Kuva Kuva

HJ60 neliveto ei kytkeydy, jakolaatikossa ruksuttaa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Mr_Denso
Viestit: 80
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: Krk, E-P.

HJ60 neliveto ei kytkeydy, jakolaatikossa ruksuttaa

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

Huomenta. Kävi HJ60 kylässä pitkästä aikaa. 11 vuoden tauon jälkeen meidänkin
markilla "ruuvattiin" HJta. Jo oli aikakin... 8)

Tai ruuvattiin ja ruuvattiin, lähinnä selviteltiin nelivedon kytkeytymättömyyttä.
Ja ihan ensteks tähän alkuun et sen verran jo on kokemusta et KYLLÄ,
napalukut OLI käännetty LOCK asentoon ja molemmat toimi moitteetta.
Etuakselissa ei siis vikaa.

Autohan on siis '85 HJ60 (5-v. H55F pääloota) ja varustettu sillä nappi-H4:lla.
Oire on seuraava: 4WD merkkivalo syttyy, mutta veto ei kytkeydy etukardaanille.
Se vain ruksuttaa. Metallinen ruksutus, just sellanen kuin olis boorit tai rattaat
niin kulunu ettei ne yksinkertasesti enää ota kiinni. Ääni kuuluu nimenomaan
jakolaatikosta, juurikin siitä kardaanilähtöjen kohdalta. Etupyörää kun pyörittää käsin
ja kattoo etukardaania niin se pyöri sillai nykäyksittäin ja samalla tietenki kuuluu
se ruksutus. Mut ihan vapaasti saa pyörittää. Takakardaani ei hievahdakaan.
Tottakai tuli testattua myös L4 asento, ei vaikutusta. Samaa ruksutusta.
Sit kun vaihtaa takas takavedolle eli H4 nappi -> OFF niin 4WD valo sammuu ja
ruksutus lakkaa. Etupyörää kun pyörittää etukardaani pyörii hienosti ja äänettömästi.

Päädyttiin kahteen vaihtoehtoon 1) joko se perkeleen alipainekytkin ei
kytke nelivetoa kuin "huulille" tai 2) sieltä on menny ne boorit...

Tässä ku olen pohdiskellu asiaa niin pahoin pelkään et ne on ne boorit.
Nyt kun äsken tutkiskelin Tamgearsin sivulta näiden kyseisten osien kuvia niin
entistä enemmän vaikuttaa siltä et vika on juurikin siellä jakolaatikon sisällä.

Kannattaisko tämä asia varmistaa siten et ottaa sen alipaineaktuaattorin
irti siitä jakolaatikon kyljestä ja koittaa liikuttaa sitä tappia joka
siis liikuttaa sitä siirtohaarukkaa siellä jakiksen sisällä. Varmistaa
sen et se liikkuu ja on varmasti täysin H4 asennossa eli etukardaani kytkettynä
ja jos edelleen ruksuttaa niin siellä on jotakin sileenä.
No, jos näin ikävästi on, niin sitte menee jakolaatikko remonttiin.
Takakoppa auki ja hilut näkösälle ja sitten uusii ne mitä pitää uusia ?
Näyttäs olevan Tamgearsilla koko jakolaatikon sisältö saatavilla.
TO6-410 "akseli jakovaihteiston etuvetolaipan" sun muuta...

Täytyy tonkia sit ohjeet sen jakiksen hoivaamiseen, mut ensi täytyy
selvittää toi kytkentä ettei turhaan ala purkimaan. Palaamme siis asiaan...

T. Juha
Lelumiini
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2013 10:41 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Lelumiini »

Se alipainekytkennän kello on helppo irroittaa ja tarkistaa. Todennäköisin vika on että ne alipainelinjat sinne kytkentäkellolle on ruostunut umpeen, vetäiseppäs uudet letkut siihen välille. Omassa oli juuri samanlainen ongelma eikä kytkentäkellossa ollut mitään vikaa eikä se vähäinen paskan määrä siellä kellon sisällä mitään vaikuttanut, uudet letkut vaan välille niin rupes toimimaan.
HJ 61 -88
Vastaa Viestiin