Kuva Kuva

BJ jarrut pehmeät??? Mikäs nyt?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Reissumies
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 10:16 am
Paikkakunta: Hattula

BJ jarrut pehmeät??? Mikäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Reissumies »

Aikaisemmista postauksista joku saattanee päätellä että jarruremo on menossa. Tarina on seuraava:

Alkutilanne oli semmoinen että alla oli originaalit osat, täysin toimivina..poljintuntuma hyvä. Ajatuksena oli uusia kerran huolletut syöpyneet työsylinterit. Samalla vaihtuivat kengät uusiin. Kaikki meni normaalisti paikalleen, rummut ok ei olakkeita yms. Jarrut säädetty lähelle, niin että laahaavat hieman ja tarkastettu joka kengän säätö 600 kertaa. Poljin painuu liian alas. Aikani ilmailtuani nappasin pääsylinterin käteen ja siellä oli syöpymää, arvatenkin. Uusi paikalleen ja sille huolellinen pääsylinterin ilmaus. Sitten vielä ilmasin putkien lähdöistä pääsylkystä. Vielä lisää pyöristä ilmausta, joista ilmaa en saanut kyllä tulemaan. Poljinpa vaan painuu edelleen lähes lattiaan. Jarrut ottavat tasaisesti kun polkaisee pari kertaa ja lukkiutuvatkin eli jarrutusvoimaakin saa aikaiseksi. Ekalla kerralla vaan poljin menee pohjaan. Ilmaukset on tehty huolella ja toistettu 600 kertaa. Ilmaa ei tuu mistään. Kaikki varmistettu miljoona kertaa....
Letkuja en oo uusinut tällä kertaa, mutta eivät oo vanhat ja kaks päivää sitten olivat täysin toimivat. Myös metalliputket on uusittu aikaisemmin ennen tätä remoa. Alhalta ylöspäin en oo nestettä painanut, mutta kaiken muun oon koittanut.
Täys mysteeri???

Eikä oo ees eka kerta kun näitä jarruja laittelen, eikä ekat jarrut. Eipä nyt tunnu vuosien varrella opitutkaan niksit auttavan...

PS: ny on si kaikki katottu 601:sen kerran. Ei näy ongelmia, kaikki näyttää ja liikkuu normaalisti. Neste edelleen ilmatessa kuplatonta. Pumppaamalla polkimen normikorkeus löytyy, mutta hetken odotuksen jälkeen petaali menee liian lähelle lattiaa. Rummuissa ei todellakaan ole olaketta yhtään.

Kengät tietysti ns: sovittamatta rumpuihin, mutta eihän semmosia kukaan enää tee. Sovitetaan ajamalla.... Tuskin siitä johtuu?
Etummaiseen jarrunestesäiliöön nousee pieni geishir kun petaalin päästää pumppaamisen jälkeen ylös. Lieneekö ongelma etupiirissä? Voiko pyöräsylintereitä asentaa jotenkin väärin päin niin että ilma ei poistu vaikka ulkoinen olemus on sama ja putket/ilmaruuvit sopivat? Viallinen pääsylinteri? Ilmaa.......mutta missä ja kuinka sen saa ulos? Jotain muuta? Häh? Tietäkää ny?

Ja jatkuu........
Purin uuden pääsylinterin, ei moittimista. Ilmailin Wurtin imurilla, ei pelitä sen kummemmin. Jarruletkuja litistelemällä vika on taitanut paikallistua taka-akselille. Takapää pudottamalla pelistä poljin jämäköityy ja pumppaamiset ei vaikuta mitään. Ilmaa takapäässä???????

