Sivu 1/1
LJ 70 , 2L-T , Onko hehkutus jne..??
Lähetetty: To Joulu 22, 2005 8:21 pm
Kirjoittaja Rude
Startatessa Käy hehku kiskolla 12V n. sekunnin ajan ja sen jälkeen jää n. 6 - 7 V ..ja poistuu aikanaan..(kun kone käy( jälkihehku))
No nyt pakkasta 15 ja se ääni releistä on se sama naks.naks (n.sekunnin välein) ja kaikki on samanlailla , Jännitemittauksessa vilahtaa 12V ..ja turha yrittää,.,. Onko tietoa missä se moottorin lämpötila- anturi on joka haistelee hehkun tarvetta??
Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 8:27 pm
Kirjoittaja jpesala
moi. sama ongelma mullakin jo vuosia. yleensä kun ne releet naksuu on yksi tai useampia hehkuja pimeenä. omaani olen vaihtanut glow plug timerin mikä sijaitsee siellä hanskalokeron takana tuulilasin alapuolella .eikä vaikuttanut mitään ! tosin se timer oli käytetty eikä sen kunnosta voi sanoa mitään. eilen vaihdoin lämpösensorin (uusi toyotalta 59€) lohkon kylkeen imusarjan alla starttimoottorin päällä siinä välissä. kun johdon otti irti siitä sensorista ja yhdisti molemmat johdot ei auto hehkuttanut lainkaan.siis se luulee silloin , että moottori on kuuma, eli tällä mötikällä on jotain tekemistä hehkutuksen kanssa. lopputulos oli kuitenkin taas, että tämäkään vaihto ei hyödyttänyt mitään.
olen äimän käkenä. kertokaa ken ymmärtää hehkujen sielunelämää t. jp ja joulua.
Lähetetty: La Joulu 24, 2005 10:10 am
Kirjoittaja Rude
Eilen illalla selvittelin sitä hässäkkää sieltä startin päältä imusarjan alta. Joku viisas oli teipannut ILMASTOINTITEIPILLÄ niitä hehkusysteemin johtoja kun parista kohtaa oli kuparit näkyvissä ja kaikki oli mustalla moottoriöljyllä "kyllästettyjä" olihan kivaa mälliliisteriä.
Omasta mielestäni löysin kolme kohtaa jossa hehkujen johto olisi ottanut maihin ennen kiskostoa. (Löysin jonkun toyotan dieselin hehkujen tarkistus ohjeen netistä ja sitä "soveltaen" ajattelin että kun hehkutus on reilusti alle 15s silloin on täysi oikosulku, jos hehkutusaika olisi 25s tai pisempi olisi yksi tai useampi hehku rikki)
No Putsatut ja kunnollisella 3M:n sähkoteipillä fiksatut johdot paikoilleen ja testing... naks naks Samajuttu ei muutosta.
Täytyypi tutkia sitä hehkuaika rele hommaa..
Nii kun antaa apukaapelilla sähköä suoraan hehkukiskoon n.5s ja kaveri starttaa Lähtee kun palmun alta, et hehkut olis kyllä ehjät.
Jouluja sinne muillekkin ,tänään ei kuulemma saa rälläköidä.
hehkuttaa
Lähetetty: La Joulu 24, 2005 6:07 pm
Kirjoittaja Vieras
moi.. mäkin tappelin hehkujenkaa ku taistelin tartin kuntoon niin hehkut ei toiminut...
toi vaiva tuntuisi rele vialta , vetää kyllä mut ei virta johdu tai johtuu mut heikosti, onkohan koskettimet palanut , siinä kuskinpuolelle siinä polttoaineen ja lokasuojan välissä on rele niin se auki ja hiekkapaperia koskettimiin.. ,, mä en nyt muista mikä rele sen ison virran kytki , pitäis katsoa autosta,, se hanskalokeron tykönä olevassa mötikässä vika ei taida kyllä olla ... katsoo nyt välipäivinä jos katson muutenki öljyi autoon niin jos katon mikä mättää..
lisäys sun juttuun
Lähetetty: La Joulu 24, 2005 6:13 pm
Kirjoittaja Vieras
niin jäi sanomati että virtalukolta tulee suoraan isovirta hehkujen kiskoon , tartin aikana saa isoo virtaa..
