaksi osoittautui pellavaöljy/terva seos. Nimenomaan siis kotelosuojaukseen, ei kulutukselle alttiiksi joutuville pinnoille. Kyse on ollut tietysti ruostumattomasta raudasta.

Oma kokemukseni on toisen vanhan autoprojektin tiimoilta ja kaksikomponetti praimeri oli hyvää tavaraa hiekkapuhalluksen jälkeen. Kun aikanaan sitten hitsattiin vierestä niin 1,5cm:n päässä hitsatusta saumasta oli maali vielä tiukasti kiinni.

Ongelmana on hitsatessa pellin hitsatun kohdan suojaus molemmin puolin. Jotkut ovat tehneet esim lokasuojien reunaliitoksia korikitillä. Ensin pokkaus runkoon jäävään osaan, sitten uusi kaaripala kiinni korikitillä ja puristimien kanssa kuivumaan. Ei jää ruosteelle eli ilmalle väliä liitoksessa. On kuulemma tiukasti kiinni!. Sitten jos paikattu kohta sallii, niin kotelosuoja-ainetta vaikka pillinpaksuisesta reijästä perään, jos ei voi epoksilla maalata.
Nyt ei saa nauraa.. :D Tein omaan hj.n takakaariin messevän kokeilupatentin, kun hitsailin pirssin lähes läpikotasin.. Koteiloin kaaret pellillä ja laitoin aina puolellensa 2 rasvanippaa, ja prässillä täyteen.. :? Nyt ongelmallinen kurankerääjä on pois ja aina täynnä vaseliiniä! Kaikkea hullua sitä tulee tehtyä.. :idea:
Pekka Visala
klaapila
Viestit: 10
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 10:34 pm
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja klaapila »

Laitappas kuvia tuosta keksinnöstä, niin myös minä ja muut hahmoituskyvyttömät voidaan nukkua ensi yönä, kun ei tartte pähkäillä, että miten sen olet toteuttanut. :roll:
pete
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 4:58 pm
Paikkakunta: Mikkeli

estoa

Viesti Kirjoittaja pete »

Ei ainakaan pellavaöljyä :) . Kun se kosteus pääsee kuitenkin alle niin se muhii siellä kaikessa rauhassa... Kokemusta on :oops:
Vastaa Viestiin