Kuva Kuva

Lisää viisaita kysymyksiä, vaihelaatikosta ja lonksumisesta.

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Blondi
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 10:02 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Lisää viisaita kysymyksiä, vaihelaatikosta ja lonksumisesta.

Viesti Kirjoittaja Blondi »

nyt on ehtinyt jo jonkun aikaa nauttia tuosta HJstä ja olen kyllä löytänyt elämäni auton:) Se vain että olen alkanut kuulostelemaan kun välillä jyrkästi kääntyessä kuuluu sellainen lonksahdus. Sitä ei kuulu aina kun kääntyy, ja sinänsä jännä että välillä kun oli muutama pakkaskeli sitä ei kuulunut kertaakaan, nyt taas kun on ollut plussan puolella lämmöt niin se kuuluu aina välillä. Muuten ei kuulu mitään ihme kolinoita eikä muuta ylimääräistä. Oisko syytä huolestua? Se on tuossa kesällä katsastettu ja silloin ei ollut mitään näkysää vikaa.
Ja sitten vielä taas tuosta vaihdelaatikosta, vaikka olen jo omasta mielestä oppinut aika hyvin sitä käyttämään ;) niin silti välillä tuottaa ongelmia. Eli varsinkin kylmänä on jumalattoman jäykkä, ei meinaa ilman punttisalitreeniä mun voimat riittää vaihteen vaihtamiseen, sitten kun lämpenee niin on ihan ok. Pitäiskö vaihtaa erilaiset öljyt vai mikähän siinä on vikana... ja muistakaahan taas vääntää rautalangasta että blondikin ymmärtää. Kiitos :)
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Moro

Jos näin vähäisillä lämpötiloilla alkaa loota kylmänä tökkiin ni vaihtaisin vaihteistoöljyt.

Yleensä nää Tojota maasturit kolisee ihan riemusta ollessaan vielä tien päällä, mutta toisinaan... siis toisinaan siihen löytyy syy...

väljiä niveliä... kuluneita jousenpuslia... väsyneitä murroksia.... tyhjä pullo peräkontissa...

Kannattaa käydä näyttämässä Riivaajaa jollekullein perehtyneelle. Ja toisekseen kannattaa tarkistaa Toyotasta hemoglobiini... eli litkut.

,,,,

...
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Blondi
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 10:02 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blondi »

No joo sitä öljyn vaihtoa aattelinkin... pitää alkaa töihin. Mutta tuo lonksahdus tai kolahdus vähän ihmetyttää kun se tosiaan ei muuten kolise eikä rämise, se vaan kuuluu kerran se lonksahdus siinä kun kääntää esim. pihasta pois tai risteyksessä kun joutuu pysähtyyn ja kääntyyn sit jyrkästi. Pitänee ajaa se montun päälle ja kurkkia mitä siellä näkyy jonkun viisaamman kanssa :-)
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

kannattaa nostaa etuperä ilmaan ja tarkistaa olkalaakerit,noiden laakereiden kartio kuluu pykälille ajanmittaa ravistaessa.
ilman pyörää kun napaa liikuttelee niin se navan kääntö tuntuu takkuilevan,alempi laakeri on yleensä heikommassa kunnossa.
eli noi laakerit on ne mitkä löytyvät perän"isonkuulan" ylä ja alapuolelta joiden varassa napa kääntyy.
ne on kiinni yläpuolelta sektorivarren neljällä pultilla,sektorivarren ja naparungon välistä löytyy passauslevyt(sama juttu se alakiinike 4pulttia laipalla +passauslevyt)
laakerin pykältämisen huomaa helpoiten kun raidetanko on irti sektorivarresta,rattia pyörittämällä homma on vähän "tunnoton".
noiden tarkistaminen hiukka "kellosepäntyötä" joskus mulla on ollut alempi laakeri rikki ja napaa pyörittäessä on kuitenkin tuntunut suht normaalilta kun laakerit kiilautuneena sopivasti vaikka neuloja pitävä kehä on ollut silppuna.(ajaessa taas tuntunut että jotakin outoa on ohjauksessa)
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Lonksuminen

Viesti Kirjoittaja werzu »

Olempa kuullut lonksahduksia autosta jossa on kitkalukko taka-akselissa.Puree kiinni ja paukahtaa kun päästää irti.Ei tehnyt jokakerta.

Terveisin:Werzu
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vaihteistoon synteettinen öljy niin kylläpä keppi liikkuu.
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Re: Lonksuminen

Viesti Kirjoittaja jjtp »

werzu kirjoitti:Olempa kuullut lonksahduksia autosta jossa on kitkalukko taka-akselissa.Puree kiinni ja paukahtaa kun päästää irti.Ei tehnyt jokakerta.

