RJ70 kaasuttimen ja sytkän säätöohjeet
Lähetetty: To Touko 23, 2013 7:34 pm
Moi,kaikille jotka ovat tuskastelleet yskivän ja köhivän RJiin koneen kanssa. Koko kevään jatkuneiden säätö yritysten ja erehdysten jälkeen moottorini toimii nyt "kuin uusi"
Aluksi piti saada nokka-akselin ajoitus kohdalleen. Se oli puoli hammasta myöhäsellä, johtuen moottorin edellisen omistajan remonteista. Nokka-akselin hammasrattaan kiilatapin reikä porattiin sen puoli hampaan verran pieleen ja ketju laitettiin merkeistä välittämättä" kohdalleen".Venttiilit säädettiin imu 0.2mm ja pako 0.3mm välykseen. Nyt päästiin sytytyksen säätöön. Molemmat alipaineletkut irti tyhjäkäyntiennakko on 5 astetta ja letkut kiinni se muuttuu 12 asteeksi. Virranjakajaan vaihdoin keskipakosäätäjän jouset uusiin. Toyotalla makso 13€ . Ei ollu kallis kokeilu ja nyt jakaja antaa 4 astetta vähemmän paikallaan kaasutellessa ennakkoa. Vanhoilla jousilla tuli liikaa ennakkoa.Jouset tuli Japanista ja myyjä sanoi, että kukaan ei ole aiemmin moisia jousia tilannut.Ok nyt siis virranjakaja toimii.Vielä alipainesäätäjän laakerikehän rasvaus. Nyt vasta päästään itse asiaan, kaasuttimen säätöön. EGR systeemi piti poistaa kokonaan häiritsemästä seoksia.
Tarkistetaan aluksi kaikki 4 alipainekalvoa, että ne on ehjiä. Bensan pinta säädetään neulaventtiilistä siten että kaasarin ikkunassa pinta on puolessa välissä ikkunaa . Seos ruuvin päästä murretaan sinetti ja viilataan ruuvikanta mistä voi rukarilla säädellä ruuvia . Mulla se on 4.5 kierrosta auki. Ryyppy on säädetty yhden pykälän keskikohdasta kireämmälle.Tässä vaiheessa oikeastaan on tehty kaikki mitä kotikonstein on tehtävissä. Ja edelleenkään se kone ei toimi siten kuin halutaan. Kaikki johtuukin siitä, että vanha -80luvulla suunniteltu kaasari ei ymmärrä nyky bensaa. Kone käy kokoajan liian laihalla. Tasakaasulla ajettaessa tuntuu kuin se kokoajan haluaisi lisää kaasua toimiakseen. Pahin kierroslukualue on 1700-2000 kunnes kaasari muuttaa tyhjäkäyntipiirilta pääsuuttimelle. Sitten se taas toimii. Lopulta ratkaisu löytyi niinkin helposti kuin poraamalla tyhjäkäyntiseosputki 48 kokoon 50 ja ykköskurkun pääsuutin 113 kokoon 120. Suutimien porauksen annoin Suomen Kaasutinexpertin tehtäväksi. Ja remontti maksoi suutimien lähetyskuluineen alle15€ . Joskus se on pienestä kii.
Se Trottle Positioner (TP) system säädetään 1050 kierroksille.
t.jp

Tarkistetaan aluksi kaikki 4 alipainekalvoa, että ne on ehjiä. Bensan pinta säädetään neulaventtiilistä siten että kaasarin ikkunassa pinta on puolessa välissä ikkunaa . Seos ruuvin päästä murretaan sinetti ja viilataan ruuvikanta mistä voi rukarilla säädellä ruuvia . Mulla se on 4.5 kierrosta auki. Ryyppy on säädetty yhden pykälän keskikohdasta kireämmälle.Tässä vaiheessa oikeastaan on tehty kaikki mitä kotikonstein on tehtävissä. Ja edelleenkään se kone ei toimi siten kuin halutaan. Kaikki johtuukin siitä, että vanha -80luvulla suunniteltu kaasari ei ymmärrä nyky bensaa. Kone käy kokoajan liian laihalla. Tasakaasulla ajettaessa tuntuu kuin se kokoajan haluaisi lisää kaasua toimiakseen. Pahin kierroslukualue on 1700-2000 kunnes kaasari muuttaa tyhjäkäyntipiirilta pääsuuttimelle. Sitten se taas toimii. Lopulta ratkaisu löytyi niinkin helposti kuin poraamalla tyhjäkäyntiseosputki 48 kokoon 50 ja ykköskurkun pääsuutin 113 kokoon 120. Suutimien porauksen annoin Suomen Kaasutinexpertin tehtäväksi. Ja remontti maksoi suutimien lähetyskuluineen alle15€ . Joskus se on pienestä kii.
Se Trottle Positioner (TP) system säädetään 1050 kierroksille.
t.jp