Sivu 1/2

hj;n laatikon kahina

Lähetetty: To Heinä 04, 2013 10:03 pm
Kirjoittaja jouniw
Mistähän vois johtua laatikon kahiseva ääni , oikeestaan joka vaihteella . Pieni ko. ääni kuuluu myös vapaalla kurnutellessa mut vaimenee kytkintä painaessa. Olisko vain painelaakeri.Lisä kysym, saako jakolaatikon irki ilman
et tarvii ottaa vaihdetoosa pois ? :oops: :?:

Lähetetty: Pe Heinä 05, 2013 6:03 am
Kirjoittaja Antsa
Ja öljyä on molemmissa lootissa?

Lähetetty: La Heinä 06, 2013 9:06 pm
Kirjoittaja makaaberi
Ei se laatikko ihan äänetön ole muutenkaan ja painelaakerihan toimii vain kytkintä painettaessa.
Jakolaatikko ei ole silleen erillinen osa, että se voisi irrottaa itsenäisesti.

Lähetetty: Ma Heinä 08, 2013 12:46 pm
Kirjoittaja timop
Aika pitkälle edennyttä päälaatikon laakerien rokkoontumista tuo ääni tarkottaa. Olis oikea hetki laakeroida koko laatikko, nyt saattaa selvitä vielä pelkillä laakereilla.

Jakolaatikko ei irtoa kokonaisena, mutta sen pystyy purkamaan paikallaan.

Lähetetty: Ma Heinä 08, 2013 2:53 pm
Kirjoittaja jouniw
mitä korjaamoja Tampereen lähiseudulla joka näitä tekee

Lähetetty: Ma Heinä 08, 2013 6:39 pm
Kirjoittaja makaaberi
Oletkos katsonut, että vaihdekeppien suojakumit ovat ehjät ja kiinni, muuten kyllä kahinat kuuluu.
En kyllä tapauksessasi menisi vielä laatikkoa pudottamaan, kytkinakselin laakerointi kait ensimmäisenä itsestään ilmoittaa, kytkimen painaminen vaikuttaa siihen, eikä lie niin vaarallista.
Laakeriviat aiheittavat jonkinasteista jurnutusta, etenkin vaihteella jarrutettaessa.
Maasturimiehet kyllä selviytyvät laatikonkin korjauksesta, jos hommaan uskaltaa ryhtyä, ei ole niin vaikeeta, kuin luulisi.
Tampereen ja Nokian välillä on hajottamo, (ainakin ennen) joka myy esim. vaihtolaatikoita, mutta rahallisesti on varauduttava huomattavaan summaan.

Lähetetty: Ma Heinä 08, 2013 9:21 pm
Kirjoittaja jouniw
Joo , auoin lootien täyttöproput ja niistä ei tullut ööliä kummastakaan et ei siirry ööli lootasta toiseen tai sitten se on niin vähissä mut ei ole vuotanutkaan.ainoastaan vähän tiputtaa siitä mistä lähtee vinssin kartaani.
laakeri settiä kattellessa huomasin et on 2 sorttia.auto on 84 5 vaiht ja vaihdettu 61 kone mut lootasta en ole varma.4veto menee kepistä .mistä sen saikaan mitattua sen akselinpään ,kun tarjoo 34mm ja 38mm akselille laakeri settiä .loota ei kurnuta sen kummemmin ja vaihteet pysyy päällä eikä keppi heilut. :oops:
kumit on ehjät ja paikoillaan.

Lähetetty: Ma Heinä 08, 2013 9:27 pm
Kirjoittaja Antsa
Tuo kytkinakselin laakeri on on ketjussa se viimenen lenkki joka aloittaa rempan. Eli kun jakolootasta öljyt häviää päälootaan niin sieltä öljyt menee kytkinakselin stefan välistä kytkin koppaan ja levylle mikä taas aiheuttaa jonkin sorttisia oireita...

Minusta tuo laatikko kannattaa ennemmin rempata kuin ostaa sikasäkissä tyyppinen käytetty loota. Kustannukset ja vaiva on samaa luokkaa mutta lopputulos on sitten tekijästä kiinni. Samalla voi tarkistaa ja tarvittaessa korjata sen etuvedon kytkentä systeemin mikä on myös kärsiny jos laitteella on ajettu kuivana.

Tai sitten on erilainen nuori ja kaataa sinne RVS liemet ja antaa mennä mutkasta tietä niin pitkään kuin kulkee... eli voi mennä vuosiakin.

E. Laita ny sitte sitä olppää niihin lootiin kun sitä pitäisi olla sitä täyttöproppua myöten ja näin kuumana päivänä sitä pitäisi kyllä aina hieman lorahtaa sieltä ulos jos sitä on riittävästi.

Joko gl 4 tai gl 5. Tuo nelonen pelaa kait paremmin päälootassa mutta molemmat sinne käy ja jakolootassa ei ole väliä kumpaa se on.

Lähetetty: Ke Heinä 10, 2013 8:16 am
Kirjoittaja jouniw
vaihdoin ölpät laatikoihin ja kahina ei miksikään muuttunut.ölppää tuli pois yht.n.5L ja uutta meni 7 L.vapaalla kun hieman kierrättää kuuluu vaimeempi kahina ja häipyy kun painaa kytkintä, ajaessa kahisee enemmän . Kait sitä täytyy laakeri remppaa suunnitteleen .Lipposelta kattelin hintoja niin koko setti, pääloota ja jakol. n.800 ekua .Töineen varmaan 2000 ekun luokkaa jossei ite osaa ? vinssin kartaanin ulosoton laakeri tuntui kans tulleensa tiensä päähän . millainen homma mahtaa olla .

