Sivu 1/1

HJ ylikuumenee

Lähetetty: Ma Syys 23, 2013 8:19 am
Kirjoittaja TeeHooJii
Hep,

HJ60 tuppaa alkaa lämpenemään kun vehkeellä on ajettu n. 20 km, vähänkin kun tulee ylämäkeä / ajaa 80:ä lujempaa / kiskoo kärryä ni jo alkaa neula nouseen ja nousee tappiin asti. Lämpömittari seilaa muutenkin aika merkillisesti, yhtäkkiä saattaa heittää lämmöt punaselle vaikka tasasella kaasulla päästelee tasamaita pitkin matka-ajoa. Sillon ku lämmöt nousee, ni perstuntumalta tuntuu että puhallusilmakin lämpenee kovasti kabiinissa.

Mittareissa ilmeisesti on näissä ollu yhtä jos toistakin ongelmaa, löpömittarista ei oikeen pysty referenssiä kattomaan että oikutteleeko samaan aikaan ku lämpömittari, kun löpömittari näyttää kokoajan 1/3 tankkia, ei liiku neula mihinkään.

Mitä tossa kannattas alkaa ekana tutkimaan? Asentaa joku extra lämpömittari referenssiksi vai suorilta termaria vaihtamaan? Paisuntasäiliössä on nestettä ollu riittävästi joka kerta ku lämpöilyä on tapahtunu. Autolla ajettu 500 000 km ja edellisen omistajan mukaan lämpöjen seilaaminen on "ominaisuus"..

-Timo

Lähetetty: Ma Syys 23, 2013 8:52 am
Kirjoittaja vartiainen
Koita ajaa ilman termaria, se on halvin osa. Sitten vesipumppu, jäähdytin?

Lähetetty: Ma Syys 23, 2013 9:26 am
Kirjoittaja TOHJ61
Todennäköisesti puhaltimen viskokytkin tyhjä nesteestä?
Testaa pyöriikö se vapaasti kädellä pyöräyttämällä kylmänä ja kuumana.
60:sen etukammiokone tuottaa huomattavasti enemmän hukkalämpöä, kuin 61:sen suoraruisku.
Mittariongelmassa yleensä, sekä polttoaine, että lämpömittari kolahtaa yhtäaikaa tappiin.

Lähetetty: Ma Syys 23, 2013 9:31 am
Kirjoittaja TeeHooJii
Siis koitan pyöräyttää flektiä käsin koneen ollessa kylmä ja kuuma?

Lähetetty: Ma Syys 23, 2013 9:34 am
Kirjoittaja TeeHooJii
Lisäkommenttina vois vielä sanoa että ku kierroksia nostaa, niin alkaa semmonen litinä / lätinä / lirinä kuulumaan lämppäristä, niinku siellä ois ilmaa. Voi olla että sinne ilmaa pääsiki ku käytin Eberin letkua irti tossa joku aika sitten.

Mites ton lirinän sais pois, miten järjestelmä ilmataan?

Lähetetty: Ma Syys 23, 2013 10:25 am
Kirjoittaja vartiainen
Mä sain LJ:n systeemin ilmattua parhaiten sillä eberin vesipumpulla, sillä sai lämppärikierron viimein ilmattomaks kun muuten ei onnistunut millään.

Lähetetty: Ma Syys 23, 2013 11:14 am
Kirjoittaja TOHJ61
TeeHooJii kirjoitti:Siis koitan pyöräyttää flektiä käsin koneen ollessa kylmä ja kuuma?
Joo, jos on löysä, eli pyörii herkästi kuumanakin on nesteet kadonnut.

Lähetetty: Ma Syys 23, 2013 11:20 am
Kirjoittaja parukit
Lisää jäähdyttäjän korkista nestettä syyläri täyteen ja puristele ylävesiletkusta varovasti. Tulee ilmakuplia. Toista niin monta kertaa kuin on tarve.

Lähetetty: Ma Syys 23, 2013 2:06 pm
Kirjoittaja Mikko
Omiin ruiserihin olen rakentanut ilmaushanan lämppärin letkuun. T-haara ja tavallinen patterin ilmausventtiili lämppärin hanan viereen. Jo vain on helppoa lämppärinkin ilmaaminen.

Lähetetty: To Syys 26, 2013 9:16 pm
Kirjoittaja Liksi
Syylari tukossa ?
Kun kone lämmin , kokeile kädellä onko syylari tasalämpöinen.
Minulla oli joskun menneisyydessä tapaus, että reunasta muutama putki johti lämpöä vain, muuten viileä.

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 2:12 pm
Kirjoittaja Antsa
vartiainen kirjoitti:Koita ajaa ilman termaria, se on halvin osa. Sitten vesipumppu, jäähdytin?
Ja EI näin. Se termari kuuluu olla siellä pitämässä veden virtauksen oikeana. Jos sen termarin nakkaa aholle niin parhaimmillaan ei lämpene kone eikä kabiini ja huonoimmillaan kone kiehuu ja koppi on kylmä.

Perustuu siihen että vesi kiertää liian nopeasti syylärin läpi eikä kerkeä jäähtyä siellä tarpeeksi ennenkuin menee uudelleen kiertoon...

Mutta joo jos tyhjäkåynnilläkin tulee lämmintä koppiin niin vika kuulostaisi jumivalta termarilta.