Kuva Kuva

J120 Taka-akselin vaihto

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

pieniruokainen
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 11, 2015 12:25 pm
Paikkakunta: oulunseutu

J120 Taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pieniruokainen »

Nyt näyttääkin tulevan Land Cruiser urani mielenkiintoisin remontti eteen kun katsastusmies laittoi taka-akselin vaihtoon. Syynä ruostevaurio kohdassa johon panhard-tanko liittyy. Ajattelin ensin että selvitään pienellä hitsaamisella, mutta niin meinasi että ei saa hitsata vaan koko akseli vaihtoon.

Akselisetit näkyy pyörivän reilun tonnin hintaluokassa purkaamoilla, onkohan noissa samat välitykset manuaaleissa ja automaateissa?
Minkälainen homma tuo vaihto on? Kannattaako suosiolla käyttää korjaamolla, vai yrittää itse jos mittavimmat operaatiot on aiemmin olleet akselilla iskarin/vetonivelen/pyöränlaakerin vaihto.

Ja sitten vielä viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä kysymyksenä, että onko olemassa joku eu-direktiivi vai miksihän hitsaus ei kelpaa? Tuolta kun katselee noiden purkamoiden akseleita niin moni on sen näköinen että omasta akselista tulisi varmasti parempi kampe kunnolla hitsaamalla.

Tässä vielä kuva miltä tilanne näyttää:
ruoste.jpeg
ruoste.jpeg (176.09 KiB) Katsottu 3250 kertaa
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: J120 Taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Akseliston kiinnityspisteet saa tehdä itse. Nyt on sovellettu vähän turhan laajasti tukivarsien ja akselipalkkien hitsauskieltoa. https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/148 ... aminen.pdf

Tuolta kohdast 3.10 löytyy maininta että kiinnikkeet saavat olla omavalmisteisia: https://www.finlex.fi/data/normit/46612 ... aminen.pdf
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
pieniruokainen
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 11, 2015 12:25 pm
Paikkakunta: oulunseutu

Re: J120 Taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pieniruokainen »

-MaTTi- kirjoitti: Ma Maalis 01, 2021 11:29 pm Akseliston kiinnityspisteet saa tehdä itse. Nyt on sovellettu vähän turhan laajasti tukivarsien ja akselipalkkien hitsauskieltoa. https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/148 ... aminen.pdf

Tuolta kohdast 3.10 löytyy maininta että kiinnikkeet saavat olla omavalmisteisia: https://www.finlex.fi/data/normit/46612 ... aminen.pdf
Kiitos tästä, kysäsen vielä konttorilta tarkennusta asiaan.
pieniruokainen
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 11, 2015 12:25 pm
Paikkakunta: oulunseutu

Re: J120 Taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pieniruokainen »

Sain konttorilta vastauksen, kiinnike on mahdollista vaihtaa tai rakentaa kokonaan itse. Katsastuksessa tulee esittää hitsausselvitys sekä mahdollisesti selvitys omavalmisteisen kiinnikkeen lujuudesta. Onko kellään kokemusta tuollaisesta hitsausselvityksestä, jonkun verran googlettelin niin sain käsityksen että ei kuitenkaan mitään luokkahitsaria tarvita vaan ihan harrastelijan tekemä riittää kunhan on käyty läpi työtavat ja käytetyt materiaalit.

Voikohan tuossa mennä pahasti pieleen jos hakee jotain 3-4mm S235 lattaa, vetelee mädät reilulla kädellä pois ja hitsailee migillä reiät umpeen ja laatii siitä selvityksen.
pieniruokainen
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 11, 2015 12:25 pm
Paikkakunta: oulunseutu

Re: J120 Taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pieniruokainen »

https://www.lowrangeoffroad.com/panhard ... mount.html jonku tuommoisen valmiin palikan hitsaus vois olla myös vaihtoehto? Jos vaan tietäisi että mikä menisi pienimmällä sovittamisella ja saisi järkevästi suomeen.
pieniruokainen
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 11, 2015 12:25 pm
Paikkakunta: oulunseutu

Re: J120 Taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pieniruokainen »

Sen verran hifistelin että teetin konepajalla uudet levyosat mätien tilalle. Ihan kaikkea en vaihtanut, lähinnä läpiruostuneet levyt.

Hitsausselvityksen kirjoitin suhtellisen vapaamuotoisesti tärkeimmät faktat sisällyttäen.

Omasta mielestä tuli hyvä ja katsastusmieskin kommentoi jämäkän näköiseksi ja löi leiman lappuun.
Vastaa Viestiin