Sivu 1/1

HJ61 takakardaanin laippa heiluu sivusuunnassa

Lähetetty: Su Touko 12, 2013 3:15 pm
Kirjoittaja amutikai
Eli perässä oleva kardaanin laippa vissiin väljä?
Onko ehdotuksia, mitä kannattaisi uusia kun alkaa hyvää tekemään?

Lähetetty: Su Touko 12, 2013 5:57 pm
Kirjoittaja Antsa
Olikos kardaani käytetty irti ja keskimutteri tiukattu?

Lähetetty: Su Touko 12, 2013 7:55 pm
Kirjoittaja amutikai
Ei ole tietoa, ostin tämän auton ihan vasta.

Lähetetty: Su Touko 12, 2013 9:00 pm
Kirjoittaja Hessu
Ei se laippa yleensä väljä ole, vaan pinionin laakeri. Vähäks aikaa voi auttaa, jos kirraa mutteria pari astetta ja lyö lukkoon siihen kohtaa.

Lähetetty: Ma Touko 13, 2013 10:08 am
Kirjoittaja amutikai
Kiitos tiedoista.
Pitänee alkaa purkamaan ja vaihtamaan.
Mitähän muuta kannattas vaihtaa samalla kun perän aukaisee?

Lähetetty: Ma Touko 13, 2013 2:53 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
amutikai kirjoitti:Kiitos tiedoista.
Pitänee alkaa purkamaan ja vaihtamaan.
Mitähän muuta kannattas vaihtaa samalla kun perän aukaisee?
Ei sitä perää tarvi aukasta pinionin mutskun kiristystä varten!

Lähetetty: Ma Touko 13, 2013 7:50 pm
Kirjoittaja Hessu
Perää ei tosiaan tarvii purkaa, jos esim. vaan kirraat mutterin, riittää että irrotat kardaanin takapäästä ja työnnät vähän eteenpäin liukua ja käännät kardaanin sivuun. Sitten vasaralla ja ruuvarilla/tuurnalla lukitus auki ja käännät pari astetta kireemmälle ja testaat auttoiko. Jos menee liian kireelle, niin perä tuppaa alkaa jumittamaan ja sitten saakin vaihtaa jo vähintään krymppiholkin ja stefan. Krymppiholkki ja stefa on aina kertakäyttösiä, jos kirraa liikaa tai uusii laakereita.

Jos tykkäät rakennella, niin perämurikka pöydälle ja katsot missä kunnossa kumpikin pinionin laakeri on ja samoten kummatkin poskilaakerit. Jos on koloja rullissa tai kooleissa, niin osat vaihtoon. Jos pinnat on ihan tasaset, niin ei kannata alkaa uusimaan. Monasti pelkkä pienempi pinionin laakeri on moro ja sen pystyy vaihtamaan irrottamalla vaan kardaanin laipan.

Searchilla kannattaa ettiä vaihto-ohjeita, niitä on tusinan verran kirjotettu.

Lähetetty: Ma Touko 13, 2013 11:34 pm
Kirjoittaja Antsa
Tosi elämässä tuo menee niin että väännät sen mutterin niin tiukkaan
kuin normi avaimella saat. Ja jos väljä hävisi niin hyvä ja jos ei niin sitten vielå våhän tiukemmalle.

Lähetetty: Ke Touko 15, 2013 3:15 pm
Kirjoittaja amutikai
Kiitoksia tiedoista. :D
Onko etuperän kardaanissa sama juttu?

Lähetetty: Ke Touko 15, 2013 3:34 pm
Kirjoittaja Antsa
Yep. Eli on.

Lähetetty: Ke Touko 22, 2013 7:11 pm
Kirjoittaja amutikai
Kiitos tiedoista
Eipä tarvinnut paljon pyöräyttää kun välys jo hävis.
Olipas helppoa :D

Lähetetty: To Touko 23, 2013 11:39 am
Kirjoittaja PETEBJ75
Tuo muuttaa sitten välityksen kosketuskulmaa, joten ei oppikirjan mukaan ole se oikea ratkaisu. Oikeessa elämässä toimii ihan hyvin vanhan auton kanssa.

Lähetetty: To Touko 23, 2013 7:10 pm
Kirjoittaja Antsa
Menee jo saivartelun puolelle mutta se kulma on jo muuttunu laakerin kulumisen myötä jos ylipäätään on...