Lähetetty: Ke Heinä 10, 2013 5:15 pm
Kirjoittaja Antsa
Samanlainen homma kuin muutkin laakerin vaihdot eli onnistuu normi seppätaidoilla.

Tuo kahina viittaisi nyt sitten kai siihen kytkinakselin laakeriin, ja jos sitä käy vaihtamaan niin samalla sinne vaihtuisi sitten kytkin kamat ja jotain muutakin jos tarvii.

Ainakin nelivaihteiseen lootaan tuo lageeri löytyi laakeriliikkeestä(muistaakseni) ja ite vaihdoin sen laatikkoa purkamatta mutta se vaati kyllä hitsaus konetta ym. Einiinvirallisia konsteja.

Teki tuon miten vaan niin haalarin selkämys kastuu...

Jos autolla on tarkoitus ajella vielä piiiitkään niin tommonen remppa on ihan perusteltu ja jos taas käyttöikää on jäljellä 1-2 vuotta niin ite ajaisin vaan enkä miettisi tuota kahinaa sen enempää.

Lähetetty: Ke Heinä 10, 2013 5:48 pm
Kirjoittaja jouniw
niin jotta mihinkä siin esabbia tarvitaan sen laakerin vaihtoon(ulosoton laak.)
kyl ajella tarkoitus olis joten sitä remppaa mietitään missä sen teettäis .kuis sen kytkinaks.laak vaihdon kaa , purkaa koko loota vai tarkoititko painelaak.

- :oops:

Lähetetty: Ke Heinä 10, 2013 6:06 pm
Kirjoittaja Antsa
Siis se ulosoton laakeri on helppo. Sen kun ottaa sen koko murikan pöydälle ja vaihtelee siinä kaikki tarpeelliset artikkelit.Ja tarvii sitten sen paperitiivisteen siihen u.o:n ja jakiksen väliin tai menee hammaskosketus tiukaksi.

Ja se kytkinakselin laakeriswappi tietänee laatikkojumppaa ja lootan purkamista.

Ite tein siihen kytkyakselin laakeriin ulosvetäjän minkä hitsasin sen laakerin ulkokooliin ja vedin sen sillä sieltä välistä pois.

En kyllä suosittele kun on hieman väkivaltainen tapa ja jos maat sattuu kiertämään vika kautta niin sitä laakeri ym. Remppaa osaa tulla lisääkin.

Ja varmaan sen lootan oisi käyttäny auki samassa ajassa...

Jos autoa tarvii ns, koko ajan niin peliliike olisi hommata toinen loota minkä ravistelisi ja vaihtelisi ne laakerit ja tekisi muutkin rempat ja sitten vaan joku lauantai savusaunaa lämmitellessä vaihtaisi sen sinne alle.

Lähetetty: Ke Heinä 10, 2013 8:10 pm
Kirjoittaja jouniw
No juu selkis . ei muuta kuin savusaunaa ostaan enstex. :lol: .
Kävi toi mieles sama et toinen loota jostain ja siihen remppa mut mut, hirvittää ajatella nykästä toosa auki.Kait se ajan kanssa vois onstuakin .Onko siel paljon säätämistä,välyksiä tms.
Kiitoksia vaan selvittelyistä , soon vähä tämmöstä kun ei näitten kaa o paljon värkkäilly. :wink:

Lähetetty: Pe Heinä 12, 2013 7:13 am
Kirjoittaja Hessu
jouniw kirjoitti:No juu selkis . ei muuta kuin savusaunaa ostaan enstex. :lol: .
Kävi toi mieles sama et toinen loota jostain ja siihen remppa mut mut, hirvittää ajatella nykästä toosa auki.Kait se ajan kanssa vois onstuakin .Onko siel paljon säätämistä,välyksiä tms.
Kiitoksia vaan selvittelyistä , soon vähä tämmöstä kun ei näitten kaa o paljon värkkäilly. :wink:
On siellä jokunen asia joiden huomioon otto vaikuttaa laatikon toimivuuteen. Lataile H41/H42/H50/H55F Transmission Repair Manual - PN: 36237E -manuaali torrentilla http://daemon4x4.org/portal/downloads.php?dcid=17&p=2 -osoitteesta, niin on remppa jo aika paljon helpompaa ja tuon avulla voi säätää päittäisvälyksetkin oikeisiin arvoihin. Se pääakselin takimmainen laakeri on ainakin omissa laatikoissa ollut todella tuskainen irrottaa ja jouduin vingulla kaivamaan kolon laakeriin, josta sain kuulat pois ja akselin sitten käännettyä ulos. Ulosvetäjistä kääntyi vain tassut.

Lähetetty: Ma Heinä 22, 2013 3:34 pm
Kirjoittaja makaaberi
Se suurin laakeri on tosiaan pirusti kiinni, itse jouduin tekemään ulosvetäjän sellaisesta lamellimallisesta ja 16 mm kierretangosta ja muttereista.
Vinkiksi: yksi laakeri on sellainen, jossa rullat pyörii akselia vasten, siihen akseliin saa korjausosan, eli karkaistun holkin, vaatii sorvarin (joka kiroo sen akselin kovuutta)
Itseltä unohtui pois pieni kuula ja kierrejousi, jotka lukitsevat jonkun rattaan kai, en muista, ei ole kuitenkaan haitannut mitään.
Kytkimen vauhtipyörän puoli kuluu hieman kuperaksi ja levyn vaihdon jälkeen kytkin luisti alkuun ylämäessa traileria vedettäessä, mutta luistaminen lakkaa aika nopeasti, kun levy mukautuu.