Kuva Kuva

HJ:n rungon korjaaminen

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

HJ:n rungon korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Kimble »

No niin.

Hojon korjaaminen lähestyy pikkuhiljaa. Olen aloittamassa seuraavanlaista hommaa - jollei mene sisu kaulaan: laitan auton paloiksi ja varastoin hyllylle. Kun auto on osina on tavoitteena korjata ensiksi runko. Ajattelin seuraavanlaisia vaiheita hankkeessa:

1) runko irti ja kaikista nippeleistä puhtaaksi, kaikki pultit yms irti.
2) runkopalkkien tyhjennys ja puhdistus (rälläkällä reikiä runkoon - mihin kohtiin?) moskat ja ruosteet ulos
3) rungon hiekkapuhallus ulkopuolelta
4) vaurioiden tarkastus ja hajonneiden kohtien paikkaushitsaus (mitä kannattaa lisätä runkoon, kiinnikkeitä panssarille tai rock slidereille, reikiä, tms?)
5) rungon kuumasinkitys
(6) mahdollisesti rungon maalaus)

Ja sitten auto uudestaan kasaan...muutaman vuoden aikana...

Onko hyviä neuvoja - aluksi tähän rungon korjaamiseen? Miten muilla on homma hoidettu? Oliko tiellä mitään muuta kuin sudenkuoppia?
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Sinänsä ihan hyvä suunnitelma, brojektin edetessä suunnitelmillakin
on tapana kehittyä?
Tein HJ:n atomeiksi purun hiukan ennen EU:ta eli vuonna -94.
Viikko sitten kävin sen taas katsastamassa, vieläkin kehuivat
runkoa uuden veroiseksi!
Koko homma kesti noin 7 kk, apuna tosin oli pari kaveria aktiivisesti.

1) tee niin, mutta kuvaa osat ennen purkua, että muistat parin
vuodenkin päästä mikä kuuluu mihinkin?
2) joo hyvä, mutta ei tarvi rälläkkää, sillä purettu runko vaan
pystyyn ja painepesurilla tyhjäksi.
3) joo hyvä, mutta hiekkapuhalla myös sisäpuoli.
4) ruostuneet kohdat korjataan.
5) voi sen myös sinkitä
6) itsellä maalattu

Tästäkin tuli otettua kuvia, mutta silloin ei viälä ollut diki kameraa?
Sudenkuoppia tulee löytymään aivan varmasti, mutta minun
tapauksessani aika on jo parantanut haavat.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Rungon korjauksesta unohtu sanoa, että purettu runko kannattaa
kiinnittää johonkin pukkiin ennen pilkkomista, ja tallentaa siitä
ristimitat, jotta saat ehjätyn korin sopimaan kiinnikeisiinsä?
Älä hävitä rungon numeroa?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

TOHJ61 kirjoitti:Rungon korjauksesta unohtu sanoa, että purettu runko kannattaa
kiinnittää johonkin pukkiin ennen pilkkomista, ja tallentaa siitä
ristimitat, jotta saat ehjätyn korin sopimaan kiinnikeisiinsä?
Älä hävitä rungon numeroa?
Ei hätää jos ristimitat hukkuu, löytyy piirrustukset useimpiin Cruisereiden runkoihin..:wink:
1987 LJ70
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Jollapaku kirjoitti:
TOHJ61 kirjoitti:Rungon korjauksesta unohtu sanoa, että purettu runko kannattaa
kiinnittää johonkin pukkiin ennen pilkkomista, ja tallentaa siitä
ristimitat, jotta saat ehjätyn korin sopimaan kiinnikeisiinsä?
Älä hävitä rungon numeroa?
Ei hätää jos ristimitat hukkuu, löytyy piirrustukset useimpiin Cruisereiden runkoihin..:wink:
Tarkoitus ei ole panna itse tikapuurunkoa kappaleiksi. Tarkoitus on purkaa auto siitä rungon ympäriltä pois ja kunnostaa runko hitsaamalla ruostevauriot kuntoon (reikiä, muutama konsoli kaipaa korjaamista...). Hiekkapuhalluksen ennen hitsaamista on tarkoitus paljastaa kaikki lahot kohdat.

