Lisää viisaita kysymyksiä, vaihelaatikosta ja lonksumisesta.
Valvoja: Käyttäjä
Lisää viisaita kysymyksiä, vaihelaatikosta ja lonksumisesta.
nyt on ehtinyt jo jonkun aikaa nauttia tuosta HJstä ja olen kyllä löytänyt elämäni auton:) Se vain että olen alkanut kuulostelemaan kun välillä jyrkästi kääntyessä kuuluu sellainen lonksahdus. Sitä ei kuulu aina kun kääntyy, ja sinänsä jännä että välillä kun oli muutama pakkaskeli sitä ei kuulunut kertaakaan, nyt taas kun on ollut plussan puolella lämmöt niin se kuuluu aina välillä. Muuten ei kuulu mitään ihme kolinoita eikä muuta ylimääräistä. Oisko syytä huolestua? Se on tuossa kesällä katsastettu ja silloin ei ollut mitään näkysää vikaa.
Ja sitten vielä taas tuosta vaihdelaatikosta, vaikka olen jo omasta mielestä oppinut aika hyvin sitä käyttämään niin silti välillä tuottaa ongelmia. Eli varsinkin kylmänä on jumalattoman jäykkä, ei meinaa ilman punttisalitreeniä mun voimat riittää vaihteen vaihtamiseen, sitten kun lämpenee niin on ihan ok. Pitäiskö vaihtaa erilaiset öljyt vai mikähän siinä on vikana... ja muistakaahan taas vääntää rautalangasta että blondikin ymmärtää. Kiitos
Ja sitten vielä taas tuosta vaihdelaatikosta, vaikka olen jo omasta mielestä oppinut aika hyvin sitä käyttämään niin silti välillä tuottaa ongelmia. Eli varsinkin kylmänä on jumalattoman jäykkä, ei meinaa ilman punttisalitreeniä mun voimat riittää vaihteen vaihtamiseen, sitten kun lämpenee niin on ihan ok. Pitäiskö vaihtaa erilaiset öljyt vai mikähän siinä on vikana... ja muistakaahan taas vääntää rautalangasta että blondikin ymmärtää. Kiitos
- SuurSyömäri
- Viestit: 852
- Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
- Paikkakunta: Oulu
Moro
Jos näin vähäisillä lämpötiloilla alkaa loota kylmänä tökkiin ni vaihtaisin vaihteistoöljyt.
Yleensä nää Tojota maasturit kolisee ihan riemusta ollessaan vielä tien päällä, mutta toisinaan... siis toisinaan siihen löytyy syy...
väljiä niveliä... kuluneita jousenpuslia... väsyneitä murroksia.... tyhjä pullo peräkontissa...
Kannattaa käydä näyttämässä Riivaajaa jollekullein perehtyneelle. Ja toisekseen kannattaa tarkistaa Toyotasta hemoglobiini... eli litkut.
,,,,
...
Jos näin vähäisillä lämpötiloilla alkaa loota kylmänä tökkiin ni vaihtaisin vaihteistoöljyt.
Yleensä nää Tojota maasturit kolisee ihan riemusta ollessaan vielä tien päällä, mutta toisinaan... siis toisinaan siihen löytyy syy...
väljiä niveliä... kuluneita jousenpuslia... väsyneitä murroksia.... tyhjä pullo peräkontissa...
Kannattaa käydä näyttämässä Riivaajaa jollekullein perehtyneelle. Ja toisekseen kannattaa tarkistaa Toyotasta hemoglobiini... eli litkut.
,,,,
...
.
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"
SLCK #28
No joo sitä öljyn vaihtoa aattelinkin... pitää alkaa töihin. Mutta tuo lonksahdus tai kolahdus vähän ihmetyttää kun se tosiaan ei muuten kolise eikä rämise, se vaan kuuluu kerran se lonksahdus siinä kun kääntää esim. pihasta pois tai risteyksessä kun joutuu pysähtyyn ja kääntyyn sit jyrkästi. Pitänee ajaa se montun päälle ja kurkkia mitä siellä näkyy jonkun viisaamman kanssa
kannattaa nostaa etuperä ilmaan ja tarkistaa olkalaakerit,noiden laakereiden kartio kuluu pykälille ajanmittaa ravistaessa.
ilman pyörää kun napaa liikuttelee niin se navan kääntö tuntuu takkuilevan,alempi laakeri on yleensä heikommassa kunnossa.
eli noi laakerit on ne mitkä löytyvät perän"isonkuulan" ylä ja alapuolelta joiden varassa napa kääntyy.
ne on kiinni yläpuolelta sektorivarren neljällä pultilla,sektorivarren ja naparungon välistä löytyy passauslevyt(sama juttu se alakiinike 4pulttia laipalla +passauslevyt)
laakerin pykältämisen huomaa helpoiten kun raidetanko on irti sektorivarresta,rattia pyörittämällä homma on vähän "tunnoton".
noiden tarkistaminen hiukka "kellosepäntyötä" joskus mulla on ollut alempi laakeri rikki ja napaa pyörittäessä on kuitenkin tuntunut suht normaalilta kun laakerit kiilautuneena sopivasti vaikka neuloja pitävä kehä on ollut silppuna.(ajaessa taas tuntunut että jotakin outoa on ohjauksessa)
ilman pyörää kun napaa liikuttelee niin se navan kääntö tuntuu takkuilevan,alempi laakeri on yleensä heikommassa kunnossa.
