Kuva Kuva

hzj80 syöttö pumpun ajoitus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

-MÖRKÖ-
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 12:44 pm
Paikkakunta: VAASA

hzj80 syöttö pumpun ajoitus

Viesti Kirjoittaja -MÖRKÖ- »

eli löytyykö keltää arvoja ko pumpun ajoitukseen ??? myös purku ohjeet pumpun irroitukseen kiinnostaa
ruiseri
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2012 7:46 am
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja ruiseri »

Ajoitatko vai irroitatko ? Selvästi kaksi eri asiaa !
-MÖRKÖ-
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 12:44 pm
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja -MÖRKÖ- »

Sekä että. ja selvästi vaatii varmaankin irroituksen jälkeen uudelleen asennettaessa ajoituksen tarkistuksen / uudelleen ajoittamisen. :o mutta sulta ei ilmeisesti tietoa löytynyt näihin pumpun ajoitus arvoihin
ruiseri
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2012 7:46 am
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja ruiseri »

Joitain kertoja ottanut pois ja laittanut paikoilleen ,ajoittanut aina joutsenkaulalla ! Simppeli juttu ,kun vain on perillä vähän !
-MÖRKÖ-
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 12:44 pm
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja -MÖRKÖ- »

ruiseri kirjoitti:Joitain kertoja ottanut pois ja laittanut paikoilleen ,ajoittanut aina joutsenkaulalla ! Simppeli juttu ,kun vain on perillä vähän !


No kerro kun olet perillä asiasta ????
ruiseri
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2012 7:46 am
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja ruiseri »

Kysytään syytä ensin tähän operaatioon ?
-MÖRKÖ-
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2013 12:44 pm
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja -MÖRKÖ- »

ruiseri kirjoitti:Kysytään syytä ensin tähän operaatioon ?

moro. pumpu vuotaa naftaa ulos päin lohkon puolelta ennakon säätimen vasta puolelta olevan laipan alta. o-rengas (nyt meni vaikeaksi selittää) mutta tiedät varmasti mitä osaa tarkoitan .muutenkin pumppuun vaihdetaan samalla muutkin kaikki tarvittavat o-renkaat . meinasin vain näissä ohjeissa että tällästä hommaa ei ole tullut tähän merkkiin tehtyä vaikka auton asentaja olenkin .eli ei tarvisi turhia osia irrotella ja millaisia työ kaluja esim ulosvedin pumpun hihna pyörä ilmeisesti lujassa ??? tarviiko imusarja irroittaa yms ISO KIITOS VINKEISTÄ
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Tästä sitten tyhjentävä selvennys niin saa sen UKK osioon muita jelppimään. 8)
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Pikaisesti:

1HZ 1996: Plunger stroke w/ACSD 0.65-0.71mm, w/o ACSD 0.85-0.91 (ACSD= altitude control). Ja nuohan on nestepään männän iskua BTDC joka mitataan nestepään keskellä olevan tulpan kautta mittakellolla.

Putket, letkut, vivut, pumpun kiinnitys pultit (kiinnityslaipassa, päädyn alla) yms. irti. Hihnan muovikoppa pois, hammashihnapyörä pumpun käyttöpyörän päältä pois (käyttöpyörä on alumiinikopan sisällä, vain otsapinta näkyy), pumpun käyttöakselin mutteri auki (näkyy siinä hammashihnapyörän alla), hammashihnapyörän kiinnitysreijistä (eli painetaan käyttöpyörästä) laippaulosvetäjällä akselin päästä painaen pumppu irti. Voi olla tiukassa, rohkeesti vaan. Käyttöpyörä jää jakopäähän kiinni laakerin varaan, ratasjakopäätä ei tarvitse avata. Akseli on käyttöpyörässä kartiolla ja kiilalla ja osuu aina oikeaan asentoon. Kartioliitoksessa oli alkupään koneissa oli pientä onkelmaa, mutterin kiristysmomentti on uuden ohjeen mukaan 103Nm (taisi olla ensin jotain 65Nm), eli paksu ulosvetäjän laippa pitää olla ja kovat pultit tai ei ehkä tehoa.

Aina kannattaa tonkasta bittiavaruutta esim. RM617E 1HZ 1HD-T 1HD_FTE 1996.pdf hakuun niin löytyy vaikka mitä...

Käyttäjähän voi tuon tyrkätä urkkiin (UKK) jos tuosta saa jotain tolkkua.

Ja edittiä: Selvenneyksenä, että pumppua käyttää ratasjakopää, ja hihnalla otetaan voima pumpun akselilta pelkästään nokka-akselille. Voiman vieminen rattailla kansipahvin yli (paksuus voi vaihdella) on kai ollut hiukka liian haastavaa.
TP
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Nyt tälläviikolla juuri otin omasta HDJ:stä pumpun irti, ja kiikutin sen diesel pajalla tiivisteiden vaihtoon, kun nestepäässä oli polttoainevuotoja.