Lähetetty: Su Joulu 25, 2005 11:41 pm
Kirjoittaja Rude
Joulupäivä ja täytyi vähän käydä taas..kun ei pyryttänytkään, ja kun toi hehkujen korjaus/tarkistus ei oikeen onnistu jos auto lämpösessä tallissa tai kesällä..ja tuli vähän vihjeitä,Kiitos,... , Joo se rele kuskinpuolen lokarissa löpösuodattimen takana taitaakin olla jälkihehkurele ( kulmikkaampi, mitoiltaan 3 x 5 x 5 cm) se antaa sähköä sen imusarjan pohjassa olevan vastuksen kautta kiskolle koko ajan hehkutuksen aloituksesta jälkihehkutuksen loppuun, hehkutuksessa (ennen koneen käynnistystä) ko. releen rinnalla on "ohitusrele"tuolle imusarjassa olevalle vastukselle.->Jolloin tulee täysi 12V kiskonpäähän. rele (pituus. n.4cm ja halk.n.4cm pyöreä) joka mun LJ:ssä on pultattuna kuskinpuolen akun viereen lokariin (onkohan alkuperäinen paikka) siitä menee paksupiuha suoraan kiskon päähän jossa on ensin se "vastuskisko" jonka päistä lähtee piuhat sinne hanskalokerontaakse...
..Nii se "kantikkaampirele" on myös starttihehkurele koska se on vetäneenä hehkutuksen ajan rinnalla sen pyöreen "pötikän"kanssa..
Kantikkaamman kärjet tarkastin ... Täytyypi tutkia sen pyöreän releen kärjet ..auki ja katso..
hehku.
Lähetetty: Ma Joulu 26, 2005 12:00 am
Kirjoittaja Vieras
voi olla sitten siinä pyöreässäkin rele mötikässä vikaa tai sen ohjauksessa , mulla 86 mallin lj70 kyllä kans siinä lokasuojassa akun ja imusarjan välissä.
mulla oli joskus vikaa siinä liittimessä missä nipussa menee niitä johtoi imusarjan liki niin kierros lukumittari ei hankkinut toimia ja tartti ei saanut herätevirtaa niin se oli hapettunut.,,
ookko tsekannut virtalukon pohjan ku tartatessa suoraan 12v tartin ajan pitäs suora sähö tulla suoraan hehkukiskoon ,, sekin tekee kummia jos joku hehku pimee niin sekottaa käyntiin lähtöö.
Lähetetty: Ma Joulu 26, 2005 12:34 am
Kirjoittaja Rude
Niinpä vm 86 LJ se mullakkii o ..19v tuore johdotus = 3 sukupolvea raplannut.
HEHKUT PELAA!!!
Lähetetty: To Tammi 12, 2006 9:13 am
Kirjoittaja Rude
Hehkut hajosi kun tarjosin 12V suoraan hehkukiskoon!!!
vm89 tai vm90 ja sitä ennen LJ:n hehkut on 6V:n HEHKUT !!
Eli siinä on se etuvastus (lattapeltiä) joka pudottaa jännitteen sopivaksi.
Alunperin vika oli akulta lähtevässä piuhassa joka oli poikki, jolloin menin ja rikoin (omaa tyhmyyttäni) hehkut antamalla 5sek. 12V:n sähköä suoraan hehkuille, olisi pitänyt tökätä sitä sähköä siihen lattakiskon päähän...Kyllä se silloin auttoi käynnistykseen kun hehkut oli niin kuumat että ne kaikki suli.
No uudet hehkut paikoilleen javot.
Re: HEHKUT PELAA!!!
Lähetetty: To Tammi 12, 2006 12:26 pm
Kirjoittaja AnttiH
Rude kirjoitti:antamalla 5sek. 12V:n sähköä suoraan hehkuille,
Laskin joskus, että hiacen hehku kestää antaa 6 sek. 12v suoraan hehkulle. Oli 7 voltin hidas hehku, muistaakseni. Oli aikanaan sellanen menopeli, missä piti olla akku apukuskin paikalla, että pääs antaan virtaa hehkuille kuskin penkin alle. Ajohan silläkin helsingistä inariin ja takas, mutta sai olla pelko persiissä, räjähtääkö tulille, kun sähköpuoli oli kun maasepän tekemä

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 9:15 am
Kirjoittaja Rude
Ne 6V:n hehkut oli tarvikemallit tyyppiä PT-140 ja nyt nää uudet on PT-147 ja on edellisistä poiketen 7V:n hehkut, toimii ainakin näillä -3C keleillä, saa nähdä kun pakkasta on 20.