Sivu 1/2
Lisää viisaita kysymyksiä, vaihelaatikosta ja lonksumisesta.
Lähetetty: La Marras 12, 2005 12:01 am
Kirjoittaja Blondi
nyt on ehtinyt jo jonkun aikaa nauttia tuosta HJstä ja olen kyllä löytänyt elämäni auton:) Se vain että olen alkanut kuulostelemaan kun välillä jyrkästi kääntyessä kuuluu sellainen lonksahdus. Sitä ei kuulu aina kun kääntyy, ja sinänsä jännä että välillä kun oli muutama pakkaskeli sitä ei kuulunut kertaakaan, nyt taas kun on ollut plussan puolella lämmöt niin se kuuluu aina välillä. Muuten ei kuulu mitään ihme kolinoita eikä muuta ylimääräistä. Oisko syytä huolestua? Se on tuossa kesällä katsastettu ja silloin ei ollut mitään näkysää vikaa.
Ja sitten vielä taas tuosta vaihdelaatikosta, vaikka olen jo omasta mielestä oppinut aika hyvin sitä käyttämään

niin silti välillä tuottaa ongelmia. Eli varsinkin kylmänä on jumalattoman jäykkä, ei meinaa ilman punttisalitreeniä mun voimat riittää vaihteen vaihtamiseen, sitten kun lämpenee niin on ihan ok. Pitäiskö vaihtaa erilaiset öljyt vai mikähän siinä on vikana... ja muistakaahan taas vääntää rautalangasta että blondikin ymmärtää. Kiitos

Lähetetty: La Marras 12, 2005 12:14 am
Kirjoittaja SuurSyömäri
Moro
Jos näin vähäisillä lämpötiloilla alkaa loota kylmänä tökkiin ni vaihtaisin vaihteistoöljyt.
Yleensä nää Tojota maasturit kolisee ihan riemusta ollessaan vielä tien päällä, mutta toisinaan... siis toisinaan siihen löytyy syy...
väljiä niveliä... kuluneita jousenpuslia... väsyneitä murroksia.... tyhjä pullo peräkontissa...
Kannattaa käydä näyttämässä Riivaajaa jollekullein perehtyneelle. Ja toisekseen kannattaa tarkistaa Toyotasta hemoglobiini... eli litkut.
,,,,
...
Lähetetty: La Marras 12, 2005 12:31 am
Kirjoittaja Blondi
No joo sitä öljyn vaihtoa aattelinkin... pitää alkaa töihin. Mutta tuo lonksahdus tai kolahdus vähän ihmetyttää kun se tosiaan ei muuten kolise eikä rämise, se vaan kuuluu kerran se lonksahdus siinä kun kääntää esim. pihasta pois tai risteyksessä kun joutuu pysähtyyn ja kääntyyn sit jyrkästi. Pitänee ajaa se montun päälle ja kurkkia mitä siellä näkyy jonkun viisaamman kanssa