Ja edelleen......
Tsekkasin vielä takapään kerran ja kyllä sieltä tosiaan on ilmat pois. Raottelin sylinterin ylätiivisteet jne...tsekkasin poraukset yms. Kaikki ok. Pikkuisen ajeltuani alkaa niitä jarrujakin löytyä, mutta poljin painuu silti alemmas kuin vanhoilla kengillä. Veikkaanpa että näin tämä nyt sitten on ja tilanne paranee kun kengät muotoutuvat rumpuihin. Tämä siitä huolimatta että rummut ovat täysin olakkeettomat ja hyväkuntoiset / sorvaamattomat. Melko nahkeeks joutui säätämään jarrut, mutta eiköhän se siitä. Raportoidaan myöhemmin paraneeko tilanne sisäänajon jälkeen. Ainoa haitta on (mielestäni) polkimen pitkä liike, jarruvoima ja tasaisuus on hyvä. Lukkoonhan pyörät napsahtaan kertapolkaisullakin vaivattomasti joten kyllähän tuolla pärjää alkuun noinkin.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Hommassa on sen verran meininkiä että mitään neuvoa ei tule mieleen mutta jos joku ei enää 2013 sovita kenkiä rumpuun niin ei se silti tee sitä tarpeettomaksi..


Vaan kyllä ne ajastaan asettuu.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Lumimies
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:43 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Lumimies »

Tuosta jarrujen ilmauksesta sain todella pitkänlinjan autokorjaajan neuvon. Ilmausruuvi pyörä kerrallaan auki ja kaatelet vaan säiliöön lisää nestettä. Ilmaantuu itestään ja jarrupolkimeen ei tarvi edes koskea. Säiliö ei saa tietenkään mennä tyhjäksi, ettei ime uutta ilmaa. Sama temppu pätee jarrunesteiden vaihtoon, joka pitäisi suorittaa 2-vuoden välein (toyotan asentajan mukaan).
Cruiseri talossa on vaurauden merkki
Reissumies
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 10:16 am
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja Reissumies »

Nytpä niitä saa ainakin sovitella ajamalla ihan laillisestikin. Kävin konttorilla ja tirehtöörin mukaan kuulemma pirulta hyvä. Edessä heitto nolla ja takana pari rotsenttia, mutta dyno väitti samaa käsijarrulle ( siis kardaani sellaiselle ) eli todettakoon että eiköhän ne pelaa....

Ajatuksena on että tilanne polkimen liikematkan osalta lyhenee kun kengät sopeutuvat rumpuihin. Tämä ei millään tapaa moitteena Tamgearsin osien laadusta, lähinnä vaan toteamuksena että tällaista saattaa olla odotettavissa. Esim. kengissä ei ole mitään todettavia mittaheittoja pituus/poikittaissuunnassa. Onneksi osia saa edukkaasti. Varmaan osatekijänä on sekin ettei kaikissa vanhoissa työsylintereissä ehkä kaikki männät liikkuneet joka tietysti vaikuttaa asiaan.

Eipä oo sit vähään aikaan tullu näin paljon painittua jarrujen kanssa. Tulipa samalla vaihdettu jarrulitkut Wurtin imurilla 4 muuhunkin kulkimeen. Ihan puistattaa ajatella 30 vuotta vanhojen huoltamattomien ABS systeemien ongelmia tulevaisuudessa. Helppoa ja halpaa tuo jarrunesteen vaihto verrattuna tuhoihin.......
Reissumies
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 10:16 am
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja Reissumies »

Lumimies kirjoitti:Tuosta jarrujen ilmauksesta sain todella pitkänlinjan autokorjaajan neuvon. Ilmausruuvi pyörä kerrallaan auki ja kaatelet vaan säiliöön lisää nestettä. Ilmaantuu itestään ja jarrupolkimeen ei tarvi edes koskea. Säiliö ei saa tietenkään mennä tyhjäksi, ettei ime uutta ilmaa. Sama temppu pätee jarrunesteiden vaihtoon, joka pitäisi suorittaa 2-vuoden välein (toyotan asentajan mukaan).
Ilmausneuvoja tuli monenlaisia. Tosiasia on kuitenkin se että ilmat saa kyllä pois ihan normikonsteilla BJ:n rumpujarruista. Sinänsä ihme, koska ykskään ilmaruuvi ei ole nestepinnan yläreunassa kuten perinteisessä sylinterin sijoittelussa. Ei pitäisi toimia, mutta toimii. Veikkaan kuitenkin ettei välttämättä ihan omalla paineella valumalla, koska mikään ei varsinaisesti "pakota" ilmaa ulos sylinteristä.