Ja juuri, kuten tuossa ylempänä oli mainittu, niin putket irti. Ruiskuputket on vaan melko v.mäisiä ottaa pois paikoiltaan ja asentaa takaisin paikoilleen, mutta numeroi ne putket, niin on helpompi sitten kasatessa arvailla niiden reittiä pumpulle päin :wink: .
Imusarjaa ei tarvitse irroittaa pumpun irroituksessa.
Pumppu on laipastaan kahdella mutterilla (12mm kanta) ja sitten takapäästään yhdellä 17mm kannalla olevalla ruuvilla tuettu kiinni. Se ruuvi on juuri niiden ruiskutusputkien lähtöjen alla, hankala nähdä päältäpäin, altapäin se ruuvi näkyy selvästi.
Pumpunlaippaan ja jakopyörästön koteloon löin taltalla selvät merkit, missä kohtaa pumppu on ollut, eli siis kohdistusmerkit

Minulla sattui sinällään tuuri, kun pysäytin moottorin, niin se pysähtyi juuri TDC-merkkien kohdalle, eli nokkapyörän päässä on selvä merkki, ja toinen merkki löytyy pumpun pyörän takaosasta Eli moottorin ja pumpun sai nyt sitten tarkasti samaan paikkaan takaisin, jos vaikka moottori olisi aavistuksen kääntynyt tms.. (se merkin paikka/kohta on tukilevyssä hihnapyörällä, ja vastaavasti sitten jakopäänkotelon sivussa on merkki.)
Sitten jakopäässä tietenkin remmi pois
(siis huomaa että, järjestys on toisinpäin ensin, eli aloita jakopäästä, siirry sitten vasta itse pumpun kimppuun.... minä nyt kirjoitan, niinkuin mieleen juolahtaa ;) )
hihnapyörän purku pois paikoiltaan kokonaisuudessaan.

Seuraavaksi sitten otin siitä pumpun pyörän päästä mutterin pois, 19mm kanta, ja tein ulostyöntäjän 12mm lattaraudan palasesta.

Eli sopiva pala johonka porataan kolme reikää, kaksi yhdeksän millin reikää, näiden keskiöiden etäisyys toisistaan 45mm, ja näiden reikien keskelle vaikka sitten m10 kierre. Tähän ruuvataan m10 ruuvi paikoilleen, ja niistä ulommista 9mm rei,istä sitten tämä palikka ruuvataan m8 ruuveilla siihen jakopään hammaspyörän ruuvireikiin kiinni.
Ja sen jälkeen vääntöä siitä M10 ruuvista.

Tällä ulostyöntäjällä pumpunakseli lähti kartiosta irti kohtuu kivuttomasti.

Sittenhän pumppu olikin jo irti ja käsissä.


Kiinnipäin laitettaessa sitten päinvastainen järjestys. Ja tosiaan, itse en tehnyt ajoitustarkistusta koska olin merkinnyt pumpun asennon ennen irroitusta (tämähän ei tarkoita, etteikö ajoitus voisi olla aavistuksen pielesä suuntaan tai toiseen...)
Sieltä pumpun persiistä se ajoitus pitäisi tarkistaa, mutta eipä ole vehkeitä siihen hommaan.

Mitenkäs se joutsenkaula menetelmä, onko tuossa moottorissa ajoitusmerkkejä jossakin päin, esim kampiakselilla tai vauhtipyörällä.
Eikös siinä menetelmässä pidä verrata asteita moottorissa, pumpun nestepinnan liikahtamiseen?


Tässä kunnostettu pumppu menossa paikoilleen.

Kuva

Vaihe 1.
Lyhyesti.
Avaa jakopään kotelo. Pyöritä moottori TDC merkkien kohdalle, jos ei jo ole. Avaa pumpun päässä oleva 19mm kannalla oleva mutteri. Poista jakopään remmi. Poista jakopään hihnapyörä pumpun päästä (periaatteessahan sen voisi jättää paikoilleen, mutta sen poistaminen helpottaa irroitusta.)
Tee ylöstyöntö työkalu jakopään hammasrattaan pulttireikiin.

Vaihe 2.
Pura letkut ja putket irti pumpusta, merkitsi hyvin ruiskutusputket, helpottaa sitten tulevaa asennusvaihetta.
(minä löin kohdistusmerkit taltalla pumpun laippaan ja jakopäänkotelon sivuun.)
Irroita pumpun laipasta kaksi mutteria (12mm kanta) Irroita pumpun päässä oleva ruuvi tukipalasta (17mm kanta)
Virittele nyt tekemäsi ulostyönnin paikoilleen sinne jakopään hammaspyörän kierrereikiin ja ruuvaa pumpun akseli irti hammaspyörän kartiosta. (tai sitten raakapeli, ja esim. vaikka kuparituurna ja vasaralla teet muutaman napakan iskun siihen mutterin päähän, saattaa hyvällä tuurilla lähteä irti. Tästä en ota mitään vastuuta..)
Kun tämä on tehty, niin pumppu on irti.
Ja vieläkun muistat irroittaa sähköpistokkeen johtojen väliltä sieltä pumpun takaa, niin voit nostaa pumpun kätösiin.

Kiinnilaittaessa, sitten sama toisinpäin :wink:
Ajoitukseen en ota kantaa.
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Vastaa Viestiin