Kuva Kuva

BJ45 kardaanikäsijarru

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

SamiPekka
Viestit: 36
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:20 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

BJ45 kardaanikäsijarru

Viesti Kirjoittaja SamiPekka »

Tervehdys. Bertta alkaa olla valminna leimalle, mutta käsijarru täytyy säätää. Tarvitsen operaatioon neuvoja, aiempia kokemuksia kardaanikäsijarrun rakenteesta/säätämisestä ei ole. Haku ei antanut tuloksia, jos jollain on linkkejä aiheesta käytyihin keskusteluihin, niin myös ne ovat tervetulleita.

SamiPekka.
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Kardaanikäsijarru

Viesti Kirjoittaja werzu »

Jarrukilven takana on ihan avaimella pyöritettävä pultinkanta jolla säädetään jarrukenkiä lähemmäksi.Ja taas pärjää vuoden eteenpäin.Kannattaa tietysti ennen säätämistätarkistaa ettei kukaan ole yrittänyt säätää käsijarruvaijerista.

T:Jarkko
SamiPekka
Viestit: 36
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:20 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

vaijerista vielä

Viesti Kirjoittaja SamiPekka »

Kiitos vastauksestasi. Kuullostaa yksinkertaiselta, täytyy lähteä katselemaan auton alle.

Miten jarruvaijerin tulisi olla kiinni kärijarrukahvassa? Nyt on nimittäin sellainen tilanne, että vaijeri on jotenkin irrallaan.. siinä hahlossa. Eli ylöspäin vetäessä vaijeri toimii ..mutta alas laskettaessa irtoaa hahlosta.

SamiPekka
SamiPekka
Viestit: 36
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:20 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

vielä

Viesti Kirjoittaja SamiPekka »

Tuo birfield.com auttoi kovasti, nyt ymmärtänen miten jarru toimii. Ja eikun kimppuun.

SP.
SamiPekka
Viestit: 36
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:20 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Tarkentava kysymys käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja SamiPekka »

Käsijarruvaijerin kiinnitys käsijarrun kahvaan (BJ45)? Tällä hetkellä tilanne on tällainen: vaijerin päässä on "muovinuppi" kierteellä kiinni, nupin alapuolella kierteessä oleva mutteri..tämän jälkeen kierre loppuu ja muuttuu kantikkaaksi "kutisteosaksi" vaijerin ympärille..tämä kutisteosa on jarrukahvan kyljessä olevassa kuilussa ainoastaan silloin, kun jarrukahva on vedetty täysin ylös. Kun käsijarru vapautetaan, nousee vaijeri (ja kutisteosa) jarrukahvan metallikuilun yläpuolelle...

Käytännössä tämä ei voi siis vapauttaa jarrua. Osaisiko joku arvailla miksi vaijeri pääsee liikkumaan. Katselin tuota birfieldistä lataamaani manuaalia. Siinä on hyvä kuva yksityiskohtineen, mutta en löydä vastausta siitä.

Olen pohtinut, pitäsikö tuon mutterin, joka on nyt "kuilun" yläpuolella, olla alapuolella, niin, että kuilun yläpuolella on ainoastaan tuo muovinuppi.

SamiPekka
SamiPekka
Viestit: 36
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:20 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

monologi jatkuu

Viesti Kirjoittaja SamiPekka »

..vai onko niin, että jouset vetävät vaijeria alas, kun käsijarru vapautetaan?

SamiPekka
SamiPekka
Viestit: 36
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:20 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

toimii

Viesti Kirjoittaja SamiPekka »

..noniin. Käsijarru on toiminnassa ja paljon uutta on taas opittu.

SamiPekka
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Kardaanikäsijarru

Viesti Kirjoittaja werzu »

Vaijjerin pitää olla jarrukenkiä säädettäessä löysällä.
Säädön jälkeen sillä muovinupin alla olevalla mutterilla säädetään se et kahva ei nouse liian ylös.Rummun sisällä olevat jouset hoitavat jarrun vapautuksen.Muovinuppi toimii mutterin lukituksena.

T:Jarkko
SamiPekka
Viestit: 36
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:20 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

jep

Viesti Kirjoittaja SamiPekka »

Kiitos vastauksestasi.

SamiPekka
karra
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 1:20 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Noh, perjantaina pääsi käymään että loivassa rinteessä BauJahr lähti valumaan alaspäin rusentaen juuri ostetun masi-lumikolan sekä murjoen hieman puuvajan kulmaa. Niin ja BJ:n takalamppu pamahti p*skaksi.

Siis käkkäri lipesi. Otin sen kardaanikäsijarrun auki tänään yritettyäni ensin säätää sitä, ja kun vähän äkkinäinen olen niin säikähdin sitä että alkoi öljyä valua ulos rummun irroitetuani; päättelin insinöörin aivoillani että stefa on mennyt. Jarrukilven irroitettuani aloin kaivaa heti stefaa ulos ruuvarilla ja sitten vasta tajusin että öljy pääsee ulos koska vedin sen akselinpätkän pois sen rummun mukana. No, stefahan oli jo pilalla koska vääntyi... otin sitten sen koko lähdön irti ja samalla avasin voiman ulosoton takapuolen lähdönkin. Tulee nytten laitettua kaikki jakolaatikon stefat kerralla (ne eteenpäin lähtevät on jo vaihdettu).

En siis onnistunut säätämällä saamaan kenkiä lähelle, eli säädön epäkesko pyöri jo kai ympyrää. Voipi olla että rumpu on jo kulunut (on ainakin urainen), kengissä on pintaa vielä reippaasti. Josko kokeilis hitsata vähän täytettä kenkien rungon alaosaan, siihen mistä ne ankkuroituvat jarrukilven tappiin. Jotain tarttis tehrä siis :roll: .
Chevrolet Tahoe 350cid 4X4 1995 - MB 280 SE C 1968 - MB 280 SE 1984
karra
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 1:20 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ensinnäkin, tuli vaihdettua ne molemmat stefat, mitkä oli vielä vaihtamatta.

Hitsautin n. 2 mm täytettä käsijarrukenkien koloihin, mihin se levittäjä tulee. Mallasin vielä kenkiä rumpuun ja niiden kaarevuus oli ok eli kohdistuvat tasaisesti. Nyt kengät on niin "leveällä" että piti säätää kahvasta vaijeria aivan löysälle, levittäjän säätöruuvista tarvitsi tiukata vain yksi naksaus ja säätö oli hyvä. Toinen naksaus lukitsi jo rummun. Kahvassakin on hyvä tunto, nousee vain muutaman naksauksen.

Niin ja Birfieldistä itsekkin kattellin apuja. Nyt on vaiheessa toinen takapyörän sylinteri, on kulunut niin pahasti naaarmuille :shock: että työntää nestettä ulos. On vissiin kumit hiljattain vaihdettu eli uutta sylkkyä vaan metsästämään.
Chevrolet Tahoe 350cid 4X4 1995 - MB 280 SE C 1968 - MB 280 SE 1984
Vastaa Viestiin