Sivu 1/2

Vedenerottimesta

Lähetetty: Ma Loka 24, 2005 5:15 pm
Kirjoittaja Kimble
No niin.

Toyota HJ-60:ni dieseljärjestelmän vedenerotin otettiin keväällä poies tieltä, kun runkoa hitsattiin kuntoon. Olen ajellut kesän ilman sitä ja hyvin on pelittänyt. Nyt talven ollessa ovella mietityttää - pitäisikö laittaa vekotin takaisin paikoilleen vai jatkaa ajelua ilman?

Mitä pitää ottaa huomioon jos asennan vempeleen takaisin? Lähinnä se, että miten järjestelmän ilmakuplien kanssa - pitääkä se suodatin jotenkin täyttää polttoaineella ennen asentamista tms. tai ilmata polttoainesysteemi.

Ajattelin vetää sen runkoon kiinni itseporautuvilla ruuveilla, joten paikkaa voi vaihtaa. Mihin se kannattaisi asentaa? Joku jossakin moitti sen alkuperäistä paikkaa... :?

Lähetetty: Ma Loka 24, 2005 5:32 pm
Kirjoittaja hj60
Ite ajelin koko viime talven ilman sitä, vaikka koko ajan oli tarkotus laittaa. Syy siihen ettei se mulla ollu käytössä, oli se että edellinen omistaja oli sen ohittanu suoralla putkella, eikä sen erottimen ilmatiiveydestä ollu takeita, ja se että se piti ottaa irti ruostepaikkauksen tieltä.

Viime talvi meni ihan ok, vaihoin suodattimen syksyllä eikä ongelmia ollu.

Nyt se suodatin on jossain jemma-nimisessä paikassa, ja muutenkin on ollu mielessä laittaa uus, mutta saako noita jostain tarvikemalleina? Jostain rattoriliikkeestä kannattais kai kysyä. Hyvä Kimble ku otit tän esille, muuten en ois muistanu koko hommaa.

Lähetetty: Ma Loka 24, 2005 8:18 pm
Kirjoittaja JAWA
Viime lauantai-ilta: pimeää, paikka keskellä ei mitään ja vettä sataa kaatamalla. Luonnollisesti aina mukana kulkeva työkalupakki autotallissa erään projektin vieressä. Meno loppui kerrasta. Isä lähti tuomaan ilmaustarvikkeita 15 kilsan päästä. Usean ilmauksen ja muutaman lyhyen pyrähdyksen jälkeen pistettiin Hojo Punton hinaukseen (??!!) ja hiuksia nostattava kotimatka mutavellisellä hiekkatiellä alkoi. En halua kokea toiste...

Sunnuntaina päivänvalossa tankinkorkki auki ja alipaine pois: loro alkoi vedenerottimen pohjan syöpymästä. Tänään tilalle laitettu letku ja ensi viikolla tulee konehuoneeseen tulipeltiin perinteinen lasinen vedenerotin. Atoy ainakin niitä muistaakseni myy. Uteliaisuuttani kysyin alkuperäisen erottimen hintaa: luku alkaa kolmosella...

Lähetetty: Ma Loka 24, 2005 8:26 pm
Kirjoittaja neli.veto
Moro Kimble..

omasta mielestä tuo on tarpeellinen pitää järjestelmässä, vaikka sitten paikkaa vaihtaen. Tietääkseni ei ruiskupumppu eikä suuttimet tykkää hyvää vedestä, jota saattaa eksyä tai kondensoitua tankkiin.

Lähetetty: Ma Loka 24, 2005 9:07 pm
Kirjoittaja hector
Jos aikoo maastossa ajaa tosissaan niin kantsii siirtää esim. konehuoneeseen. Mulla hajosi Warnissa sunnuntaina klo 11.15 ennenkuin otettiin viimeinen rasti. Tuli hieman kiire tehdä bypass ettei olisi myöhästytty maalista. Alkuperäisessä paikassa kivet ja kannot pääsevät kolhimaan helposti jos offaa tosissaan :wink:
Pitänee laittaa jokin tarvike vedenerotin konehuoneeseen kunhan ehtii :roll:

Lähetetty: Ma Loka 24, 2005 9:55 pm
Kirjoittaja Vieras
Juu. kyllä taitaa olla kapineena hyödyllinen. Tyhjentelin juuri omasta ihan reilun lorauksen ruosteensekaista vesimoskaa.

