Kuva Kuva

HJ60 2H:n tilalle 12HT

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

VeK
Viestit: 17
Liittynyt: To Loka 18, 2012 8:12 am
Paikkakunta: Rauma

HJ60 2H:n tilalle 12HT

Viesti Kirjoittaja VeK »

Minkälaisia sovitustöitä koneen vaihto edellyttää? Olen ymmärtänyt, että 12HT menisi heittämällä 2H:n tilalle, mutta moottorin käyntiä (tyhjäkäynti?) säätelevät alipaineletkut vaatisivat jotain sovittelua. Onnistuuko se helposti? Jotkut sanovat, että ei niitä ole pakko kytkeä, mutta en haluaisi osittain/puutteellisesti/ontuvasti toimivaa tyhjäkäyntiä tai muutakaan havaittavissa olevaa kierrosaluetta autooni.

Entä miten tällaisten koneenvaihtojen muutoskatsastus käytännössä menee? Pitääkö etukäteen hankkia joku lupa vai voiko tässä tapauksessa suorittaa vaihdon ja käydä sen jälkeen muutoskatsastamassa ilman mitään lisäselvityksiä tms?

Aloittelijan kysymyksiä. Koittakaa kestää.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Re: HJ60 2H:n tilalle 12HT

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Helppo homma. 12H-T itsessään menee heittämällä sinne 2H:n tilalle, vuosimallista riippuen voit joutua moottorin korvat vaihtamaan sieltä 2H lohkosta 12H-T lohkoon. Alipaineletkut vaatii niin paljon ihmettelyä että alipaineletku laturin persiiseen kiinni niin toimii. Ellei joku Atte Kätevä ole sitten niitä kaikkia letkuja repinyt irti jostain syystä, sitten vaatii pientä ihmettelyä. Sammutusmagneettiventtiilille pitää kattella sopiva sähkö sieltä rintapellin liittimistä, löytyy kyllä kynällä ja jonkinlainen hehku ehkä kannattaa viritellä paitsi jos on eberi tai webasto käytössä niin sitte ei tartte. Ja kaasuvaijeriin pitää kehittää joku patentti millä liittää se siihen rintapellin vivustoon, 61:ses ei semmosta ole vaan vaijeri menee pedaalille asti. Aamusta kun alottaa niin iltapäivällä koeajetaan uutta myllyä. Tsemppiä. Niin ja semmonen vielä että 61:sessä on polttoaineen paluu tankkiin ja 60:sessä pumpulle, sekin vaatii jotain toimenpiteitä.
Katsastus on ihan läpihuutojuttu.
VeK kirjoitti:Minkälaisia sovitustöitä koneen vaihto edellyttää? Olen ymmärtänyt, että 12HT menisi heittämällä 2H:n tilalle, mutta moottorin käyntiä (tyhjäkäynti?) säätelevät alipaineletkut vaatisivat jotain sovittelua. Onnistuuko se helposti? Jotkut sanovat, että ei niitä ole pakko kytkeä, mutta en haluaisi osittain/puutteellisesti/ontuvasti toimivaa tyhjäkäyntiä tai muutakaan havaittavissa olevaa kierrosaluetta autooni.

Entä miten tällaisten koneenvaihtojen muutoskatsastus käytännössä menee? Pitääkö etukäteen hankkia joku lupa vai voiko tässä tapauksessa suorittaa vaihdon ja käydä sen jälkeen muutoskatsastamassa ilman mitään lisäselvityksiä tms?

Aloittelijan kysymyksiä. Koittakaa kestää.
1987 LJ70
VeK
Viestit: 17
Liittynyt: To Loka 18, 2012 8:12 am
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja VeK »

Kiitos vastauksesta. Ehkä heitin kysymyksen vähän turhan hätäisesti. Kun foorumia jaksaa tarpeeksi selata, niin samat asiat on mitä ilmeisimmin jo kertaan jos toiseenkin käsitelty.

Vähän vielä pitää itselle perustella, että kannattaako hommaan ryhtyä. Auto ja nykyinen 2H ovat vähän ajettuja ja hyväkuntoisia. 2H:lle ei kuitenkaan löytyne arvostusta irroitettuna eikä siitä olisi odotettavissa suuria summia jos sen myisi. Toisaalta auton peltitöiden valmistuttua tässä olisi potentiaalia jatkojalostukselle.
janski79
Viestit: 85
Liittynyt: La Marras 20, 2010 10:37 am
Paikkakunta: miehikkälä

Viesti Kirjoittaja janski79 »

Mitä jos risteyttää koneet? ahti ym oheistarvikkeet kiinni vanhaan koneeseen...eikös pemaripojulla ollut juttua kyseisestä hommasta ja aika hyvällä menestyksellä
Lumimies
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:43 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Lumimies »

