Kuva Kuva

mittari vikaa 61;ssä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

jkk
Viestit: 141
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 10:02 pm
Paikkakunta: hollola

mittari vikaa 61;ssä

Viesti Kirjoittaja jkk »

lämpö ja polttoaineviisarit nousee tappiin, mistä alkaisi vikaa etsiä?kokemuksia onko.
slck#205
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joo,mulla tekee samaa tosi harvoin vm90 280tkm.Ei ole vaarallista,muistaakseni taulun sisältä on hitusen rikki joku vastus.Varma en ole oliko se vastus.Ei huolta,eikun kovaa ajoa
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

siel mittariston takana on sellainen pitkä valkoinen vastus niin se on sökö. koitas mitata se arvoja en tiedä mut jos joku viisas tietäis. mul on 2 tai 3 niitä hyllys. jos tarvetta esiintyy ni laita puh.nro niin soitan ja laitan tulemaan.
Avatar
straight6
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 10:25 pm
Paikkakunta: Sodankylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja straight6 »

Hei,

sama tapahtui minulle pari viikkoa sitten. Syy oli että etuvalo ja takavalo olivat rikki ja aiheutti oikosulkua maahan. Vaihdoin uusiin ja kaikki oli taas kunnossa.

T: Thomas
SLCK#67, 1979 HJ45LP, 1988 HJ61LG (for sale in parts)
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Yleinen vika, joka ei millään tavalla johdu siitä vastuksesta. Mittarin toimintaperiaatteen takia (vastuslangalla lämmitettävä kaksoismetalliliuska aivan kuin saunan mittarissa) mittarikotelon sisälämpötilan muutokset on kompensoitu erillisellä kytkennällä.
Siinä on samanlainen kaksoismetalliliuska kuin osoitinkoneistossa, jonka ympärillä on vastuslanka, mutta kärjet liuskan päässä. Kun kärjet hitsaantuvat kiinni, mittari kiipeää tappiin. Kompensointikytkin on yhteinen polttoaine- ja lämpömittarille, mutta ei vaikuta jännitemittariin, eikä öljynpainemittariin. Kun virrat katkaistaan, liuska yleensä jäähtyessään kampeaa kärjet irti ja mittarit saattaa taas toimia pitkiä aikoja.

Kärjet löytyy mittarikotelon sisältä, hionta voi auttaa. Raju viilailu tai kärkien taivuttelu vaikuttaa mittarin näyttämään.

Timop
TP
Jason
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 4:18 pm
Paikkakunta: Kemijärvi

Mittari vikaa

Viesti Kirjoittaja Jason »

Miksihän mulla ei pelaa -89 Hj61:ssä öljynpaine mittari? ja olen yrittänyt etsiä siihen syytä mutta, kun ei ole sähkökaaviota, että pääsis ees hitusen kärryille tuon sielunelämästä. Täältäkin koittanut kovasti etsiä samantyylistä vikaa, muttei ole sattunut kohalle..
Siis mittari makaa pohjassa, eikä ole minun omistus aikana liikahtanut (n.3vkoa)
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

tökkää johto moottorin kylkeen tai johonkin mistä se saa varmasti maadoituksen,jos vika on ainoastaan anturissa niin mittari nousee tappiin ja jos ei vieläkään liikahda syynä todnäk paskat liitokset.voi siellä muutakin olla mutta toi tarkistus vie aikaa n. minuutin
maaristeilijä
Jason
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 4:18 pm
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja Jason »

doudi muistinpa vilkassa sen öljynpaine mittarin toiminnan ja vika tuntuu olevan anturissa, kun anturilta tökkää sen navan maahan niin mittari hyppää " taivaisiin".. Pitää huomenissa kysässä marmori tiskiltä hintoja, jos se ei mahottoman kallis olisi.

Mutta seuraavaa vikaa kehiin eli hehkutuksen ja 4wd merkkivalot ei ole syttyneet minun aikana kertaakaan tai 4wd valo syttyy silloin tällöin riippuen tuulen kovuudesta, ilman kosteudesta, ja... . Mittariston kaikki hehkut pistin uusiksi tuossa muutamia päiviä sitten. Tarkistelin jo niitä johtoja jotka lähtee jakikselta ja omasta mielestäni tuntuivat olevan kunnossa, mutta pitää tutkia vielä tarkemmin kun saan lainatyökalut takaisin.
Lumimies
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:43 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Lumimies »

Moi. Se hehkun valo ei varmaan syty sen takia, kun -61 ei juurikaan hehkuta. Mulla hehkuvalo syttyy vasta noin -10 asteessa. Siellä nelikon merkkivalossa on varmaan jotain väljää, jos vain sillointällöin palaa. Lähtisin etsimän vikaa lampun pidikkeestä.
T: Tomppa
Cruiseri talossa on vaurauden merkki
Jason
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 4:18 pm
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja Jason »

Joo hehku homma selvisi kaverin isän kautta, jolla oli aikoinaan ollut hj61 joka kertoikin, että hehkuttaa vasta siellä -10 tai -15 paikkeilla. Mutta tänks anyway..
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Nostanpa tämän topikin ylös, kun tuntuu taas olevan mittaristoprobleemia ilmassa..

Eli meikäläisen HJ61sessa öljynpainemittari ja moottorin lämpömittari lintsaavat suunnilleen saman verran.. Olisiko syypäänä juurikin tuo yhden postaajan mainitsema vastus?

Toyotan tiskiltä ei ainakaan purkukuvista moista mötikkää löydy, joten jos jollain on tietoa, että mikä se semmoinen vastus on, niiin saapi infota.

Ja kun oikein ajatuksella miettii, niin taitaa tuo polttoainemittarikin näyttää hieman alavireisesti..
Kaivaa se...
# 254
Vastaa Viestiin