Kuva Kuva

HJ61 pinioni

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

HJ61 pinioni

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Siis takaperän kardaanin puoleinen "silmälaakeri" onkohan kiinteetä mallia, vai säädettävä. Otin jo (rikoin) stefan pois ja laakeria kurkkimalla totesin, että kovin on väljää ja jurisi pahasti vaihteella jarrutettaessa.
Jostain luin aikasemin, että joku fakiiri on vaihtanut laakerin etukautta, ts. valmistamallaan työkalulla lyönyt helyt ulos, onkohan kellään parempaa tietoa asiasta, aion koittaa samaa ilman perän purkamista.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: HJ61 pinioni

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Eipä pitäisi purkeentua kun väliryksen puolelle, jos jurisee niin purkuun ja uutta tiulalle. Arpoo sinne tehtaaan shimmilevyt niin ei ole kovinkaan paljon metässä... Hmmm. Olikohan kuusykkösessä se rymppiholkki joka antaa oikeen välyksen...
Nopee kuukletus.
HJ61 FF taka-akseli ja rymppiholkilla
http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/198 ... al/3#41231
Kuva
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

Re: HJ61 pinioni

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Löytyihän sitä juttua muutaman vuoden takaa, mm "hessu" kirjoitti: "suurella todennäköisyydellä riittäis pelkkä uloimman laakerin vaihto, joka onnistuu perän ollessa paikoillaan"
Kyse taisi olla etuperästä, mutta ovat kai samanlaisia? Olisi mukavaa kuulla "hessua" tässä asiassa :)
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: HJ61 pinioni

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Etu- ja takaperä on identtisiä. Se pinionin puoleinen laakeri on vaihdettavissa ilman perän purkua ja sisempi taas ei. Se ulompi laakeri on paljon pienempi kuin sisempi, joten ehkäpä sen takia hajoaa aiemmin tai sitten ei, mutta ite kyllä jokusen perän purkanut atomeiksi ja aina se ulompi ollut paljon huonommassa kunnossa. Jos haluaa, niin voihan sitä vanhaa laakeria koittaa säätää välyksettömämmäksi ihan vaan avaamalla ne mutterissa olevat lukituksetmeistaukset ruuvarilla ja vasaralla ja kirraamalla mutteria pikkasen. Jos menee liian kireelle, niin peli menetetty ja vähintään krymppi ja stefa vaihtoon. Sen uloimman laakerin saa kyllä pois ilman gynekologin koulutusta tai ainakin itellä se on tullut kivuttomasti. Siitähän tulee eka sisäkooli rullineen akselilta pois ja sitten kaivaa erikseen sen ulkokoolin veke. Uus laakeri paikalleen, uuden krympin ja stefan kanssa. Kiristely sitten metrisellä varrella juuri oikeaan tiukkuuteen.
#428
makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

Re: HJ61 pinioni

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Olisi ehkä kiristämälläkin tullut kuntoon, parin millin sivuttaisklappi ja piti ääntä vain moottorilla jarrutettaessa, mutta kun stefa on jo rikottu, niin paras vaihtaa laakerikin. Se varsinainen asia, onko sisäkooli kovaa kiinni, tarvitaanko ulosvetäjää vai jonkinlainen "kynsirauta" jolla saa lyötyä sen ulos?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: HJ61 pinioni

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kyllä mä uskon, että kummallakin sen ulos saa. Tärkeetähän on saada veto tasaiseksi tai vuorotellen kummaltakin puolelta kammeta varovasti ulos. Vinossa kun ne ei tykkää liikkua. Sama koskee ulkokoolia.

Kannattaa samalla kattoa kuinka kulunut se kardaanilaipan vastepinta stefan kohdalta on. Joskus on niin syvä ura, ettei uus stefa auta, ellei jätä stefaa pikkasen eri kohtaan kuin aiemmin ollut. Uusia laippoja saa maailmalta parilla kympillä + postit jos tulee tarve.
#428
makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

Re: HJ61 pinioni

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Eipä tuo niin tiukassa ollutkaan, kun napautti moskalla kevyesti akselin päähän, niin heti liikahti, kun vielä lämmitti sisäkoolia pienellä kaasupolttimella pari-kolme sekunttia, niin lähti melkein käsin, Totesin vaan laakerin täysin virheettömäksi, sisä- ja ulkokoolien pinnoiltakin ja laitoin takaisin, uusi stefa ja kiristin välykset pois.
Pieni koeajo kuitenkin paljasti, että kaikki ei ole hyvin, kuului hammaskosketuksenkin ääntä moottorijarrutuksen aikana, pitäisikö nyt mutteria kiristää niin, että saadaan se tietty liikevastus/momentti sille akselille, mikä muu siellä sitten kiristyy, kuin tämä etulaakeri, takimmainen-ko ?
Perän purku kun ei ihan heti oikein kiinnostaisi, vai pitäisikö purkaa.
makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

Re: HJ61 pinioni

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Ja tarkemmin ajatellen kiristyyhän se hammaskosketuskin, jos akseli pääsee päittäin liikkumaan liikkumaan.
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Re: HJ61 pinioni

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

pinjonin mutteria kiristämällä et voi vaikuttaa muuhun kuin ulomman ja sisemmän laakerin esijännitykseen!! jos välys on liian suuri niin juuri tämän tuntee klappina laipassa. yleensä kiristämällä on mahdollista saada tämä välys pois tiettyyn rajaan saakka jos laakereidn välissä on rymppiholkki, ei tähän mitään metrin jatkovarsia tarvita! kaikkiin arvoihin löytyy oikeat momentit ja laipan pyörähdykselle on annettu tietty kilomäärä kun jousivaakalla vedetään pultin reiästä. ylikiristäminen paskoo laakerit ja varmasti saa kuulumaan vaikka minkälaisia ulinoita. hammasvälysksen ja kosketuksen säätöön vaikuttaa pinjonin sisemmän laakerin alle tulevat shimmit, ja tietenkin poskilaakereiden sivuille tulevat shimmit.
makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

Re: HJ61 pinioni

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Alkaapahan tuo selviämään, auki on otettava, kiitokset neuvoja antaneille.
Vastaa Viestiin