Kuva Kuva

vaijerin määrä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
JAWA
Viestit: 142
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 8:10 pm
Paikkakunta: Kanta-häme

vaijerin määrä

Viesti Kirjoittaja JAWA »

Hankkimassani bj 40ssä onneton vaijerin pätkä tällä hetkellä. Kuinka paljon vaijeria kelalle mahtuu?? 8 vai 10 millistä, ja muitakin vinkkejä vastaanotetaan...
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

täyteen sitä kelaa ei kannata laittaa tulee helposti sumppu,mä tossa syksyllä työkaverin kanssa tehtiin mulle 12mm vaijereita 4kpl
pituudeksi otin 30m jonka sitten lyhennän luultavasti 15-25m pitkäksi.
laita mielummin sitä 10mm sinne kelalle,ne sinkityt "rautakauppa" vaijerit ei sitten kummosia vetoja kestä jos on kunnolla jumissa.
noi mun vaijerit on swl nostohyväksyttyä kamaa.
Avatar
mikjus
Viestit: 200
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Kertokaapa tosiaan paljon järkevästi menee 8,10 ja 12mm vaijeria kelalle. Lahden traktorivarusteessa kävin vakoilemassa ja siellä on sellasissa 50m valmiissa pinkoissa ainakin 8 ja 10mm metsäkoneiden vinssiin tarkoitettua vaijeria. Vähän vaan kekkuloin ton 8 ja 10 välillä että kumman ottais sitten kun tarve tulee. Niin ja mistä muualta vaijeria vois kysyä ja hintatiedot kiinnostaa kanssa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

mikjus kirjoitti: Vähän vaan kekkuloin ton 8 ja 10 välillä että kumman ottais sitten kun tarve tulee. Niin ja mistä muualta vaijeria vois kysyä ja hintatiedot kiinnostaa kanssa.
http://www.raksihares.com/ Saa ja tekee ihan mitä vaan haluaa, ja vielä kun mainitsee harrastuksesta niin hinta saa uudet ystävämmälliset kertoimet.... Pieni firma mutta lähettää tavaran postitse, KL, TR ym... Parasta ois käydä paikanpäällä katsomassa jolloin katkovat köyden heti.

Laittavat myös koukun päähän, mutta muistakaa pyytää tarpeeksi isokitaisen että liinat saa mahtumaan hyvin. Ja samalla otatte kourallisen kaksivasteisia vaijerilukkoja niin saatte sitten vaikka metsässä korjattua katkenneen köyden "kuin uudeksi" - ainakin kestoltaan.

Itse suosittelen laitettavan sinne kelalle 8mm vähän parempilaatuista köyttä, kestää reilut 4000kg ja mahtuu paljon enemmän kuin 10millistä saatika 12millistä. Monilankanen toimii hyvin kelalla eikä tule syherönä ulos. Kiertymättömät voitte sitten samantien unohtaa vaikka ne kestävätkin hieman tavallista enemmän, mutta vaurioituvat helposti. Joku 30-40m voisi olla aika sopiva toyotan kelalle. Muistakaa myös laittaa sinne kelalle terässydämmistä köyttä eikä mitään kuitusydämmisiä jos rautakaupasta haette. Pysyy köysi kasassa eikä sydän pompsahda pois paineen alla.

Ja vielä kun muistatte että aina se köysi lyhenee muttei koskaan pitene.

t:Raipe
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

pitää vain ottaa huomioon että esim, toi miksuksen auto on rakennettu off road käyttöön (mitä enemmän rakenneltu sitä pahempaan "jumiin" se yleensä ajetaan)
kyllä mä ymmärrän jonkun vakio bj40 minkä saa ajettua 10cm kinokseen ristikiikuun että riitää 8mm vaijeri.
mielestäni vain 8mm vaijerilla on lähinnä "liemessä" jos lähtee pahoille reiteille silloin sitä solmimis ja lyhennys varaa saakin sitten olla se "täysi kelallinen".
mutta tää nyt vaan on mun mielipide ,jotkut ei saa ikinä poikki edes sitä rautakaupan sinkittyä narusydämmistä.
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

kävi nyybit toi edellinen oli mun
Whitejack
Viestit: 48
Liittynyt: To Marras 25, 2004 4:28 pm
Paikkakunta: Kaksi iitä peräkkäin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Whitejack »

mikjus kirjoitti:Kertokaapa tosiaan paljon järkevästi menee 8,10 ja 12mm vaijeria kelalle.
Itsellä meni täyteen laitettuna 44m ja oli halkaisijaltaan joko 10 tai 12 (luultavasti 10mm) Nostokäyttöön tarkoitettua vaijeria 13t murtolujuus ilman varmuuskertoimia. Hintaa oli töineen n 75-85e täällä Oulun seudulla.

Niin ja täyteenhän sitä ei kannata laittaa, olisiko sopiva määrä jossan 35-40m välillä.
-Whitejack- #64 BJ40-77
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Minulla on rautakaupan paskaa hamppusydämistä, muistaakseni 10 mm vahvaa ja 30 metriä. Riittää pituuden puolesta ihan hyvin, en ole vielä niin kauas puusta ajanut etteikö tuolla ja 10 metrin liinalla olisi irronnut.
Vaijeri ei tähän mennessä ole hypännyt kelalta, mikä näyttää olevan helposti ongelmana jos vaijeria on liikaa. Harvoin sitä ihan suoraan saa vedettyä.

Kerran olen saanut sen katki, viime uudenvuodenaattona jopa, kun kelasin vaijeria sisään (yksin, tosin ei-off road kaverit seisoivat vieressä katsomassa) ja laitoin koukun kiinni puskurin vetokynteen, avasin kytkimen, katsoin että no, voi sitä vielä vähän kelata, laitoin kytkimen kiinni, ja sehän nappasi hetkessä niin tiukasti kiinni etten enää saanut kytkintä avattua. Koetin ehtiä ottamaan vedon pois ohjaamosta mutta eipä juuri auttanut, kuului ensin rutinaa ja sitten kova paukahdus. Kaverit olivat vähän ihmeissään, mutta onneksi meni vain vaijeri ja ihan koukun takaa eli se lyheni vain noin 30 cm.

Että näkyy rullakidan kautta jyrkästi vedettäessä katkeavan ennen kuin 6 mm 12.9 sokka katkeaa. Ihan hyvää tähän käyttöön, tosin jatkossa voisi ehkä vaihtaa vaikkapa synteettiseen.

Pylpyrää ei kannata myöskään unohtaa jos on oikeasti kiinni jossain, se pylpyrän kautta vetämiseen menevä aika on aika paljon pienempi kuin esim. sokan vaihtaminen mutasukeltamalla.
Vastaa Viestiin