Terveisin:Werzu
jos kitkaperässä kaikki ok niin ei pitäis mitään ääntä kuulua,tommosesta viasta en vielä ole ikinä kuullut mutta kertahan se on sitten ensimmäinenkin!.
oliko perä auki selvisikö mikä äänen teki?
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Lonksuminen

Viesti Kirjoittaja werzu »

Ääni tuli siit kun levyt puri juukelin tiukkaan kiinni ja paukahtaen päästi irti.Auto oli tosin Nissan urvan king.Samma idea kuitenkin nois kitkaperissä on eli merkkin ei pitäisi vaikuttaa.Auto oli noin 100000km ajettu ja Nissan huollossa aina huollettu elin ei luulis niiden ainakaan väärää öljyä laittaneen.Jos laittaa tavan peräöljyä niin Hiasetkin on joskus pitänyt ääntä.Perää ei koskaan purettu sinäaikana kún oli meil töissä.Sillon kun paukahti niin oikein tunti kuinka autohuojahti.

Terveisin:Werzu
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Meidän HJ "lonksuu" etujousista. Vaikka uusittiin niin kuin helatkin. taitaa vain ääni kuulua orginaali varustukseen? Ei vaikuta ohjaukseen eikä ajamiseen. Ei muutosta viimeisen 95tkm aikana.
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Re: Lonksuminen

Viesti Kirjoittaja jjtp »

werzu kirjoitti:Ääni tuli siit kun levyt puri juukelin tiukkaan kiinni ja paukahtaen päästi irti.Auto oli tosin Nissan urvan king.Samma idea kuitenkin nois kitkaperissä on eli merkkin ei pitäisi vaikuttaa.Auto oli noin 100000km ajettu ja Nissan huollossa aina huollettu elin ei luulis niiden ainakaan väärää öljyä laittaneen.Jos laittaa tavan peräöljyä niin Hiasetkin on joskus pitänyt ääntä.Perää ei koskaan purettu sinäaikana kún oli meil töissä.Sillon kun paukahti niin oikein tunti kuinka autohuojahti.

Terveisin:Werzu
noi nissanin kitkaperät (patrollissa)on vähän "vitsi" niissä ne kitkalevyt on samaa kokoluokaa kun pappatunturin kytkinlevyt.
tojon pikkuperäkin( 8" ) on järkevämmin tehty kuin nisun "isoperä".
Kuva
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Empäs allekirjottais väitettä, että Nisun kitkaperät olis jotenkin huonommat kuin Tojotan. Itseasiassa asiaan vihkiytyneet Aussiharrastajat pitävät Nissanin kitkoja edottomasti parhaina. Puhumattakaan siitä miten paljon kestävämpiä patrollin perät on verrattuna tojon pikkuperiin :wink:
Avatar
JAWA
Viestit: 142
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 8:10 pm
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja JAWA »

Itsellä HJn hankittua ihmettelin jäykähköä vaihdelaatikkoa vaikka synteettiset öljyt sisällä. Oireet hävisivät jarrunesteenvaihdolla ja kunnollisella ilmauksella. Kahdesti normaali ilmaus ja yhä oikutteli. Viimein ilmasin alakautta paineella jarrunesteen läpi työntäen: ei ilmaa ja keppi liikkuu mallikkaasti.
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

JAWA kirjoitti:Itsellä HJn hankittua ihmettelin jäykähköä vaihdelaatikkoa vaikka synteettiset öljyt sisällä. Oireet hävisivät jarrunesteenvaihdolla ja kunnollisella ilmauksella. Kahdesti normaali ilmaus ja yhä oikutteli. Viimein ilmasin alakautta paineella jarrunesteen läpi työntäen: ei ilmaa ja keppi liikkuu mallikkaasti.
Nyt meni vähän yli hilseen, miten jarrunesteiden vaihto voi vaikuttaa
vaihteistoon ?
Jos päälaatikon keppi on jäykkä, on syytä huolestua.
Jos jakolaatikon keppi jäykistelee, on syynä yleensä käyttämättömyys.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Avatar
JAWA
Viestit: 142
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 8:10 pm
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja JAWA »

Kytkin ei irrota täysin. Sai lievällä väkivallalla runnoa pykälää sisään. Nesteen vaihtaa ja poistaa kaikki ilmat: huomattavasti parani pykälien päälle meno. Ellei sitten edellinen omistaja salaa käynyt tekemässä laatikkoremppaa...
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
mikaylikoski
Viestit: 96
Liittynyt: La Marras 26, 2005 8:13 pm
Paikkakunta: siikainen

peräöljy

Viesti Kirjoittaja mikaylikoski »

moi noissa kitkalukollisissa perässä yleesti se kitkalukko on niin on se kitkalukolliseen perään tarkoitettu öljy ,,, jotenki lisäaineistettu siihen käyttöön..
harrastuksiin kuuluu toyo lj70 turbo
Vastaa Viestiin