Kuva Kuva

Hj kulkee liian lujaa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

tikkat3
Viestit: 20
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 12:55 pm

Hj kulkee liian lujaa

Viesti Kirjoittaja tikkat3 »

Kertokaahan viisaat, millanen rojetkti olis vaihtaa 61 vaijerilukkoseen harvempaa perää? Kuinkahan mutkikas juttu tälläselle puoltumpelolle, joka ei oo perien kanssa pelannu, paitti hameellisten. Liekö aikaisemmin topiikkia ollu?
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Hj kulkee liian lujaa

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

tikkat3 kirjoitti:Kertokaahan viisaat, millanen rojetkti olis vaihtaa 61 vaijerilukkoseen harvempaa perää? Kuinkahan mutkikas juttu tälläselle puoltumpelolle, joka ei oo perien kanssa pelannu, paitti hameellisten. Liekö aikaisemmin topiikkia ollu?
Oi miksi miksi???
Yleensähän sinne laitetaan tiheempää välläriä???
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
tikkat3
Viestit: 20
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 12:55 pm

Viesti Kirjoittaja tikkat3 »

Kummin päin se ny on, mut vauhtii pitäis saara poijes :(
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

BJ:n 4.11 välitykset, niin vauhti tippuu. Vaatii hammaskosketuksen säätämisen eli rattaitten shimmaamisen, mutta sen voi teettää jossain moottorikoneistamossa/vaihteistokorjamossa tai paikallisilla rallikuskeilla eikä varmaan ole kallis operaatio, jos sen verran pysyy työkalut kädessä, että itse saa murikat auton alta irti.

Tämä siis jos vaijerilukot halutaan säilyttää. Jos niitä ei tarvi, niin voi vaihtaa koko murikat BJ:stä, mutta ei taida olla vaihtoehto?

Jos 4.11 ei riitä, niin tarvikeosana saa 4.88 tai 5.29 tai jotain vastaavaa, mutta maantiekäyttöön menee jo liian tiheeksi tai sitten pitää olla oikeasti isot renkaat.
tikkat3
Viestit: 20
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 12:55 pm

Viesti Kirjoittaja tikkat3 »

Nuit 4.88 olin suunnitellut, isot pojat kertonut et olis passelit allaolevien 35"rinkuloijen kanssa. Juurikin tuota shimmaamista mietiskelin, kius kinkkinen? levyillähän se tehdään, mut...
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Eihän se kinkkinen ole, jos on oikeat välineet, tietoa ja taitoa. Puolitumpeloista on vaikea sanoa, mitä edellä mainitusta puuttuu...

Ohjeita löytyy kirjoista, jopa netistä. Väärin tehtynä aiheuttaa rattaiden ja/tai laakereiden uusimisen. Jos et ole varma mitä teet, teetä osaajalla ja seuraa vierestä, saatat oppia sen verran että seuraavan kerran teet itse.

Maastoon vai kadulle? Jos maastoon, välitä jakolaatikon hidas puoli ja pidä perät vakiona?
parukit
Viestit: 108
Liittynyt: To Marras 15, 2012 8:25 pm
Paikkakunta: Ypäjä

Viesti Kirjoittaja parukit »

Minulla auto maantiekäytössä ja kesärenkailla 235/85-16 sama liian lujaa kulkeva ongelma. Menee 10% todellinen nopeus yli mittarinäyttämän. Ajattelin ratkaista tuon ongelman laittamalle alle 265/75-16 renkaat. Niiden halkaisia on 80 mm pienempi kuin nykyisten. Laskurin mukaan pitäisi nopeuden täsmätä mittarinäytön kanssa.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Itse laskin tuolla Lauri Kytömaan rengaslaskurilla että

235/85r16=805,9mm halkaisijaltaan
ja
265/75r16=803,9mm halkaisijaltaan

eli tuolla tavoin ei mittarivirhettä saa kuriin.

Mulla on talvirenkaina 235/75r15 ja niillä mittarinäyttämään tulee se "10 liikaa" kun noilla 235/85r16 näyttövirhe on satasessa 0%. 31x10,5x15 BFG mutikoilla mittarivirhe oli 3-4%
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

4,11 perävälitykset on just hyvät tie ajoon 35" renkaille. mittarikin näyttää ihan justiinsa oikeeta.


ja oliskohan parukit tarkottanut 285/85r16 rengasta?
parukit
Viestit: 108
Liittynyt: To Marras 15, 2012 8:25 pm
Paikkakunta: Ypäjä

Viesti Kirjoittaja parukit »

Hitto, pitääkin laittaa 265/65r16 renkaat. Vannetukun laskuri kertoi siinä mittarivirheen olevan 3km. Sen kanssa voi jo elää. Pysyykö sellainen leveys Toyotan alkuperäisen 6" vanteen päällä hyvin?
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

pemaripoju kirjoitti:4,11 perävälitykset on just hyvät tie ajoon 35" renkaille. mittarikin näyttää ihan justiinsa oikeeta.


ja oliskohan parukit tarkottanut 285/85r16 rengasta?
Niinpä. Tuolla koolla mittari vois näyttää tasan oikein.
tikkat3
Viestit: 20
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 12:55 pm

Viesti Kirjoittaja tikkat3 »

Mittarin näyttämä ei oo inkelma. Sitä varten on nuit muita näyttöjä, jotka ilmottaa vielä peltiseriffit ym matka-ajan :D . Peraukisex syntyneenä pitää olla tuo käyttö- ja harrastepeli samoissa kuorissa. kolmevitosilla pyörillä ajellu jo useemman vuuen, murroxii saap sillotällö uusii, mut toi vauhin tiputtaminen säästäis kytkintä, jarruja... Pitänee tuumailla asiaa ja kysellä jeesaajaa :D
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

parukit kirjoitti:Minulla auto maantiekäytössä ja kesärenkailla 235/85-16 sama liian lujaa kulkeva ongelma. Menee 10% todellinen nopeus yli mittarinäyttämän. Ajattelin ratkaista tuon ongelman laittamalle alle 265/75-16 renkaat. Niiden halkaisia on 80 mm pienempi kuin nykyisten. Laskurin mukaan pitäisi nopeuden täsmätä mittarinäytön kanssa.
Onkos mahollista että siellä on väärän mallinen ratas siellä lootan hännässä mistä lähtee se mittarin vaijeri?

Ja joo 35" renkaille tuo 4.11 vältys on aika passeli tiekäyttöön. 80 vauhissa on nelosella jotain 1800 kierrosta koneessa.

Jos on intoa näprätä niin kaivaa sen mittarin irti ja rukkaa kohalleen. Voi kyllä hojossa olla melkonen savotta.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
parukit
Viestit: 108
Liittynyt: To Marras 15, 2012 8:25 pm
Paikkakunta: Ypäjä

Viesti Kirjoittaja parukit »

Jos minä alkaisin sitä mittaria ruuvailla, niin tulisi kyllä entinen mittari hyvin nopeasti.
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No mikäs olisi sopiva välitys 35 renkaille.

Edittiä... Autossa 5 vaihteinen aski ja maastossa tulee ajettua. Laatikon välittäminen on kalliimpaa kuin lipposen 190 euron 4.88 välitykset
Vastaa Viestiin