Sivu 1/2
Miten Tojomekvinssi peuhaamaan ilman PTO?
Lähetetty: To Marras 03, 2005 10:12 am
Kirjoittaja SuurSyömäri
Juu...
Mulla taas tossa rakentuu kaikenlaista mutta lopputuloksena on se etten voi käyttää Toyotan omaa mekaanista vinssiä. Voiman ulosotto Poistuu jakovaihteiston vaihdon myötä??
Voiko tolle vinssille keksiä mitään toista järkevää käyttökeinoa/voimaa. ilmeisesti hydraulisysteemillä tai sähköllä ei saa nopeuksia vaihdeltua???
kokemuksia? Vinkkejä?
Lähetetty: To Marras 03, 2005 10:38 am
Kirjoittaja TOHJ61
Kyllähän hydraulimoottorin kierroksia voi säädellä!
Ja sähkömoottorinkin?
Lähetetty: To Marras 03, 2005 12:23 pm
Kirjoittaja komk
Mitä jakista oot nyt virittämässä kun ei oo PTO:ta?
Itte kyllä kallistuisin hydr. moottorin kannalle. Pumpulle nokka-akselilta veto.
Traktoripurkaamosta vois löytyä pumppuja soppelisti.
Jos laitat sähöllä niin tarvii se uusata laturinkin jos meinaa vinssiä käytellä ihan oikeasti.
Tai sitten kammella

:D
- jm
Lähetetty: To Marras 03, 2005 5:41 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Valppi volovon jakis... pitää vain kyhätä sopiva adapteri. Vaihteisto on jo tallin lattialla. Kuulema siihen saa voiman ulosoton jonku takalevyn kohdilta ja olisinkin kiinnostunut sellaisesta.
Välitys olisi pienellä puolella 3,25 ja kardaanikäsijarru. Pitkä taas jotain 1,20?
Tuo hydraulinen systeemi kiinnostais kovasti. Mutta meneekö se sitten siihen että osat maksaa maltaita??? Ja miten se nopeuden vaihtelu toimii??
Sähkösysteemi on tosiaan aika herkillä ton veden, mudan ja vedon kanssa.
Lähetetty: To Marras 03, 2005 6:38 pm
Kirjoittaja BJ40
Hydrauliikka peliin. oivan pumpun saat jo muutamalla satasella siis uuden. ja aina kun haluat tuottoa lisää niin saa viskata muutaman saturaisen lisää.Jja jos oikein yksinkertaisen nopeussäädön haluat, niin kabiiniin manuaalinen virtaussäädin makasaapi 100eurosta ylöspäin...taas vaikuttaapi litrat hintaan...
Hydraulivedon saat kohtuuhintaan, ja on helpporakennella ja toimintavarma..
Purkosista tollasien kasaa tdullisesti, kun malttaa hieman etsiskellä ja kysellä.
Lähetetty: To Marras 03, 2005 6:58 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Joo kerroppa tarkalleen mitä osia tarvin ni aletaan ettimään. Ja ei kai se olis tietävälle paha ottaa paperi ja piirtää siihen kytkentäkaavio, skannata se ja linkittää se tänne jotenkin???
Muuten meikä on ihan käsi ilman hyviä ohjeita ja aina saa kasattua kaiken niinku ei pitäs. mm. akkua väärinpäin ja vot on kiva kattella ku kipinäsuihkun säestämänä sulaa yx kappale akunnapoja huitsin tuuttiin

Lähetetty: Pe Marras 04, 2005 5:50 am
Kirjoittaja Vieras
Mikäs se on tojotan oman jakiksen välitys?Tuohan on ainakin minun mielestäni tosi hyvä idea alentaa välityksiä,toisilla niitä riittää iteoita.Vai mikä on tarkoitus?
ugly_hj
Lähetetty: Pe Marras 04, 2005 10:06 am
Kirjoittaja komk
Tuosta googlettamalla purkuosia.
http://www.ikh.fi/ikh2003/traktoripurkaamo.php
IKH:lla on Oulussa myymälä eli sieltä kannattaa lähteä liikkeelle. Sieltä löytyy tosi hyvin tavaraa joka lähtöön maasturimiehelle.
Eikä ollut maksettu mainos..
-jm
Lähetetty: Pe Marras 04, 2005 5:42 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Joo... vieläkö tietäs mitä sitä on ettimässä. jos kirjottas vaikka "Nuffield, hankmo" ni auttasko se vinssiasiassa??
