Sivu 1/1

Lisävalojen kytkentä. *TOIMII*

Lähetetty: Pe Marras 01, 2013 4:18 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Moi
Onko tämä kaavio yhtään sinnepäinkään. Eli katkaisijalla voi halutessaan pudottaa lisäpitkät pois ja käyttää vain omia pitkiä.
Kuva

Miten Hiacessa saa kätevimmin herätteen? Onko se heti lampun takaa? Siinä on vaan aika tiukassa nipussa johdot, joten on vähän hankala rosvota. Ideoita?

Lähetetty: La Marras 02, 2013 11:16 am
Kirjoittaja -MaTTi-
Noinhan se toimii. Voithan toki laittaa polttimon kannalle jatkopiuhan ja ryöstää pitkien heräte siitä, niin ei tarvii omia paukkulankajohtoja yrittää rosvota. Esim: http://www.ebay.com/itm/171030525586

Tai vielä parempi konsti, releytä omatkin valot niin saat niihinki lisäpotkua. Tästä valmis plug-in-setti: http://www.ebay.com/itm/CERAMIC-H4-HEAD ... 1025300213

Lähetetty: La Marras 02, 2013 12:02 pm
Kirjoittaja vartiainen
Muutamaan Toyotaan oon tehnyt herätteen haaroituksen silleen et oon purkanut sen H4:sen kantaan menevän mollukan pitkien valojen apikon sieltä liittimestä ulos, ottanut siitä apikohaaroituksella herätteen ja jatkanut johdonpätkällä ja apikolla takaisin siihen H4-liittimeen.
Liittimen purkaminen oli ainakin -97 Carina E:hen helppo homma, jouduin tän tekemään kun katsuri vaati auton omien pitkien disablointia Bosch 225:sten refeluvun takia.
Olen myös nähnyt sellaisen virityksen että herätejohto on vain sullottu sinne liittimeen oikeaan napaan ja teipillä herätejohto johtonippuun kiinni ja tämäkin on toiminut kuulemma 100tkm. :lol:
Omiin autoihin en ole koskaan jaksanut edes katkaisinta väkästellä, ainakin kasari-toyotissa on niin surkeat valott että lisävalot ovat jokatapauksessa aina käytössä.

Lähetetty: La Marras 02, 2013 12:04 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Toi onkin hieno idea toi jatko!

Joo omien valojen releytystä ajattelin bilteman vastaavalla... mutta en päässyt selvyyteen, että mihin ne h4 kannalta lähtevät johdot päättyy. Kaikki kun on niin piilossa ja paketoitu teipillä yhteen. Muuten kyllä ois helppo. Eikä tarvi alkaa aukomaan teipillä niputettuja johtoja, senkun jättää vanhat plugit roikkumaan.

EDIT: Joo minäkin vähän oon miettiny tuota katkaisijan poisjättöä. Kuitenkin kuinka monesti sitä edes ajais vain omilla pitkillä kun ne lisävalot on kuitenkin olemassa :lol:
Silloinhan riittää, että vetää herätteen suoraan 85napaan.

Lähetetty: La Marras 02, 2013 12:26 pm
Kirjoittaja vartiainen
Niin juu ja voi siitä H4-liittimestä jatkaa lampulle päin uros-narttu-pätkillä ja tehdä haaroituksen silleenkin mutta sitten pitää polttimoa vaihtaessa muistaa mikä meni mihinkin.
Offipalstalla tästä alkoi olla niin monimutkaista kaaviota kehissä että mulla ei enää ymmärrys piisannut.
Motonetistä oon yleensä ostanut sen lisävalorele-puuhapussin, siinä on kytkentäohje etiketissä muistin virkistämiseksi.

