Sivu 1/1

HJ ja pohjan ruostesuojaus

Lähetetty: Ti Marras 01, 2005 6:17 pm
Kirjoittaja PomppivaTiikeri
Taas on tullut hirwee inspiraatio päästä hoitamaan perheen beibiä. Ajattelin ruostesuojata pohjan mutta ajattelin kysyä kokemuksia siitä.

Kaateellisena luin jonkun viestiä aikomuksista purkaa koko runko , suojata ja koota. mulla ei ole siihen aikaa - ainakaan vielä... toivotavasti joskus....

Ajattelin hoitaa asian näin:

- Ensin pohja pitää pesta kaikesta töhnästä painepesurilla
- sen jälkeen on 2 vaihtoehtoa. Maksaa 1L purkeista se 6euroa motonettiin ja ruiskuttaa sillä koko pohja TAI otta dinitrol pohjamassa purkki , lantrata se bensalla ja kuulemma ripauksella öljyä ja sitten pensselöidä pohja palapalta.

Kysymyksiä:
- Voisikohan dinitrol pohjamömmön lantrata ruiskuun sopivaksi?

- pohjan painepesun jälkeen kunnon kuivaus pohjaan. Ylläriksi sieltä paljastuu ruostekohtia :) pahimmat runkopalkissa mutta onneksi vainpinnalla - mitä näille kannattaisi tehdä ennen suojausta/massausta? harjataanko rautaharjalla suurimmat pois vai jotain muuta? Pestä jollain liuottimella?

- ennen pohjan massausta joko pensselillä tai ruiskulla, täytyisikö se praimata jollain ensin ihan tehostaakseen käsitelyä?

Johonkin se raja täyty laittaa mutta missä se on, näin kun yrittää vain suojata uudelleen joskus massattu pohja. Ruostesuojapajalle en ajatellut pennosia laittaa :)

Kokemuksista kiitos

T: Arto

Lähetetty: Ke Marras 02, 2005 12:04 pm
Kirjoittaja Vieras
me laitettiin just jotain motonetin pohjamassaa ja koska en varmaan tehnyt riittävän hyvää pohjatyötä, eli kaikesta puunaamisesta ja raappimisesta huolimatta pintaan jäi jotain ylimääräistä... Seurauksena oli lähestulkoot loistavat olosuhteet ruosteelle mellastaa rauhassa (massan alle pääsi koskeutta ja kuraa, massa ansiosta pinta ei myöskään päässyt kuivumaan missään vaiheessa..). Alkava (jatkuva) ruoste ei näkynyt massan alta joten mukavasti ruostui runkopalkin peräosa ja vähän muutakin.

Sitten vielä sellainen vinkki jos käytät ruiskua ja massassa/maalissa on herkästi syttyviä liuottimia tms. Itse koin mukavan ahaa elämyksen kun pullosta tuli enää pelkkiä höyryjämiä massan loputtua. Oli sellainen halogeenivalaisin pää vieressä ja huomasin että valaisin oli melkoisen kuuma. Makasin selälläni kaikissa mahdollisissa suoja- ja toppavaatteissa ja mietin, että mitähän tapahtuu jos suihkasee sopivasti siihen valaisimen suuntaan ja kuinka ketterästi tarvittaessa pääsee auton alta pois....

Näin meille kävi, ja jatkossa olemme käyttäneet vain pellavaöljyä suojaukseen, ei kyllä varmasti ole paras mahdollinen keino, mutta meille sopiva. haisee kyllä pahalta (ihan kuoreelta). Mutta tässä asiassa on varmasti ainakin yhtä monta mielipidettä kuin on suojaajaakin ja massaus on varmaan ihan hyvä, mutta kannattaa olla huolellinen eikä laittaa vaimoa asialle...

t. Ppyy nyybinä

Lähetetty: Ke Marras 02, 2005 2:06 pm
Kirjoittaja pete
HAA, ei ainakaan pellavaöljyä. Tekee kovan pinnan eikä liukene mihinkään liuottimeen. Kuitenkin vesi pääsee jostain kolosta alle ja avot, ruoste suoja on valmis. Ruoste pääsee ilman näkyvää jälkeä tekemään mitä haluaa ja sit kun tarkistat ja huomaat mitä on tapahtunut, niin piikkaatko pois vai mitä...
On kokemuksia jo 6sta eri autosta ja kaikki meni uusiksi runkoa myöten! :(

Lähetetty: Ke Marras 02, 2005 2:09 pm
Kirjoittaja Vieras
:roll: Weljet-hyvät käyttäkää ruostesuojaukseen oikeita ruosteensuoja aineita.
EI voiteluaineita, ei polttoaineita. Bensiinin käyttö liuottimena on todella vaarallista!
Kaikki teräketjuöljy & hiekkatie jutut on jostain sotaaikojen jälkeen kun parempaa ei ollu saatavilla. Lisäksi nämä antiikkiset käsittelyt vaativat vuosittaisen "päivityksen" ja, perustuvat pelkkään pinnan mekaaniseen peitttämiseen eikä lainkaan mihkään lajin kemiaan.
Oikeissa suoja aineissa on kemikaaleja jotka, estävät raudan ja hapen avioliiton jota, ruosteeksi kutsutaan.
Yleensä hommaan vaaditaan vähintaan kahta ainetta. Ohuenpaa alle, paksumpaa päälle.
Eli: älä kuuntele hevosmiesten tietotoimistoa vaan, NOUDATA VALMISTAJAN OHJEITA.
Linkkejä:
http://testwww.finikor.fi/kuvasto.pdf
http://www.sealco.fi/re-esite.pdf

Lähetetty: To Marras 03, 2005 9:05 am
Kirjoittaja Vieras
Kun teimme pohjan massauksen, käytimme siihen tarkoitettua massaa ja teimme niinkuin purkin kyljessä käskettiin. Alustan puhdistus ei varmaan ollut vaan riittävän huolellinen yms. vaikka painepesurilla tehtiin. Näin meille nyt kuitenkin kävi, en sitten osaa sanoa menikö vielä jossain muussa kohdin vikaan.