Nimim. "TÄYSKÄSI"
Lähetetty: La Marras 05, 2005 8:50 am
Kirjoittaja jjtp
multa löytyis ainakin yksi ylimääräinen hydraulipumppu,kuvassa olevista toi missä on ratas.
http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1
lisäksi löytyis ketjuvetoinen voiman ulosotto tosta ei nyt ole tähän hätään kuvaa.
onkohan kukaan käyttänyt paineakkuja pumpun ja hydraulimoottorin välissä?,tai siis tarkemmin öljynpaineakkuja.
noi nyt taitaa olla moottorin öljyn paineille mutta onhan olemassa hydraulilinjoihinkin paineakkuja.
ei muuten olis hassumpi laittaa moottorille tommonen paineakku niin moottori voitelis vaikka imupilli haukkaa tyhjää metsässä.
http://www.accusump.com/acc_products/acc_units.html
noita myy racers place
http://www.racersplace.fi/home.php
Lähetetty: La Marras 05, 2005 10:31 am
Kirjoittaja SuurSyömäri
Mullakin on chevyn pumppuja kolme joista yx on moniuralle ja semmonen pitkula ei tippamalli, Sitten olis hiluxin, Ja vielä löytyy joku mersun isohko punppu. Kelpaako ne tommoseen vinssin käyttämiseen. Ja tapahtuiko se vinssin nopeuden säätö jotenkin kuristamalla ja höllentämällä virtausta? Vai onko niissä jonkinsortin vaihteisto? Mikähän viriviri tossa Roopen hydraulitojovinssivirityksessä on?
Ja jaksaako joku sen kaavion esittää visuaalisesti?
Lähetetty: La Marras 05, 2005 11:00 am
Kirjoittaja SuurSyömäri
Anonymous kirjoitti:Mikäs se on tojotan oman jakiksen välitys?Tuohan on ainakin minun mielestäni tosi hyvä idea alentaa välityksiä,toisilla niitä riittää iteoita.Vai mikä on tarkoitus?
ugly_hj
Tojotan oma oli jossain kahen pinnassa. Tosin tolla mun tulevalla virityksellä pääseen varmaan max 60 kmh isollapuolella n. 4000 rpm taulussa. pitäs tossa.... Tai siis voisin yrittää laskeakin mitä joutuu jenkuloimaan saavuttaakseen 60 kmh. toisaalta JF vois tekniikan miehenä pistää tulemaan ihan lonkalta meitsin tulevat huippunopeudet: Pienimmän puolen pienimmällä ja ison puolen isoimmalla
Eli
1. vaihde 4,925
4.vaihde 1
Jakov. pieni 3,25
jakov. iso 1,32
Peräv. 7,05
renkaat 39,5"
???
Lähetetty: La Marras 05, 2005 11:02 am
Kirjoittaja Vieras
mulla homma on ainakin vasta kehittely asteella,senverran olen vinkkiä saanut että ei kannata laittaa hinnalla toimivaa pumppua.
remmi alkaa sutimaan kun vinssi joutuu koville,tai sit pitää olla jakoremmin tyylinen hammastettu remmi.
hytraulipumppu taas jostakin työkoneesta eikä ns ohjaustehostimen pumppua ole tarkoitus edes kokeilla.
jörmelöllä ilmeisesti on kaksi erinopeuksista hydmoottoria pyörittämässä sitä tojo vinssiä jos oikein ymmärsin erittäin lyhyen selostuksen.
käsittääkseni olisi hyvä saada toi pumppu jakiksen taakse että voisi samalla pyöritys nopeutta säädellä vaihteiston avulla.(ei sitä oikein tojossa muuallekaan järkevästi saa jos ei osta kalliita hammas remmejä ja remmipyöriä)
itse pistin ton hytraulivinssi ajatuksen toistaiseksi "jäähylle" ja tilasin tohon mun fj55 15000 sähkövinssin takavinssiksi.
Lähetetty: La Marras 05, 2005 11:04 am
Kirjoittaja jjtp
ja taas puuttu kirjautuminen kun putsailin konetta äskettäin.
Lähetetty: La Marras 05, 2005 7:50 pm
Kirjoittaja JF
No lasketaan sitten.
Renkaan ympärysmitta = pii x halkaisija = 3,15 m
Renkaiden kierrosnopeus kun moottori pyörii
4000 rpm (vähän korkeahkot kierrokset, ehkäpä?):
4000 r/min x suora vaihde päälaatikossa x jakolaatikon nopea puoli x perävälitys = 1 x 1.32 x 7.05 = 429.83 r/min
Eli minuutissa autolla pääsee:
429,83 r/min x 3,15 m/r = 1354,8 m/min
Joten tutummalla nopeuden yksiköllä: 1354,8 m/min =
81.2 km/h
Suurin paha tuossa näyttäisi olevan jakolaatikon hitaammaksi välitetty nopea puoli, suoralla suhtella (esim. Toyotan jakolaatikolla) tuo 80 km/h vaatisi moottorilta enää n. 3000 rpm, ja Toyotan 5-vaihteisella päälatikolla (H55F, 5. vaihde
0.845:1) moottorin tarvitsisi enää pyöriä
2500 rpm.
Näin pikkuhiljaa Jarikin aivopestään dieselöimään autonsa... (
huomatkaa että vihreä on taloudellisuuden väri eikä siksi erotu helposti 
)