Lähetetty: La Marras 12, 2005 9:21 am
Kirjoittaja jjtp
kannattaa nostaa etuperä ilmaan ja tarkistaa olkalaakerit,noiden laakereiden kartio kuluu pykälille ajanmittaa ravistaessa.
ilman pyörää kun napaa liikuttelee niin se navan kääntö tuntuu takkuilevan,alempi laakeri on yleensä heikommassa kunnossa.
eli noi laakerit on ne mitkä löytyvät perän"isonkuulan" ylä ja alapuolelta joiden varassa napa kääntyy.
ne on kiinni yläpuolelta sektorivarren neljällä pultilla,sektorivarren ja naparungon välistä löytyy passauslevyt(sama juttu se alakiinike 4pulttia laipalla +passauslevyt)
laakerin pykältämisen huomaa helpoiten kun raidetanko on irti sektorivarresta,rattia pyörittämällä homma on vähän "tunnoton".
noiden tarkistaminen hiukka "kellosepäntyötä" joskus mulla on ollut alempi laakeri rikki ja napaa pyörittäessä on kuitenkin tuntunut suht normaalilta kun laakerit kiilautuneena sopivasti vaikka neuloja pitävä kehä on ollut silppuna.(ajaessa taas tuntunut että jotakin outoa on ohjauksessa)
Lonksuminen
Lähetetty: La Marras 12, 2005 12:46 pm
Kirjoittaja werzu
Olempa kuullut lonksahduksia autosta jossa on kitkalukko taka-akselissa.Puree kiinni ja paukahtaa kun päästää irti.Ei tehnyt jokakerta.
Terveisin:Werzu
Lähetetty: La Marras 12, 2005 4:58 pm
Kirjoittaja Vieras
Vaihteistoon synteettinen öljy niin kylläpä keppi liikkuu.
Re: Lonksuminen
Lähetetty: La Marras 12, 2005 8:25 pm
Kirjoittaja jjtp
werzu kirjoitti:Olempa kuullut lonksahduksia autosta jossa on kitkalukko taka-akselissa.Puree kiinni ja paukahtaa kun päästää irti.Ei tehnyt jokakerta.
Terveisin:Werzu
jos kitkaperässä kaikki ok niin ei pitäis mitään ääntä kuulua,tommosesta viasta en vielä ole ikinä kuullut mutta kertahan se on sitten ensimmäinenkin!.
oliko perä auki selvisikö mikä äänen teki?
Lonksuminen
Lähetetty: La Marras 12, 2005 10:01 pm
Kirjoittaja werzu
Ääni tuli siit kun levyt puri juukelin tiukkaan kiinni ja paukahtaen päästi irti.Auto oli tosin Nissan urvan king.Samma idea kuitenkin nois kitkaperissä on eli merkkin ei pitäisi vaikuttaa.Auto oli noin 100000km ajettu ja Nissan huollossa aina huollettu elin ei luulis niiden ainakaan väärää öljyä laittaneen.Jos laittaa tavan peräöljyä niin Hiasetkin on joskus pitänyt ääntä.Perää ei koskaan purettu sinäaikana kún oli meil töissä.Sillon kun paukahti niin oikein tunti kuinka autohuojahti.
Terveisin:Werzu
Lähetetty: La Marras 12, 2005 10:14 pm
Kirjoittaja Vieras
Meidän HJ "lonksuu" etujousista. Vaikka uusittiin niin kuin helatkin. taitaa vain ääni kuulua orginaali varustukseen? Ei vaikuta ohjaukseen eikä ajamiseen. Ei muutosta viimeisen 95tkm aikana.
Re: Lonksuminen
Lähetetty: La Marras 12, 2005 10:32 pm
Kirjoittaja jjtp
werzu kirjoitti:Ääni tuli siit kun levyt puri juukelin tiukkaan kiinni ja paukahtaen päästi irti.Auto oli tosin Nissan urvan king.Samma idea kuitenkin nois kitkaperissä on eli merkkin ei pitäisi vaikuttaa.Auto oli noin 100000km ajettu ja Nissan huollossa aina huollettu elin ei luulis niiden ainakaan väärää öljyä laittaneen.Jos laittaa tavan peräöljyä niin Hiasetkin on joskus pitänyt ääntä.Perää ei koskaan purettu sinäaikana kún oli meil töissä.Sillon kun paukahti niin oikein tunti kuinka autohuojahti.
Terveisin:Werzu
noi nissanin kitkaperät (patrollissa)on vähän "vitsi" niissä ne kitkalevyt on samaa kokoluokaa kun pappatunturin kytkinlevyt.
tojon pikkuperäkin( 8" ) on järkevämmin tehty kuin nisun "isoperä".

Lähetetty: Ti Tammi 03, 2006 3:02 pm
Kirjoittaja Vieras
Empäs allekirjottais väitettä, että Nisun kitkaperät olis jotenkin huonommat kuin Tojotan. Itseasiassa asiaan vihkiytyneet Aussiharrastajat pitävät Nissanin kitkoja edottomasti parhaina. Puhumattakaan siitä miten paljon kestävämpiä patrollin perät on verrattuna tojon pikkuperiin

Lähetetty: Ti Tammi 03, 2006 4:15 pm
Kirjoittaja JAWA
Itsellä HJn hankittua ihmettelin jäykähköä vaihdelaatikkoa vaikka synteettiset öljyt sisällä. Oireet hävisivät jarrunesteenvaihdolla ja kunnollisella ilmauksella. Kahdesti normaali ilmaus ja yhä oikutteli. Viimein ilmasin alakautta paineella jarrunesteen läpi työntäen: ei ilmaa ja keppi liikkuu mallikkaasti.
Lähetetty: Ti Tammi 03, 2006 5:27 pm
Kirjoittaja TOHJ61
JAWA kirjoitti:Itsellä HJn hankittua ihmettelin jäykähköä vaihdelaatikkoa vaikka synteettiset öljyt sisällä. Oireet hävisivät jarrunesteenvaihdolla ja kunnollisella ilmauksella. Kahdesti normaali ilmaus ja yhä oikutteli. Viimein ilmasin alakautta paineella jarrunesteen läpi työntäen: ei ilmaa ja keppi liikkuu mallikkaasti.
Nyt meni vähän yli hilseen, miten jarrunesteiden vaihto voi vaikuttaa
vaihteistoon ?
Jos päälaatikon keppi on jäykkä, on syytä huolestua.
Jos jakolaatikon keppi jäykistelee, on syynä yleensä käyttämättömyys.
Lähetetty: Ti Tammi 03, 2006 6:01 pm
Kirjoittaja JAWA
Kytkin ei irrota täysin. Sai lievällä väkivallalla runnoa pykälää sisään. Nesteen vaihtaa ja poistaa kaikki ilmat: huomattavasti parani pykälien päälle meno. Ellei sitten edellinen omistaja salaa käynyt tekemässä laatikkoremppaa...
peräöljy
Lähetetty: Ti Tammi 03, 2006 11:35 pm
Kirjoittaja mikaylikoski
moi noissa kitkalukollisissa perässä yleesti se kitkalukko on niin on se kitkalukolliseen perään tarkoitettu öljy ,,, jotenki lisäaineistettu siihen käyttöön..