Sivu 1/2
HJ 60 taka-akseli
Lähetetty: La Maalis 09, 2013 8:26 am
Kirjoittaja leukku
Joo taka-akseli näyttäs olevan "irti". U-kiinnikkeet on tiukassa mutta akseli muljahtaa samaan suuntaan kun autoa nytkäyttää eteen tai taakse. Lisäksi se antaa periksi sivusuunnassa. Nelipyöräohjaus!!! Missä vika. Onko jousipakan ja akselin välissä jotain kumia tai muuta ?
Lähetetty: La Maalis 09, 2013 9:37 am
Kirjoittaja ruiseri
Olisko nuo mutterit ruostunut henkseleihin kiinni ? Kokeile vasaralla koputella sivusuunnassa liikkuuko henkselit akseliputken päällä ? Siinä takaakselilla on orginaalisti kuminen satula ,voi sekin ajan kanssa painua kasaan ! mulla jos on pultit löysässä se kuluttaa sitä satulaa pikkuhiljaa ! Jos mutterit ei liiku mihinkään suuntaan niin koita pilliä !
Lähetetty: La Maalis 09, 2013 11:09 am
Kirjoittaja Antsa
Siellä mitään kumia ole.
Joko keskinaula on poikki tai se jousipeti ruostunu olemattomiin.
Eli U pultit auki ja nostaa akselia ylös niin siitä se alkaa selviämään. Ja ne on sitten tiukassa eli ennen kuin väännät mitään poikki niin varaa lämmitysvehkeet vierelle.
Lähetetty: La Maalis 09, 2013 12:19 pm
Kirjoittaja leukku
Mutterit on liikkuvia, eilen kiristelin niitä. Kyllä sieltä jotain kumista leparetta näkyy. Toiselta puolen näyttäs olevan melko vähänä, mitä sitten onkin. Kuhan tuo halli lämpenee, tänään oli -24, niin pitänee ne u-kiinnikkeet löysätä ja kahtoa mitä löytyy.
Lähetetty: La Maalis 09, 2013 5:12 pm
Kirjoittaja Antsa
No jopas. Jos ne mutterit ei oo jumissa ja ovatten löysällä niin ensiapuna vaan kiristystä ja jos ei auta niin sitten tarkempaa tutkimusta kehiin. Se että ne on löysällä katkaisee ajastaan myös sen keskinaulan.
Lähetetty: La Maalis 09, 2013 5:58 pm
Kirjoittaja leukku
Kyllä kaikkia muttereita kiristin, ei ne nyt niin hirviän löysällä ollu, mutta kaikkia vähä. Vaikuttaako jos se keskinaula on poikki että kiihyttäessä lyö akselia kieroon.
Lähetetty: La Maalis 09, 2013 7:43 pm
Kirjoittaja Antsa
Vaikuttaa nimenomaan siihen. Kohtuu yleinen vaiva esim. Vanhoissa sora-autoissa ja onnikoissa.
Yksi vaihtoehto on myös se että siellä on norra poikki , vaan nuo selviää kun otat auki sen puolen mikä elämöi.
Lähetetty: Su Maalis 10, 2013 10:37 am
Kirjoittaja Jussi
Kyllä sinne kuminen välilevy kuuluu. Siinä kummissa on paikka sille keskinaulalle. Eli naulan ja lehden välissä on kans kummia.
Lähetetty: Ti Maalis 12, 2013 6:58 pm
Kirjoittaja leukku
Keskinaula ei ollu poikki mutta ihan löysällä ja hakkautunut. Uusi keskinaula ja uuet kumilevyt niin akseli rauhottu. Kuhan vähä kelit lämpiää niin korjaan vielä toisen puolen, kylymä maata tuossa jäisellä pihalla vaikka mattoresu onki alla

Lähetetty: La Maalis 16, 2013 5:50 pm
Kirjoittaja leukku
Toisessaki pakassa sama juttu. No tänään laitettu uus naula ja uuet kumilevyt.

Lähetetty: Pe Maalis 22, 2013 9:06 pm
Kirjoittaja maraani
Taitaa olla samat akselitutkimukset edessä meikäläisellä. Kaasua höllätessä takapää "vempauttaa" ja sitten kun nostaa kytkintä seuraavalla vaihteella niin "oikenee". Takavedolla enemmän, nelivedolla liike on ainakin olevinaan vähäisempi.
Lähetetty: La Maalis 23, 2013 4:32 pm
Kirjoittaja leukku
Aukase ihmeessä ne u-kiinnikkeet, ei loppujen lopuksi kova homma.
Lähetetty: Pe Huhti 12, 2013 7:08 pm
Kirjoittaja maraani
maraani kirjoitti:Taitaa olla samat akselitutkimukset edessä meikäläisellä. Kaasua höllätessä takapää "vempauttaa" ja sitten kun nostaa kytkintä seuraavalla vaihteella niin "oikenee". Takavedolla enemmän, nelivedolla liike on ainakin olevinaan vähäisempi.
Toisen puolen henkselit kiristy hiukan toisista muttereista, mutta en lämmitellyt niitä toisia eli jumissa lienevät. Millainen pultti se keskinaula varsinaisesti on? En oo koskaan tutustunu...
Lähetetty: La Huhti 13, 2013 6:55 pm
Kirjoittaja leukku
10 millinen kuusiokolokantanen musta pultti. Uuen pultin laitoin mutteripää akseliin päin, mutteriksi laitoin pitkän mutterin jota vähä lyhensin rälläkällä niin että pää yletti kumilevyn läpi akselissa olevan jousipetin koloon. Entinen pultti oli kuusiokolokanta akseliin päin ja se kanta ei ylettyny kunnolla kumilätkän läpi. En tiiä teinkö oikein mutta kyllä omasta mielestä hyvä tuli. En oo ennemmin minäkää tuosta kohti rassannu. Lopuksi henkselit tiukkaan.
Lähetetty: Ma Huhti 22, 2013 1:48 pm
Kirjoittaja maraani
Ne u-pultitko sen akselin asennossa pitää vai mikä? Sen verran tuossa ehdin touhuamaan, että toisenkin puolen u-pulttien mutterit löysäsin, olivat juuttuneet asentoon x, joten eivät kiristyneetkään. Kumit oli näissä paikoillaan.
Samalla havainnoin, että toinen iskari putosi löysänä alas -> toisin sanoen entinen. Muutenkin näyttivät olevan eriparia, kai tietysti joku voi vain toisenkin uusia? Mutta minä en!
Maksimipituus pultista pulttiin vaikutti olevan 560 mm, lienee vakiomittainen?