Sivu 1/1

Runkopalkit !

Lähetetty: Pe Tammi 03, 2014 11:01 pm
Kirjoittaja ruiseri
Olisko vinkkejä miten kannattais ruostesuojata hj 60 runkopalkit sisältä ? Erityisesti renkaiden välinen osuus ! Suojasin ne kotelosuojalla , kuten arvaattekin palkeissa on sisällä kiviä ja hiekkaa jonkinverran ! :?:

Lähetetty: La Tammi 04, 2014 12:50 am
Kirjoittaja Ylikessu
Ennen suojausta olisi ehkä pitänyt pestä palkit sisältä painepesuriin liitettävällä viemärinavaajalla, kuulemani mukaan saa helposti ja nopeasti paskat pois.
On itselläkin tuo homma vielä tekemättä ja koteloaineen ehkä myös vetäisen pesun jälkeen.

Jos on ajatus sinkitä runko joskus niin koteloainetta ei kai pitäisi laittaa, haittaa jotenkin sitä hapotusta luulisin.

Lähetetty: La Tammi 04, 2014 5:49 pm
Kirjoittaja hj60
Samaa tässä pohtinu ja vanhoja juttuja haeskellu, ku kaivoin tuon projektihojon rungon tallista esille. Kyseessä siis järeillä vehkeillä puhallettu, laikattu ja hitsattu, sekä uudelleen kevyesti puhallettu ja kunnolla maalattu runko. Ny ois tarkotus käsitellä se vielä sisäpuolelta, ennenkuin alkaa kasaamaan.

Offipalstalla hurjimmat reseptit keitellään kotelosuojasta, öljystä ja tervasta sekaisin. Toiset ruiskuttaa teräketjuöljyä... Juuri kukaan ei suosittele pelkkää kotelosuojaa. Ota tästä sitte selvää. Ois pitäny aikanaan, ku tässä ny on ikuisuusprojektiksi tuo venähtäny, tehä testipenkki pihalle...

edit: kirotusvriheitä

Lähetetty: La Tammi 04, 2014 6:32 pm
Kirjoittaja Ylikessu
Näistä on kinasteltu niin kauan kun muistan eli "itsetehdyt" <-> "valmiitvärkit".
Joku kotikemisti ehkä vannoo itsetehdyn nimeen mutta itse laittaisin:
http://www.tectyl.fi/kotelonsuoja.html
Ei sitä suihkepullomallia, kunnon ruiskulla ruutattuna niin paljon että roiskuu.

Lähetetty: La Tammi 04, 2014 7:01 pm
Kirjoittaja Hessu
Kävin jossain vaiheessa juttelemassa 30v ruostesuojauksia tehneen ukkelin kanssa ja hän suositteli ruskean väristä Finikorin kotelosuojaa. Kirkas ei ole kuulemma yhtä hyvää, vaikka sitä moni uuden auton ostaja tahtookin kun ei halua katella ruman värisiä valumia oven rei'istä jne. Valitteli, että EU:n myötä yhtä hyviä aineita ei enää nykyisin ole, kuin mitä oli ennen..

Pesun ja ruostesuojauksen jälkeen olisi mun mielestä järkevää liimata niihin isoihin neliskanttisiin rungon reikiin sialla sellaset pikkasen reikää isommat peltilaput, niin ei mene hiekat uudestaan sisään. Alunperinhän niissä on ollu sellaset neliskanttiset muovitulpat mm. pyörän aukkojen kohdalla rungossa.

Lähetetty: La Tammi 04, 2014 7:56 pm
Kirjoittaja hj60
No tuota Tectyliä kattelin tässä vasta kaupassa. Samaa ainettahan se on kummassakin purkissa? Ja Tectylin painepulloonki saa kunnon letkun. No, kaverilta saan oikeaa ruiskua lainaan jos se sen tallistaan löytää (eihän tuo ois kallis omaksikaan ostaa, mutta tarviiko aina kaikkea ite omistaa) ja sama se kummalla ruiskutan, meinasin käyttää laatuinsinöörienon jo aikanaan spray-maalien kanssa opettamaa kikkaa, pullot ensin vesihauteessa n. 50-asteisiksi. Ei oo vaan toimivaa kompuraa omassa tallissa...

Jep, ehottomasti oli tarkotus reiät tulpata jollain, vain rungon päät jää auki.

Lähetetty: La Tammi 04, 2014 8:31 pm
Kirjoittaja hj60
Annostelusta sanovat vain, että peittävä kerros. Puoli milliä, milli, sentti? Voiko tuota laittaa liikaa? Ajatus oli vetää ainaki neljä kerrosta, runko ylösalasin, molemmilla kyljillään, ja oikeinpäin. Paljonkohan tuon menekki on?

Lähetetty: La Tammi 04, 2014 11:28 pm
Kirjoittaja benjaminf
Kyllä se semmosella koteloaineruiskulla kannattaa vetää, ei mitään spraypulloja.
Ja kun joskus aikonaan oli oma Finikor suojaus niin olen pysynyt siinä merkissä,voi olla että joku muu on yhtä hyvä.
Sanoisin että litra tai puolitoista pitäis riittää,kannattaa ruiskutta ensin kerran ja antaa vähän jäykistyä ja sit toisen kerran .

Lähetetty: Ma Tammi 06, 2014 9:52 pm
Kirjoittaja ruiseri
Ajattelin jos ruuttaasin jäykkää peräoljyä hiekan sekaan !Uusisin toimenpiteen keväisin ja syksyisin ! Olkis varmaankin parempi kuin se rapavesi ??

Lähetetty: Ma Tammi 06, 2014 10:21 pm
Kirjoittaja hj60
Parempi varmaan ruostumisen kannalta. Hyvä koteloida se kostea hiekka öljykalvon alle, ettei vain haihdu kuivemmaksi, sehän saattais hidastaa ruostumista. Mikset nyt vain kunnolla pesis niitä rapoja pois ja kuivais runkoa?

Lähetetty: Ma Tammi 06, 2014 10:33 pm
Kirjoittaja vartiainen
Huolellinen painepesu, kuivaus, kotelosuoja. Pesu keväisin (ajaa jyrkkään kulmaan ja lorottaa vettä läpi) ja uudelleensuojaus säännöllisin väliajoin. Öljy ei ainakaan omassa ole estänyt peräpään ruostumista juuri kuten nimim. hj60 kirjoitti.