Pellavaöljystä en osaa sanoa muuta kuin omista kokemuksista. Bj on tosin taidettu vuosittain puhdistaa eka kuumapainepesurilla hyvin ja sen jälkeen ruiskittu öljyt pintaan. Meillä ei ole tullut sellaista mätänemistä, mitä tuli hj:n ns. massauksen jälkeen. Bj:n runko ja alusta ovat ihan hyvässä kunnossa ja se on säännöllisesti koputeltu ja tarkastettu ruosteen varalta. Voi olla että huomenna runko rapisee maahan muutaman neliösenttimetsin kokoisina paloina..

Tosin autojen käytössä on ollut huomattava ero, Bj:llä on käyty metsähallituksen puolella muutaman kerran vahingossa ja hj:lla rytyytettiin sitten senkin edestä. Vaikuttanee myös alustan ja rungon ruostumiseen kun on koko ajan märkä ja kaikki paikat täynnä kuraa ja moskaa. On muuten melkoinen ero kun katsoo maantie hj:tä ja metsä hj:tä. Tietenkin huolellinen pesu joka metsäkeikan jälkeen on jokaisen offarin ensimmäinen teko kun pääsee kotiin :o

Luulisin että alkupuhdistuksessa ei kuitenkaan kannata tinkiä,kokeneemmat voivat sitten sanoa, mitä pitää tehdä.

ppyy edelleen nyybinä, pitäis varmaan etsiä ne salasanat...

Lähetetty: To Marras 03, 2005 10:24 am
Kirjoittaja Vieras
Kommentoit lukeneesi ohjeet yhden purkin kyljestä?
Homma vaatii yleensä VÄHINTÄÄN kahta ainetta.
Pelkkä "massa" mitä se sitten leneekään, ei riitä.
Vilkaiseppa tuota finikor-linkkiä, siellä on suhteellisen selkeät ohjeet aineiden valintaan.
T: yx ruosteenestossa onnistunut BJ-40 nyybi.

Lähetetty: Su Marras 06, 2005 8:39 am
Kirjoittaja PomppivaTiikeri
No niin , tuli tutustuttua tähän ruostesuojauksen maailmaan. Huolellisen pesun jälkeen kuivatin 2-3 päivää ja sitten ruiskutin Dinotrollin ML:ää pohjalle. Kun ohjeita lukee tarkasti niin sitä suositellaan primeriksi varsinaisen massan alle. ML kuivuttua ruiskutin 3M:nmassaa pohjaan. pinasta tulee sellanen perinteinen joustava tällä tavaralla eikä sellanen vahamainen kova kuten Dinotrolin CAR massalla.

Suuirn haaste mielestäni on kyllä kaiken sen moskan ja lian pois saaminen Hj:n pohjasta mutta painepesurilla se onnistu suht hyvin.

Kiitokset kommenteistanne! Kannattaa kyllä laitttaa se primeri pohjalle koska se tunkeutuu paljon paremmin "mahdolliseen" ruosteeseen joka ei pesussä lähteny pois.

t Arto

Dinitrol ruostesuojaus 85eur

Lähetetty: Ma Marras 07, 2005 11:58 pm
Kirjoittaja jhellen
Laitoi äsken täällä Pietarsaaressa BJ-45:en 85eur hoitoon ja sillä sain:
painepesun, kuivauksen (n. päivän), palkkien imuroinnin ja Dinitrol käsittelyn. Ei ollut kallista ja hyvää jälkeä tuli. Kaikkiin paikkoihin ruiskutettiin. Auto-fix oli firman nimi. Löytyy varmaan muualtakin tämä auto-fix ketju.

Lähetetty: Ma Marras 14, 2005 8:34 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Älkää levitelkö/ruiskutelko niitä "massoja" muuta kuin maalatuille pinnoille. Ruosteisiin runkoihin/pohjapeltiin VAIN JA AINOASTAAN hyvin imeytyviä eikä koskaan kuivuvia koteloaineita tai muuta vastaavaa.

Kova massapinta tappaa rungon hitaasti ja varmasti, eikä edes niin hitaastikaan. Ei se mitään kiveniskusuojaa runkopalkkeihin kaipaa, ei siellä kivet ropise. Raapii korkeintaan, ja silloin ei massat auta.

Niinkuin jo ehkä selväksi on tullutkin, kaiken A ja O on huolellinen pesu, ja vielä huolellisempi kuivaus. Palkkeihin tuppaa aina jäämään hiekkaa yms. ruostepaskaa.

Nimim. muutaman HJ:n rapsakan rungon nähnyt

Lähetetty: Ti Marras 15, 2005 7:41 pm
Kirjoittaja Rassi
Oman auton runkopalkit maalasin ulkopuolelta POR 15 maalilla.Palkkien sisään ruiskutin kone ja laitesuoja öljyä mikä on tosi notkeeta ja tunkeutuu hyvin jopa ruosteen sisäänkin.Samaista öljyä myydään myös aseöljynä. Aika näyttää toimiiko.