Kuva Kuva

Bj40 vaihteisto, pakki ei mene päälle

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Bjhjt
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2024 11:02 pm
Paikkakunta: Savo

Bj40 vaihteisto, pakki ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Bjhjt »

Semmoinen vika tuli pakkasilla Bj40:n vaihteistoon, että pakki ei mene päälle. Ykkönen menee tosin tosi kankeasti, kakkonen juuri ja juuri. Kolmonen ja nelonen kytkeytyvät varsin hyvin. Vaihteisto on ollut kovilla vuosikymmeniä eli ulkoruokinnassa pressulla peitettynä toki kun ei ole ajossa. Eli vettä on voinut tiivistyä ja sekin saattaa olla oma juttunsa.

Vaan kysymys on mikä voisi aiheuttaa pakin kytkeytymisongelman. Tuntuma tosiaan on kuin rautaa olis vastassa kun vaihdekeppi kääntää. Ykkösellä tuntuu kuin jäätynyttä vaseliinia yrittäis kepillä hämmentää.

En ole kuullut Bj:n vaihteiston tyyppivioista, pieniä jotain mikä selittäisi tätä vaivaa
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Bj40 vaihteisto, pakki ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Ihan ekana ajaisin lämpöiseen talliin ja vaihtaisin uudet vaihteistoöljyt.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Bjhjt
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2024 11:02 pm
Paikkakunta: Savo

Re: Bj40 vaihteisto, pakki ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Bjhjt »

Kyllähän siinä niin kävi, että jäässä oli loota, ei muuta vikaa. Vaihteisto ja voimansiirto ei ole enää Bj:ssä kiinni vaan pultattu omatekoiseen mukaturvakehikkorunkoon. Katto sentään on. Lämmintä tallia ei ole mutta Pohjolan tallikin onneks lämpeni ja nyt vaihteisto alkoi toimia. Arvelinkin, ettei Land Cruiserin laatikko hajoa, kysyimpähän kumminkin. Jännä juttu oli se, et pakki, ykkönen ja kakkonen oli eniten jäässä, kolmonen ja nelonen toimi melko hyvin. Ehkä se vaikutti kun pakki oli pihalla pohjosen suuntaan.

Löysin Hankkijalta magneetilla kiinnittyvän lämmittimen, käyttävät niitä nykyään klapikoneitten öljysäiliöiden lämmitykseen. Pitää kokeilla riittääkö 350 Watin teho kovemmilla pakkasilla. Öljy on kyllä kesällävaihdettava, kokeilin täyttöaukosta ja tuntuma oli sormeen margariinimainen. Eiköhän tuonne käy 75-90 täyssynteettinen jos se pysyis juoksevana. Vuotoja ei lootassa ole kun on aika kauan pysynyt öljy sisällä
Vastaa Viestiin