Lähetetty: La Marras 02, 2013 12:40 pm
Kirjoittaja 4x4_88
vartiainen kirjoitti:Niin juu ja voi siitä H4-liittimestä jatkaa lampulle päin uros-narttu-pätkillä ja tehdä haaroituksen silleenkin mutta sitten pitää polttimoa vaihtaessa muistaa mikä meni mihinkin.
Offipalstalla tästä alkoi olla niin monimutkaista kaaviota kehissä että mulla ei enää ymmärrys piisannut.
Motonetistä oon yleensä ostanut sen lisävalorele-puuhapussin, siinä on kytkentäohje etiketissä muistin virkistämiseksi.
Joo totta voisen niinkin tehdä, eikä se niin vaikea oo muistaa kun näkeehän sen mihin menee mikäkin johto. Tai oikeastaan ostaa h4-naaraskannan ja niiden johtojen päihin urosabikot. Ajaa melkeen saman asian kuin Matin eka linkissä oleva mötikkä. Vielä parempi ois se bilteman valojenreleytys sarja kun löytäis ne ajovalojen toiset liitinkannat jostain päin konehuonetta.

Mulla onkin semmonen lisävalorelejohtosulake-paketti ja jos jättää katkaisijan pois, niin se 85 navasta lähtevän johdon voi hyödyntää herätejohdoksi..kai.

Ja kyllä...offipalstalla lähti ihan huolella lapasesta koko keskustelu (yllätys). Jätkät inttää että otetaanko vai katkaistaanko heräte maasta ilmasta vai merestä.. ym sekavaa kun ihan yksinkertaista vastausta kaipasin. :lol:

Mutta mutta nyt näyttääkin siltä ettei ostamani kallis johto/ym sarja olekkaan turha vaan taidan käyttää sitä ja jättää katkaisijan pois. Ainahan sen voi lisätä jäkeenpäin. Mulla pysyy ref-lukukin kurissa.

EDIT:
Tuossa päivitetty kaavio:
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=140926

Löyty tuommoinen:
http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_479.jpg
"Eli katsoo sähkökynällä Kumpaan(ylempi vai vasen) nastaan tulee virta kun kytkee pitkät päälle. Kynä siis plussa kantaan ja toinen pää jompaan kumpaan kantaan. Sitten kun kynä syttyy niin siitä sitten johto napaan 86 ja h4 kannan oikeasta +johdosta sitten johto napaan 85. Halutessaan katkaisija väliin. Ja releestä voi jättää maan pois.

Lähetetty: Su Marras 03, 2013 9:15 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Valot asennettu mutta ei toimi. Huomenna jatkuu vianetsintä. Kytkennät ok jne. Tuolle enempi aiheesta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116842

Tein tämmösen jatkon lampun ja alkup. liittimen väliin:
http://slck.net/gallery2.php?g2_view=co ... mId=135641
Noista otin sit jakoabikolla tarvittavat ryöstöt.
Kiitos Matille ideasta! Ei tarvi pilata auton omia johtoja.

Lähetetty: Su Marras 03, 2013 10:18 pm
Kirjoittaja vartiainen
En yhtään ihmettele, ei millään pahalla, ettei offipalstan sekamelskakaavion mukainen kytkentä lähde pelaamaan.

Kuten aiemmin sanoin niin se valokytkin on aivan turha ja sen kytkimen merkkivalon kytkeminen sotkee asiaa vielä enemmän.

Kun teet niin että kytket releen

-napaan 85 korimaadoituksen ja lisävaloille menevän - maadoituksen
-napaan 86 heräte auton omista pitkistä
-napaan 87 lisävaloille menevän +
-napaan 30 akulta sulakkeen kautta tuleva +

Sen on näin pakko toimia. Itse vedän releeltä asti lisävaloille kaksnapaisella kaapelilla niin maadoituksen kuin plussankin, koska ne puskurin ja kiinnityshelan väliin sullotut maadoitukset mätänee suolasta parissa vuodessa.
Heräte a.o. kuvan "high beam"-nastasta.
Tein tämmöisen kytkennän tänään omaan autooni ja toimi laakista.

Kuva
Kuva

Lähetetty: Su Marras 03, 2013 11:15 pm
Kirjoittaja 4x4_88
vartiainen kirjoitti: Kuten aiemmin sanoin niin se valokytkin on aivan turha ja sen kytkimen merkkivalon kytkeminen sotkee asiaa vielä enemmän.
Joo voi olla että jätän sen valokytkimen pois. Tuli nähtyä vaan niin kova vaiva sen suhteen ettei viitsis luopua siitä. Helpottaa kuitenkin puolella kun jättää sen pois eikä tarvi ottaa maata h4-valonkannan miinuksesta.

