Sivu 1/1
HDJ vapisee
Lähetetty: Ma Helmi 17, 2014 10:29 pm
Kirjoittaja Juntti86
Onko kellää ideoita/kokemusta, mistä johtuu hodarin epämääräinen vapina ja "tytinä" tyhjäkäynnillä. Alottaa semmosen vapinan mikä tuntuu oikiastaan vaan penkillä istuessa, moottori ei vapise tms. Välillä hieman pahenee ku vähä kierroksia antaa, ja yli 1500 kiekan ku menee ni tärinä häviää.. Alako ihan yhtäkkiä, ja oma järki ei ny osaa ongelmaa ratkasta..

Lähetetty: Ti Helmi 18, 2014 10:08 am
Kirjoittaja vartiainen
Paljonko ajettu?
Lähetetty: Ti Helmi 18, 2014 10:53 am
Kirjoittaja Juntti86
vartiainen kirjoitti:Paljonko ajettu?
717000 km mittarin mukaan.. Kk laakerit on kyllä vaihettu muutama vuosi sitte.. Voinekko sitte ne olla syyllisenä, ite ny muutaman tunnin unien jälkeen pähkäilly josko kytkin vois olla osallinen tärinään, ku alakanu jo aikasemmi ilmotella olevansa tiensä päässä
Lähetetty: Ti Helmi 18, 2014 3:18 pm
Kirjoittaja timop
No ensimmäinen ajatus on tietenkin epätasapaino moottorissa, joka kuitenkin on aika epätodennäköinen. Vaikka osia olisi vaihdettukkin, koska aika hyvin on olleet samanpainoisia palikat.
Todennäköisempi syy voisi olla pienet sylinterien väliset erot suuttimissa tai pumpussa. Se voisi aiheuttaa tilanteen, että paikki pytyt ei anna yhtä suurta tehoa ja moottorin kierrosluku muuttuu kierroksen aikana, tai pitäisi kai sanoa akselin kulmanopeus. Käynti on siis tavallaan epätasaista, vaikkei sitä kierroslukumittarista tai korvakuulolta huomaakkaan, vähän samalla tavalla kuin kardaanin nopeus vaihtelee. Olen huomannut samanlaisen ilmiön yhdessä HDJ:ssä, siinä suuttimet oli melkolailla valmiit.
Pelkkää arvausta kuitenkin.
Lähetetty: Ti Helmi 18, 2014 4:43 pm
Kirjoittaja Juntti86
timop kirjoitti:No ensimmäinen ajatus on tietenkin epätasapaino moottorissa, joka kuitenkin on aika epätodennäköinen. Vaikka osia olisi vaihdettukkin, koska aika hyvin on olleet samanpainoisia palikat.
Todennäköisempi syy voisi olla pienet sylinterien väliset erot suuttimissa tai pumpussa. Se voisi aiheuttaa tilanteen, että paikki pytyt ei anna yhtä suurta tehoa ja moottorin kierrosluku muuttuu kierroksen aikana, tai pitäisi kai sanoa akselin kulmanopeus. Käynti on siis tavallaan epätasaista, vaikkei sitä kierroslukumittarista tai korvakuulolta huomaakkaan, vähän samalla tavalla kuin kardaanin nopeus vaihtelee. Olen huomannut samanlaisen ilmiön yhdessä HDJ:ssä, siinä suuttimet oli melkolailla valmiit.
Pelkkää arvausta kuitenkin.
Jos pa-saannissa/suuttimissa muki kohtasia eroja, eikö vika ilmenis sillo koko kierros alueella? Ja eroa ei juurikaan ole, vaikka kone on kylmä/lämmin..
Pitäsköhän alottaa suuttimien vaihdolla, kun yks ylimääränen sarja ois hyllyssä

Lähetetty: Ke Helmi 19, 2014 12:20 pm
Kirjoittaja Juntti86
Vikakin tuli "ajamalla ulos" kaamean räsähdyksen saattelemana.. Jääny huomaamatta,että puhaltimen siivikosta lähteny lapa kävelylle, ku käynnissä aina ollu ku tutkin vapinaa, ni ny sit lähti toinenki lapa kävelemään, vastakkaiselta puolelta
Taas käy ruiseri niiku pitääki, ja kehrää tasasesti
