HJ virta loppuu ja lataus kyykkää
Lähetetty: Ti Marras 19, 2013 9:46 pm
Olin tekemässä huoltoa autoon ja virrankulutusta oli vain puhelinlaturin verran. Viime kuukaudet pelannut moitteetta. Pitipä ajaa hallista ulos ja naks naks. Lepojännite oli nyt molemmissa akuissa vähän yli 12v (joo liian vähän, mutta luulisi, että edes pyöräyttäisi). En päässyt yksin mittaamaan jännitettä starttaushetkellä.
Buusterilla virtaa toiseen akkuun ja henkilöautolla toiseen - heti lähti.
Huomasin kuitenkin, että nyt lataus ei kestä juurikaan kuormitusta. Ajovalot päällä tyhjäkäynnillä jännite 27-28v, mutta 4x55w työvalot, niin latausjännite 24v. Puhallin päälle ja jännite 20v. Aina kun kytkee minkä tahansa pienenkin sähkölaitteen, valot räpsähtää.
Tämä vaiva tuli siis tänään. Aiemmin on virta riittänyt hyvin. Akut Exide hyytelöakku 55ah vm 2008. Laturi mallia Toyota 30A vm 2007.
Kuukauden seisonnan jälkeen on joutunut lataamaan akut ennen käynnistystä, vaikka päävirtakatkaisin on ollut auki. Aiemminkin akut ovat kyykänneet melko pienestä kuormituksesta (esim tunti pientä kylmälaukkua jännitteenalentimen kautta), jos kone ei ole käynnissä. Nämä vaivat olleet viime vuodet.
En sohinut sähköjohtoihin ja kaapelit käytiin läpi + poistin päävirtakatkaisimen (sieltä tulikin sitten vettä sisältä...).
Voisiko tuo kuitenkin olla akkuongelma eli olisivat vain tulleet tiensä päähän? Latauspuolelle kyllä toisaalta viittaa tuo jännitteen lasku kuormittaessa.
Ei kait näissä ole konehuoneessa mitään pääsulakkeita? Ei kyllä ole tullut vastaan.
Buusterilla virtaa toiseen akkuun ja henkilöautolla toiseen - heti lähti.
Huomasin kuitenkin, että nyt lataus ei kestä juurikaan kuormitusta. Ajovalot päällä tyhjäkäynnillä jännite 27-28v, mutta 4x55w työvalot, niin latausjännite 24v. Puhallin päälle ja jännite 20v. Aina kun kytkee minkä tahansa pienenkin sähkölaitteen, valot räpsähtää.
Tämä vaiva tuli siis tänään. Aiemmin on virta riittänyt hyvin. Akut Exide hyytelöakku 55ah vm 2008. Laturi mallia Toyota 30A vm 2007.
Kuukauden seisonnan jälkeen on joutunut lataamaan akut ennen käynnistystä, vaikka päävirtakatkaisin on ollut auki. Aiemminkin akut ovat kyykänneet melko pienestä kuormituksesta (esim tunti pientä kylmälaukkua jännitteenalentimen kautta), jos kone ei ole käynnissä. Nämä vaivat olleet viime vuodet.
En sohinut sähköjohtoihin ja kaapelit käytiin läpi + poistin päävirtakatkaisimen (sieltä tulikin sitten vettä sisältä...).
Voisiko tuo kuitenkin olla akkuongelma eli olisivat vain tulleet tiensä päähän? Latauspuolelle kyllä toisaalta viittaa tuo jännitteen lasku kuormittaessa.
Ei kait näissä ole konehuoneessa mitään pääsulakkeita? Ei kyllä ole tullut vastaan.