Kuva Kuva

j120 moottori vikatilaan

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

JukeBoy
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2014 8:32 pm
Paikkakunta: Oulu

j120 moottori vikatilaan

Viesti Kirjoittaja JukeBoy »

Moro.

Minulla on 2006 3 d4d kdj125 land cruiseri.

Mistähän lähteä vikaa etsimään kun moottori menee vikatilaan kun kylmällä koneelle vähänkään reilummin kaasuttaa.
Lämpimällä en ole huomannut tätä ja kuittaantuu kun antaa olla hetken sammuksissa.
kiilax
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 1:58 pm
Paikkakunta: kainuu

Re: j120 moottori vikatilaan

Viesti Kirjoittaja kiilax »

EGR-venttiili karstoittunut,siinä yksi vaihtoehto,joskus on ollut myös vikakoodi muuttuvasiipiselle turbolle.
Jättää kyllä vikakoodin tietokoneeseen eli kannattaa luetuttaa vikakoodit.
Siitäpä se lähtee. :wink:
JukeBoy
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2014 8:32 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: j120 moottori vikatilaan

Viesti Kirjoittaja JukeBoy »

Tämmöisen vikakoodin antoi :
Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit Open
JukeBoy
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2014 8:32 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: j120 moottori vikatilaan

Viesti Kirjoittaja JukeBoy »

Moro.

Tilasin maailmalta tuon boost control solenoidin eli säätimen. Vähän erinäköinen oli, mutta turbolle menevä tanko saman mittainen, liittimet ja kiinnityksrt passasi.
Tässä oli vika kun ei enään mene vikatilaan ,mutta nyt on ongelmana ettei ahda alle 2500rpm.
Risto113
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 10, 2016 12:10 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: j120 moottori vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Jos säädin on oikeanlainen, voi olla se tangon säätö väärä.
kokeile ruuvata sitä.
On tosi herkkä, 1/4 tai max puoli kierrosta kerrallaan ja välillä kokeillen
JukeBoy
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2014 8:32 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: j120 moottori vikatilaan

Viesti Kirjoittaja JukeBoy »

Oli turbolta tuleva tanko mennyt lukkorenkaan läpi ja irronnut säätimestä kokonaan.
Ahtamaan alkoi, mutta kulutus on aika suuri pienessä pyörityksessä.Tosin ei hetkeen ole tullut tarkkailtua muutoinkaan.

Ei tuota tankoa vissiin voi säätää tuon ikäisessä? Vanhemmassa on erilainen säädin.
JukeBoy
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2014 8:32 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: j120 moottori vikatilaan

Viesti Kirjoittaja JukeBoy »

Moro taas.

Nyt käyty pidempi reissu ja matka-ajossa keskikulutus 100 vauhdilla ajotietokoneen mukaan 9,5l. Aiemmin kulutus ollu 8,4-8,6 seka-ajossa.
Tasaisessa ajossa ei suurta eroa, mutta heti kun kiihdyttää tai loivakin mäki kulutus pomppaa taivaisiin.

Uusi turbo boost actuator oli vähän erilainen (asentotieto liitin eri asennossa, ilmeisesti eri turboversioon tarkoitettu), mutta liittimet, kiinnitys ja turbolta tuleva tanko samanlaisia. Nyt ei ole mennyt moottorienään suojatilaan.

Voiko tuota turbon ruuvia säätää vai pitääkö metsästää netistä uusi säädin ja toivoa. suomesta ei saa kun turbon mukana.
https://www.4x4community.co.za/forum/sh ... -Limp-Mode Tuossa näkyy ruuvi jota tarkoitan.
Vastaa Viestiin