Tuo Wurtin jarruneste imuri tuntui hyvältä ja helpolta. Viisaat väittävät että erityisen hyvä ABS systeemien kanssa. Ainakin kokeilemissani pelas.
profi
Viestit: 69
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 12:44 am
Paikkakunta: veteli

Viesti Kirjoittaja profi »

Lumimies kirjoitti:Tuosta jarrujen ilmauksesta sain todella pitkänlinjan autokorjaajan neuvon. Ilmausruuvi pyörä kerrallaan auki ja kaatelet vaan säiliöön lisää nestettä. Ilmaantuu itestään ja jarrupolkimeen ei tarvi edes koskea. Säiliö ei saa tietenkään mennä tyhjäksi, ettei ime uutta ilmaa. Sama temppu pätee jarrunesteiden vaihtoon, joka pitäisi suorittaa 2-vuoden välein (toyotan asentajan mukaan).
Tuo on kyllä tosi, että nuita jarrunesteitä kannattaa vaihtaa. Meinas viime talvena olla yks aamu jännä tilanne kun töihin lähtiessä ekaan risteykseen tultaessa jarrupoljin meni ihan kovaksi eikä minkäänlaisia jarruja, onneksi huomasin tuossa pihatiellä jo eikä vauhti ollu kova, mutta penkkaan joutu kääntää :( Oli jarrunesteeseen kerääntyny vettä ja ne oli sitämyöten jäässä. No auto lämpimään sulamaan ja jarrunesteet kunnolla vaihtoon niin homma oli korjattu :D
hj 60
hj 61
kose
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Marras 01, 2006 8:01 pm
Paikkakunta: oulu

Re: BJ jarrut pehmeät??? Mikäs nyt?

Viesti Kirjoittaja kose »

Kuulostaapa tutulta. Jos et ole vielä jarruja löytäny niin tarkis tappa että ne pääsylkyn jouset on oikein päin. Mulla oli siinä vika...
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: BJ jarrut pehmeät??? Mikäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Toivottavasto profi on parisssavuodessa saanut ongelman ratkaistua.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
maraani
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:36 am
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: BJ jarrut pehmeät??? Mikäs nyt?

Viesti Kirjoittaja maraani »

Alkuperäinen keskustelu koski BJ:tä, mulla ongelmana HJ60 jarrut.

Vaihdoin eteen akselia pitkin kulkevan jarruputken kun katsuri ystävällisesti neuvoi (oli tarkempi mies jälkinäytössä ja huomas putkessa helmijatkon, mutta ei voinut sitten enää hylätä - neuvoi vain). En ollu itekään kiinnittäny huomiota, ei 1. vuoden aikana oo paljon tarvinnu alla könytä. Jonkun edellisen omistajan tekosia, härveli on HJ60 vm. 1983.

No putken vaihdon jälken ilmattiin sitten emännän kanssa laiskuuttamme vain etupäästä ja vot! Jarrut tuli! Koeajolla jarrutin sitten vähän reilummin kun niin voi joskus olla tarve. Ja niin jarrut sitten taas muuttu ihan ihmeelliseksi. Vähän joku paikka jarruttaakin, mutta poljin menee pohjaan ennenkuin mitään tapahtuu. Pumppaaminen ei vaikuta, ei myöskään ilmaaminen. Vai luovutinko vaan liian aikaisin? Polkimen liikkeessä tuntuu puolivälissä jonkinlainen pykälä vai kuvittelenko vain?

Mita rikoin?
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

Re: BJ jarrut pehmeät??? Mikäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Soitto tamgearsiin ja tilaat uuden pääsylinterin, ei oo pahan hintanen.http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61.htm
Avatar
maraani
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:36 am
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: BJ jarrut pehmeät??? Mikäs nyt?

Viesti Kirjoittaja maraani »

Jaa, se oliskin tarvinnu täältä tarkistaa tilanne. Nyt kun on pyhäautokin pois pelista eli korjaamolla niin motivaatio saada HJ oikeasti liikenteeseen kasvoi merkittävästi. Mää muistin, että oli vaan ilmaamatta noi jarrut, mutta nehän olikin hajonnu sen jälkeen, kun ne kerran oli jo saatu ilmattua. No ei se mitään, pääsylinteri on edelleen hankkimatta, mutta saapa samaan rahtiin tilata vesipumpun.
Vastaa Viestiin