Nyt tälläviikolla juuri otin omasta HDJ:stä pumpun irti, ja kiikutin sen diesel pajalla tiivisteiden vaihtoon, kun nestepäässä oli polttoainevuotoja.
Ja juuri, kuten tuossa ylempänä oli mainittu, niin putket irti. Ruiskuputket on vaan melko v.mäisiä ottaa pois paikoiltaan ja asentaa takaisin paikoilleen, mutta numeroi ne putket, niin on helpompi sitten kasatessa arvailla niiden reittiä pumpulle päin
.
Imusarjaa ei tarvitse irroittaa pumpun irroituksessa.
Pumppu on laipastaan kahdella mutterilla (12mm kanta) ja sitten takapäästään yhdellä 17mm kannalla olevalla ruuvilla tuettu kiinni. Se ruuvi on juuri niiden ruiskutusputkien lähtöjen alla, hankala nähdä päältäpäin, altapäin se ruuvi näkyy selvästi.
Pumpunlaippaan ja jakopyörästön koteloon löin taltalla selvät merkit, missä kohtaa pumppu on ollut, eli siis kohdistusmerkit
Minulla sattui sinällään tuuri, kun pysäytin moottorin, niin se pysähtyi juuri TDC-merkkien kohdalle, eli nokkapyörän päässä on selvä merkki, ja toinen merkki löytyy pumpun pyörän takaosasta Eli moottorin ja pumpun sai nyt sitten tarkasti samaan paikkaan takaisin, jos vaikka moottori olisi aavistuksen kääntynyt tms.. (se merkin paikka/kohta on tukilevyssä hihnapyörällä, ja vastaavasti sitten jakopäänkotelon sivussa on merkki.)
Sitten jakopäässä tietenkin remmi pois
(siis huomaa että, järjestys on toisinpäin ensin, eli aloita jakopäästä, siirry sitten vasta itse pumpun kimppuun.... minä nyt kirjoitan, niinkuin mieleen juolahtaa
)
hihnapyörän purku pois paikoiltaan kokonaisuudessaan.
Seuraavaksi sitten otin siitä pumpun pyörän päästä mutterin pois, 19mm kanta, ja tein ulostyöntäjän 12mm lattaraudan palasesta.
Eli sopiva pala johonka porataan kolme reikää, kaksi yhdeksän millin reikää, näiden keskiöiden etäisyys toisistaan 45mm, ja näiden reikien keskelle vaikka sitten m10 kierre. Tähän ruuvataan m10 ruuvi paikoilleen, ja niistä ulommista 9mm rei,istä sitten tämä palikka ruuvataan m8 ruuveilla siihen jakopään hammaspyörän ruuvireikiin kiinni.
Ja sen jälkeen vääntöä siitä M10 ruuvista.
Tällä ulostyöntäjällä pumpunakseli lähti kartiosta irti kohtuu kivuttomasti.
Sittenhän pumppu olikin jo irti ja käsissä.
Kiinnipäin laitettaessa sitten päinvastainen järjestys. Ja tosiaan, itse en tehnyt ajoitustarkistusta koska olin merkinnyt pumpun asennon ennen irroitusta (tämähän ei tarkoita, etteikö ajoitus voisi olla aavistuksen pielesä suuntaan tai toiseen...)
Sieltä pumpun persiistä se ajoitus pitäisi tarkistaa, mutta eipä ole vehkeitä siihen hommaan.
Mitenkäs se joutsenkaula menetelmä, onko tuossa moottorissa ajoitusmerkkejä jossakin päin, esim kampiakselilla tai vauhtipyörällä.
Eikös siinä menetelmässä pidä verrata asteita moottorissa, pumpun nestepinnan liikahtamiseen?
Tässä kunnostettu pumppu menossa paikoilleen.
Vaihe 1.
Lyhyesti.
Avaa jakopään kotelo. Pyöritä moottori TDC merkkien kohdalle, jos ei jo ole. Avaa pumpun päässä oleva 19mm kannalla oleva mutteri. Poista jakopään remmi. Poista jakopään hihnapyörä pumpun päästä (periaatteessahan sen voisi jättää paikoilleen, mutta sen poistaminen helpottaa irroitusta.)
Tee ylöstyöntö työkalu jakopään hammasrattaan pulttireikiin.
Vaihe 2.
Pura letkut ja putket irti pumpusta, merkitsi hyvin ruiskutusputket, helpottaa sitten tulevaa asennusvaihetta.
(minä löin kohdistusmerkit taltalla pumpun laippaan ja jakopäänkotelon sivuun.)
Irroita pumpun laipasta kaksi mutteria (12mm kanta) Irroita pumpun päässä oleva ruuvi tukipalasta (17mm kanta)
Virittele nyt tekemäsi ulostyönnin paikoilleen sinne jakopään hammaspyörän kierrereikiin ja ruuvaa pumpun akseli irti hammaspyörän kartiosta. (tai sitten raakapeli, ja esim. vaikka kuparituurna ja vasaralla teet muutaman napakan iskun siihen mutterin päähän, saattaa hyvällä tuurilla lähteä irti. Tästä en ota mitään vastuuta..)
Kun tämä on tehty, niin pumppu on irti.
Ja vieläkun muistat irroittaa sähköpistokkeen johtojen väliltä sieltä pumpun takaa, niin voit nostaa pumpun kätösiin.
Kiinnilaittaessa, sitten sama toisinpäin
Ajoitukseen en ota kantaa.