Mikko

Lähetetty: Ma Loka 24, 2005 9:57 pm
Kirjoittaja Kimble
neli.veto kirjoitti:Moro Kimble..
No moro NV.

Joo, mulla on tarkoitus kyllä laittaa tuo vedenerotin paikolleen kunhan vaan selvitän että miten. Polttoaineletkua on, klemmarit sille on, itseporautuvia ruuveja on... Että ainakin orkkispaikalle sen saan kiinni. Vaan pitääpä tutkia sitä vehjettä vähän tarkemmin. Nyt se näyttää aivan umpipeltiseltä purkilta tai sitten se on niin likanen vaan.

Miten ko. laite pelaa? Onko se vaan niin yksinkertainen, että vesi on painavampaa kuin diesel ja vesi painuu sitten tuon purkin pohjalle? Ei mitään muita kommervenkkejä kuin se anturi? Jos niin on niin sitten tekisin sitä paikalleen asentaessa niin, että täyttäisin sen jöötin löpöllä.

Tuota konehuoneviritystä pitää alkaa fundeeraamaan. Kuulostaa hyvältä, sinnehän tulee kurkistettua aina silloin tällöin.

Lähetetty: Ma Loka 24, 2005 11:59 pm
Kirjoittaja Vieras
Laitoin tos joku aika sit hojoon traktori mallisen tupla suodatin paketin siin toisen suodattimen alla lasikuppi+veden erotin roppu.Paikka löyty tolle paketille nätisti tulipellistä.Ainoa ongelma tuli sopivien nippojen löytymiselle mut nekii sit löyty hydrauli liikkeestä. Hankinta hinta kirpas mut täst etee päi suodattimet halpoja.

Lähetetty: To Marras 03, 2005 4:00 am
Kirjoittaja owla
Tuli tehtyä jo perinteinen vedenerottimen tyhjennys ja suodattimien vaihto aamulla ennen kello 8:aa moottoritien luiskassa pikkupakkasella.

Ei se muuten.. Tuttu homma . Tehnyt jo 3 kertaa hankalisasa paikoissa. Nyt piti jo panna tulet tikun nokkaan, että sai kupin sulaksi ja imettyä suulla kaiken veden pois mikä oli mennyt läpi: Nam.

Arvaa vituttiko?

Vois kyllä panna sen rattorin vedenerottimen konehuoneeseen.

Lähetetty: To Marras 03, 2005 11:08 am
Kirjoittaja TOHJ61
Oletko varma ettei tankkin pääse vettä jostain, esim. täyttöputken
mettallinen osa on monesti syöpynyt yläosastataan niin, ettei se
vuoda tankatessa, mutta ottaa kyllä vettä sisäänsä?
Mulla on koko vedenerotin ollut poistettuna jo vuosia sitten, ja
yhtenäinen putki tankilta pumpulle rst 8mm?

Lähetetty: Su Marras 20, 2005 6:34 pm
Kirjoittaja JAWA
Huoltoystävällinen versio erottimesta.

Kuva

Lähetetty: Su Marras 20, 2005 9:28 pm
Kirjoittaja Vieras
Mistä löytyy noita vedenerottimia?

Lähetetty: Su Marras 20, 2005 10:58 pm
Kirjoittaja Vieras
Anonymous kirjoitti:Mistä löytyy noita vedenerottimia?

osaset-liikkeest löyty ainakii mulle ja liikkeet mitkä myy traktorin osia

Lähetetty: Ti Marras 22, 2005 7:56 pm
Kirjoittaja Vieras
Niin missäs tuo vedenerotin on sitten alunperin? Kyl toi pelkkä suodatinkin pitäs riittää niinkuin nykyautoissa on. Vesi jää suodattimen pohjalle.

Lähetetty: Ti Marras 22, 2005 11:16 pm
Kirjoittaja Vieras
hj61 ainakii vedenerotin löytyy runkopalkista apparin puolelta takapyörän etu puolelta