Elikä kun pidän rungon kokonaisena niin eihän se väänny hiekkapuhalluksessa ja sinkityksessä niin, ettei siihen saa enää koria paikoilleen? (Sen kyllä ymmärrän, että jos rungon rälläköi paloiksi niin sen takaisin mitoilleen hitsaaminen on jonkinmoinen homma)
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Kun sen puretun rungon ensin tyhjennät painepesurilla, ja
hiekkapuhallat sisä ja ulkopuolelta koossapitävän ruosteen
pois, niin veikkaisin rungon olevan keskivaiheilta "notkeahko".
Joo kyllähän kaikista auton osista on piirrustukset, mutta
on kait helpointa ottaa mitat talteen ennen "muodon muutosta".
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
anatoli
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 9:47 pm

Viesti Kirjoittaja anatoli »

Olen aloittamassa samallaista urakkaa bertan kanssa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tai ainakin suunnittelu vähentää virheitä ja myös tehtyä työmäärää. Onnea urakalle.
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

TOHJ61 kirjoitti: 2) joo hyvä, mutta ei tarvi rälläkkää, sillä purettu runko vaan
pystyyn ja painepesurilla tyhjäksi.
3) joo hyvä, mutta hiekkapuhalla myös sisäpuoli.
2) painepesuri ja esimerkiksi viemärien putsaukseen tarkoitettu ø 10mm putki ja suutin (15 m/ 100egee)?

3) mitenkäs se sisäpuolelta hiekkapuhalletaan? Ahdasta, pimeää ja näkymättömissä? (Olisi yksi mesta jonne saa itse mennä hiekkapuhaltamaan osia. Pitää varmaankin opetella tekemään tuo hiekkapuhallus itse.)
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

TOHJ61 kirjoitti: Joo kyllähän kaikista auton osista on piirrustukset, mutta
on kait helpointa ottaa mitat talteen ennen "muodon muutosta".
Toki näin, mutta itte ainakin amatöörinä en hoksaisi joka kohtaa mitata joten hyvä että löytyy mustaa valakosella.
1987 LJ70
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Kuulostaa aika urakalta jos on pahasti lahonnut. Minulta löytyisi vm. -90 hyväkuntoinen runko, ei tarvi paikata. Laita viestiä jos kiinnostaa.

Timop
TP
country-jake
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 28, 2005 6:19 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja country-jake »

itsekin olen ajatellut tota sinkitys hommaa! mitähän tuommonen sinkitys mahtaa maksaa? entä miten mahtavat suhtautua vanhan rungon sinkitykseen, pitää varmaankin olla ruosteet poistettu hyvin sieltä sisältäkin?!
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Sinkityksen hinta ei päätä huimaa

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Alla yksi vastaus kysymykseeni, tuli Nummelan Aurajoki Oy:ltä.

Kysyin muiltakin, mutta eivät enää tee sinkityksiä. Syynä oli se, että rungoissa oli kaikenlaista paskaa sisällä ja ulkopuolella massaa. Nuo aineet tuhoaa ne niitten liemet. Eli tulee niille kalliiksi.

Itse kerroin putsaavani rungon niin hyvin kuin mahdollista sekä sisältä, että ulkoa (painepesuria/höyrypesuria ja hiekkapuhallusta). Silloin ei ole kuulemma ongelmaa.
Terve

Hinta on 1.55 eur /kg +alv

Esivalmistelut ovat maalin poisto ja reijitys.
Aikaa ei tarvitse varata. Toimitusaika n 1 viikko
tulopäivästä. Lähete vaan mukaan missä on laskutustiedot
niin kuittia vastaan voi sitten noutaa. Kuitiksi kelpaa päätteeltä tulostettu printti.
Mitähän tuo Cruiserin runko mahtaisi painaa? Ehkä 150 kg elikäs tuolla arvauksella hinnaksi tulisi 232,50 alv0% ja 283,65 alv22%.

Ei mielestäni paha.
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Vastaa Viestiin