Kuva Kuva

HJ ylikuumenee

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

TeeHooJii
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 11:45 am
Paikkakunta: Oulu

HJ ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja TeeHooJii »

Hep,

HJ60 tuppaa alkaa lämpenemään kun vehkeellä on ajettu n. 20 km, vähänkin kun tulee ylämäkeä / ajaa 80:ä lujempaa / kiskoo kärryä ni jo alkaa neula nouseen ja nousee tappiin asti. Lämpömittari seilaa muutenkin aika merkillisesti, yhtäkkiä saattaa heittää lämmöt punaselle vaikka tasasella kaasulla päästelee tasamaita pitkin matka-ajoa. Sillon ku lämmöt nousee, ni perstuntumalta tuntuu että puhallusilmakin lämpenee kovasti kabiinissa.

Mittareissa ilmeisesti on näissä ollu yhtä jos toistakin ongelmaa, löpömittarista ei oikeen pysty referenssiä kattomaan että oikutteleeko samaan aikaan ku lämpömittari, kun löpömittari näyttää kokoajan 1/3 tankkia, ei liiku neula mihinkään.

Mitä tossa kannattas alkaa ekana tutkimaan? Asentaa joku extra lämpömittari referenssiksi vai suorilta termaria vaihtamaan? Paisuntasäiliössä on nestettä ollu riittävästi joka kerta ku lämpöilyä on tapahtunu. Autolla ajettu 500 000 km ja edellisen omistajan mukaan lämpöjen seilaaminen on "ominaisuus"..

-Timo
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Koita ajaa ilman termaria, se on halvin osa. Sitten vesipumppu, jäähdytin?
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Todennäköisesti puhaltimen viskokytkin tyhjä nesteestä?
Testaa pyöriikö se vapaasti kädellä pyöräyttämällä kylmänä ja kuumana.
60:sen etukammiokone tuottaa huomattavasti enemmän hukkalämpöä, kuin 61:sen suoraruisku.
Mittariongelmassa yleensä, sekä polttoaine, että lämpömittari kolahtaa yhtäaikaa tappiin.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
TeeHooJii
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 11:45 am
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TeeHooJii »

Siis koitan pyöräyttää flektiä käsin koneen ollessa kylmä ja kuuma?
TeeHooJii
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 11:45 am
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TeeHooJii »

Lisäkommenttina vois vielä sanoa että ku kierroksia nostaa, niin alkaa semmonen litinä / lätinä / lirinä kuulumaan lämppäristä, niinku siellä ois ilmaa. Voi olla että sinne ilmaa pääsiki ku käytin Eberin letkua irti tossa joku aika sitten.

Mites ton lirinän sais pois, miten järjestelmä ilmataan?
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Mä sain LJ:n systeemin ilmattua parhaiten sillä eberin vesipumpulla, sillä sai lämppärikierron viimein ilmattomaks kun muuten ei onnistunut millään.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

TeeHooJii kirjoitti:Siis koitan pyöräyttää flektiä käsin koneen ollessa kylmä ja kuuma?
Joo, jos on löysä, eli pyörii herkästi kuumanakin on nesteet kadonnut.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
parukit
Viestit: 108
Liittynyt: To Marras 15, 2012 8:25 pm
Paikkakunta: Ypäjä

Viesti Kirjoittaja parukit »

Lisää jäähdyttäjän korkista nestettä syyläri täyteen ja puristele ylävesiletkusta varovasti. Tulee ilmakuplia. Toista niin monta kertaa kuin on tarve.
Mikko
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 7:47 am
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Omiin ruiserihin olen rakentanut ilmaushanan lämppärin letkuun. T-haara ja tavallinen patterin ilmausventtiili lämppärin hanan viereen. Jo vain on helppoa lämppärinkin ilmaaminen.
Avatar
Liksi
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 18, 2011 7:14 pm
Paikkakunta: Lehmo

Viesti Kirjoittaja Liksi »

Syylari tukossa ?
Kun kone lämmin , kokeile kädellä onko syylari tasalämpöinen.
Minulla oli joskun menneisyydessä tapaus, että reunasta muutama putki johti lämpöä vain, muuten viileä.
HJ-60 vm-84 -ex
HJ-60 vm-83 -ex
Hiace vm-98
BJ40 vm-80 -ex
MR2 vm-85
FJ40 vm-69
HDJ80 vm-90
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

vartiainen kirjoitti:Koita ajaa ilman termaria, se on halvin osa. Sitten vesipumppu, jäähdytin?
Ja EI näin. Se termari kuuluu olla siellä pitämässä veden virtauksen oikeana. Jos sen termarin nakkaa aholle niin parhaimmillaan ei lämpene kone eikä kabiini ja huonoimmillaan kone kiehuu ja koppi on kylmä.

Perustuu siihen että vesi kiertää liian nopeasti syylärin läpi eikä kerkeä jäähtyä siellä tarpeeksi ennenkuin menee uudelleen kiertoon...

Mutta joo jos tyhjäkåynnilläkin tulee lämmintä koppiin niin vika kuulostaisi jumivalta termarilta.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin