Sivu 1/1
Polttimot
Lähetetty: Su Elo 02, 2015 4:49 am
Kirjoittaja leukku
Onko minkälainen homma vaihtaa mittariston taustavalojen polttimot. Auto on hj 60
Re: Polttimot
Lähetetty: Su Elo 02, 2015 12:31 pm
Kirjoittaja Nalle
Ei ole paha homma.. Ainoa, mikä voi aiheuttaa käpäläjumppaa on mittarinvaijerin irrotus ja kiinnitys nopeusmittariin.. Mulla on omaa HoJoa nostettu 30mm rungolta ja se aiheuttaa nopeusmittarinvaijerin irrottamiseen jo omat haittansa. Mutta kätevillä käpälillä se molikka kyllä irtoaa sieltä mittarin takaa. Voimaa siihen ei saa käyttää, vaan se mittarivaijeri pitäisi irrota, kun muovista lukituksen kieltä vääntää hieman. Älä kuitenkaan riko sitä lukituskäpälää. Jos on alkuperäinen, niin se muovilukko voi olla jo hapristunut... Yksi konsti voisi olla se, että irrottaa nopeusmittarin vaijerin vaihteiston päästä ja syöttää sieltä löysää niin paljon, että pääsee näkemään sen nopeusmittarin puolen lukituksen.
Sitten ei muuta ku kippaa mittariston ulos kojetaulusta ja (muistaakseni) irrottaa liittimet. Ne polttimot on kiinnitettynä sellaisiin kierrettäviiin muovipidikkeisiin, joten itse polttimoiden vaihto on helppoa, ku heinänteko. Ainoa etukäteen pohtittava temppu on pohtia, haluaako säilyttää vihreän mittarivalaistuksen, vai tyytyykö johonkin muuhun väriin. Se väri on tehty polttimon päälle vedettävällä värillisellä sukalla, joka aika varmasti joudutaan uusimaan. En nyt muista, montako polttimoa tuonne mittaristoon menee, mutta villi arvaus olisi, että 5 mittarivaloa (2 yhdistelmämittari, 1 kiekkamittari ja 2 nopeusmittari, viisaammat oikaiskoon)... Samalla jumpalla kannattaa sitten vaihtaa myös varoitusvalojen polttimot, niin eipä ole niistäkään jatkossa murhetta.
Ja kun tuon tempun tekee, niin pienellä paineilmapuollolla kannattaa koitttaa puhdistaa mittariston mekanismeja pölystä.. Minä uskon, että mun HJn mittariston pelleilyyn mahtaa sinne kertynyt pöly vaikuttaa aika lailla..
Re: Polttimot
Lähetetty: Ma Elo 10, 2015 6:50 am
Kirjoittaja Hessu
Muutoin samaa mieltä Nallen kanssa, mutta siitä mittarin vaijerista pitää painaa yhestä kohtaa "nappulaa", niin se lukitusvipu nousee ylös ja vaijeri lähtee taakkepäin pois, monasti pomppaa ihan ittestään ja irti kun ton "nappulan" on löytänyt.
Kannattaa kattoa polttimoita uusiessa, että missä kunnossa ne kannat on. Monasti ne on niin haperoita, että valot vilkkuu miten sattuu. Samoin jos polttimo on poksahtanut joskus, niin kontaktipinnat piirilevyllä voi kaivata tonnista paperia. Tarvikkeena ja marmorilta saa uusia kantoja tai sitten toisista mittaristoista voi ottaa kantoja jostain merkkilampuista mitkä ei ole palaneet kuin startatessa, eli ovat vielä ehtaa muovia. Koita että valot toimii hyvin ennen kuin näpräät sen mittarivaijjeri kanssa. Vaijeri on neliskanttinen, joten menee paikalleen vain jos asento on just oikea. Nopeusmittarin päästä voi pyöräyttää parempaa kohtaa sormen päällä jos ei mene ja muutaman sentin löysät voi saada kun nykäsee vaijeria kuskin jalkatilasta ylöspäin. Kuten Nalle kirjoitti, niin vaihteiston pään irroitus auttaa jos ei muuten suju. Jos nopeusmittari pomppii rempan jälkeen, niin vaijeri jäänyt kasatessa huonoon asentoon.