Lähetetty: Ma Marras 04, 2013 3:22 am
Kirjoittaja Antsa
Sori mutta on pakko kysyä siihen offipalstankin sopan keittoon osallistuneena että miksi se kytkin pitää poistaa? Jos se virta tulee ja lähtee releeltä niin vika on siitä lampulle päin. Eli palaneet lamput,johto poikki jossakin tai puuttuva maa.

Jos ja kun kytkennät on jo releelle asti kunnossa niin ei tuo vika enää valokatkaisijaa poistamalla korjaannu. Eikä se ole turha, sumussa tai lumi sateessa on ihan jees että saa lisäpitkät pois.

Lähetetty: Ma Marras 04, 2013 11:07 am
Kirjoittaja vartiainen
Antsa kirjoitti:Sori mutta on pakko kysyä siihen offipalstankin sopan keittoon osallistuneena että miksi se kytkin pitää poistaa? Jos se virta tulee ja lähtee releeltä niin vika on siitä lampulle päin. Eli palaneet lamput,johto poikki jossakin tai puuttuva maa.

Jos ja kun kytkennät on jo releelle asti kunnossa niin ei tuo vika enää valokatkaisijaa poistamalla korjaannu. Eikä se ole turha, sumussa tai lumi sateessa on ihan jees että saa lisäpitkät pois.
Kirjoitin vain omasta kokemuksestani. Yritin joskus laittaa merkkivalollisen kytkimen johonkin autoistani, mutta se, että olisin saanut merkkivalon ja valot palamaan yhtäaikaa osoittautui täysin mahdottomaksi yhtälöksi. Jotenkin se merkkivalon maa häiritsi herätettä tai sitten onnistuin kämmäämään muuten sen jutun silloin. Oire oli sama, rele naksuu ja merkkivalo palaa mutta lamput eivät...
Katkaisijaa en ole kaivannut muuten kuin yhdessä Hiasessani jossa oli katolla lisäpitkät, nää kattovalot oli pakko napauttaa pois päältä lumisateella. Näissä oli herätte vedetty katkaisijan kautta akun +navasta jolloin pystyi käyttämään myös ajovaloista riippumatta työvaloina. Hyvä systeemi mut en tiedä täyttyikö lain pykälä, hehe...

Kuva

Toyotan omat valot ovat tosiaan niin huonot että jos aloittaja laittaa tavalliset Rallye 190-lisävalott, niin ne ovat mitä luultavimmin aina päällä, varsinkin kilvenalusraudalla asennettuna varsin alas.
Mun puolestani saa laittaa katkaisijoita vaikka kummallekin lisävalolle omansa, epäilen vaan niiden tarpeellisuutta. :wink: Mitä yksinkertaisempi sen parempi..

Lähetetty: Ma Marras 04, 2013 1:19 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Mun Hiace on nokallinen malli niin tulee tarpeeksi ylös kilvenraudallakin (maskin korkeudelle).

Anyway kyllä nyt toimii. Polttimot vaan ei maadottanu kunnolla. :shock: Eli käytin polttimon irti umpiosta ja laitoin samontein takas ja kappas, sehän alko toimimaan. Ja on toimiva katkaisijakin! :wink: Lisäreiden maadoituksenkin tein uusiksi akulle asti.

Lähetetty: Ma Marras 04, 2013 1:35 pm
Kirjoittaja vartiainen
Hyvä et toimii. Pienestä on joskus kiinni. Olin näköjään taasen vähän hakoteillä visioitteni kanssa, no eipä oo eka eikä vika kerta... :lol:

Lähetetty: Ma Marras 04, 2013 2:13 pm
Kirjoittaja 4x4_88
vartiainen kirjoitti:Hyvä et toimii. Pienestä on joskus kiinni. Olin näköjään taasen vähän hakoteillä visioitteni kanssa, no eipä oo eka eikä vika kerta... :lol:
Noo hyvä vaan että tulee erilaisia ideoita. Mä nyt vaan halusin pitää sen katkaisijan :wink:

Kuvia:
Kuva
Katkaisija:
Kuva

Vielä ylätuet ja mahdollisesti alas kilventaakse tuet puskuriin niin tulee jeti asennnus. 8) Sitten mahdollisimman pimeelle tielle suuntaamaan valot!