eli noi laakerit on ne mitkä löytyvät perän"isonkuulan" ylä ja alapuolelta joiden varassa napa kääntyy.
ne on kiinni yläpuolelta sektorivarren neljällä pultilla,sektorivarren ja naparungon välistä löytyy passauslevyt(sama juttu se alakiinike 4pulttia laipalla +passauslevyt)
laakerin pykältämisen huomaa helpoiten kun raidetanko on irti sektorivarresta,rattia pyörittämällä homma on vähän "tunnoton".
noiden tarkistaminen hiukka "kellosepäntyötä" joskus mulla on ollut alempi laakeri rikki ja napaa pyörittäessä on kuitenkin tuntunut suht normaalilta kun laakerit kiilautuneena sopivasti vaikka neuloja pitävä kehä on ollut silppuna.(ajaessa taas tuntunut että jotakin outoa on ohjauksessa)
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Lonksuminen
Olempa kuullut lonksahduksia autosta jossa on kitkalukko taka-akselissa.Puree kiinni ja paukahtaa kun päästää irti.Ei tehnyt jokakerta.
Terveisin:Werzu
Terveisin:Werzu
Re: Lonksuminen
jos kitkaperässä kaikki ok niin ei pitäis mitään ääntä kuulua,tommosesta viasta en vielä ole ikinä kuullut mutta kertahan se on sitten ensimmäinenkin!.werzu kirjoitti:Olempa kuullut lonksahduksia autosta jossa on kitkalukko taka-akselissa.Puree kiinni ja paukahtaa kun päästää irti.Ei tehnyt jokakerta.
Terveisin:Werzu
oliko perä auki selvisikö mikä äänen teki?
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Lonksuminen
Ääni tuli siit kun levyt puri juukelin tiukkaan kiinni ja paukahtaen päästi irti.Auto oli tosin Nissan urvan king.Samma idea kuitenkin nois kitkaperissä on eli merkkin ei pitäisi vaikuttaa.Auto oli noin 100000km ajettu ja Nissan huollossa aina huollettu elin ei luulis niiden ainakaan väärää öljyä laittaneen.Jos laittaa tavan peräöljyä niin Hiasetkin on joskus pitänyt ääntä.Perää ei koskaan purettu sinäaikana kún oli meil töissä.Sillon kun paukahti niin oikein tunti kuinka autohuojahti.
Terveisin:Werzu
Terveisin:Werzu
Re: Lonksuminen
noi nissanin kitkaperät (patrollissa)on vähän "vitsi" niissä ne kitkalevyt on samaa kokoluokaa kun pappatunturin kytkinlevyt.werzu kirjoitti:Ääni tuli siit kun levyt puri juukelin tiukkaan kiinni ja paukahtaen päästi irti.Auto oli tosin Nissan urvan king.Samma idea kuitenkin nois kitkaperissä on eli merkkin ei pitäisi vaikuttaa.Auto oli noin 100000km ajettu ja Nissan huollossa aina huollettu elin ei luulis niiden ainakaan väärää öljyä laittaneen.Jos laittaa tavan peräöljyä niin Hiasetkin on joskus pitänyt ääntä.Perää ei koskaan purettu sinäaikana kún oli meil töissä.Sillon kun paukahti niin oikein tunti kuinka autohuojahti.
Terveisin:Werzu
tojon pikkuperäkin( 8" ) on järkevämmin tehty kuin nisun "isoperä".
Itsellä HJn hankittua ihmettelin jäykähköä vaihdelaatikkoa vaikka synteettiset öljyt sisällä. Oireet hävisivät jarrunesteenvaihdolla ja kunnollisella ilmauksella. Kahdesti normaali ilmaus ja yhä oikutteli. Viimein ilmasin alakautta paineella jarrunesteen läpi työntäen: ei ilmaa ja keppi liikkuu mallikkaasti.
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
#241
Nyt meni vähän yli hilseen, miten jarrunesteiden vaihto voi vaikuttaaJAWA kirjoitti:Itsellä HJn hankittua ihmettelin jäykähköä vaihdelaatikkoa vaikka synteettiset öljyt sisällä. Oireet hävisivät jarrunesteenvaihdolla ja kunnollisella ilmauksella. Kahdesti normaali ilmaus ja yhä oikutteli. Viimein ilmasin alakautta paineella jarrunesteen läpi työntäen: ei ilmaa ja keppi liikkuu mallikkaasti.
vaihteistoon ?
Jos päälaatikon keppi on jäykkä, on syytä huolestua.
Jos jakolaatikon keppi jäykistelee, on syynä yleensä käyttämättömyys.
________________________
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Marras 26, 2005 8:13 pm
- Paikkakunta: siikainen
peräöljy
moi noissa kitkalukollisissa perässä yleesti se kitkalukko on niin on se kitkalukolliseen perään tarkoitettu öljy ,,, jotenki lisäaineistettu siihen käyttöön..
harrastuksiin kuuluu toyo lj70 turbo