Sille 2H koneelle saattais löytyä ostaja vene-ihmisistä.
Cruiseri talossa on vaurauden merkki
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

ei siitä 2H koneesta huono tule jos heittää ahtimen kylkeen! 12H-t:n pakosarjahan käy suoraan ja on niitä viritelty alkuperäiseen pakosarjaankin vaikka minkälaisilla sätöstyksillä. oman cruiserini 2H antaa vakiopumpulla ja 0,6bar ahdoilla enemmän tehoa ja vääntöä kuin vakio 12H-t. tämä riittää ainakin minulle siviiliautossa hyvin jopa trailerin vetoon.

kyllä 12H-t on hieno kone mutta jos nykyinen on ehjä ja hyvä niin ainakaan itse en lähtisi konetta vaihtamaan. itse en omaan cruiseriini edes harkinnut 12H-t konetta vaan nakkasin 2H:n edullisen hankintahinnan ja halpojen osien takia. pelkästään hyvin tehdyn suutinremontin hinnalla 12H-t:hen saa ostettua monta toimivaa 2H konetta, mäntien hinnasta puhumattakaan....
VeK
Viestit: 17
Liittynyt: To Loka 18, 2012 8:12 am
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja VeK »

Pitää ehkä alkaa selvittelemään 2H:n turbotusta. Jollain tapaa kun kuitenkin tuntuu, että irroitettua vapari 2H:ta ei arvosteta niin paljoa kuin mitä sillä olisi annettavaa.

Foorumilla on muualla käsitelty aihetta, joten en ala tässä ketjussa rönsyilemään siihen suuntaan.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Jos meinaat että on ongelmia tuon 2H:n loppusijoituksen kanssa niin meitsille saattaisi kelvata kohtuu kilsoilla oleva kattila.

Tommonen etukammiokone kun on semmonen laiskan lupsakka työhevonen niin se voisi olla oiva kamiina 3B:n tilalle.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
VeK
Viestit: 17
Liittynyt: To Loka 18, 2012 8:12 am
Paikkakunta: Rauma

Re: HJ60 2H:n tilalle 12HT

Viesti Kirjoittaja VeK »

Gravehill kirjoitti:Alipaineletkut vaatii niin paljon ihmettelyä että alipaineletku laturin persiiseen kiinni niin toimii. Ellei joku Atte Kätevä ole sitten niitä kaikkia letkuja repinyt irti jostain syystä, sitten vaatii pientä ihmettelyä.
Haluaisin kuitenkin tietää, että mitä kaikkea ko. alipainejärjestelmä on alunperin tehnyt. Oliko sillä jotain tekemistä ahtopaineen mittaamisen kanssa? Vai mikä niitä mittariston ahtopainevaloja ohjaa (nämähän tietysti HJ60:stä puuttuu)? Entä millä tavalla näiden alipainekellojen kanssa ohjataan auton käyntiä? Onko näillä mitään tekemistä nappinelivedon kytkemisen kanssa? Miten laturi liittyy näihin?

Olen pihalla näistä asioista, mutta jos päädyn koneen vaihtoon, niin kaveriltani löytyisi kyllä sisukkuutta näiden kytkemiseksi.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Ahtopainevalot eli ne pari lediä toimivat parin painekellon avulla jotka jotka saavat tiedon imusarjasta. Ei tekemistä varsinaisen alipaineen kanssa sinänsä vaan mittaavat ahtopainetta (vihree palaa kun se ahtaa normisti ja punainen kun on jotain hätää). Laturissa taas on se alipainepumppu. Nappinelivedon aktuaattori toimii alipaineen avulla mutta oikohan niin että ainakin L4 kepistä suoraan laitettuna kytkee etupään mukaan mekaanisesti?
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Kytkee L:n mekaanisesti ja sieltä sähkökytkin 4:n sähköisesti.
VeK
Viestit: 17
Liittynyt: To Loka 18, 2012 8:12 am
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja VeK »

Ovatko ahtopaineen seuraamiseksi tarkoitetut ledit oikeasti hyödyllisiä ja tarpeellisia? Kuinka helposti punainen valo syttyy HJ61:ssä ja onko silloin oikeasti syytä huolestua? Eli tarvitsenko ahtopainemittarin tai vastaavat ledit HJ60:een koneenvaihdon jälkeen?

Mitä se vaatisi, että imusarjahehkun saisi toimimaan virtalukon kautta?

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin noilla alipainetoiminnoilla siis ohjataan auton tyhjäkäyntiä auton ollessa kylmä. Eli tyhjäkäynti on korkeammalla kun moottori on kylmä ja auton lämmettyä tyhjäkäynti asettuu siihen, mihin se on säädetty. Jos tämä on ainoa syy mihin alipaineohjausta käynnin suhteen tarvitaan, niin taitaa saman asian ajaa se, että vähän kaasupolkimella auttaa kylmää konetta..?
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Kyllä, se on ainua sammuttimen lisäksi mihin mootori tarvitsee alipainetta.
Lohkonkyljessa oikeella on anturi joka mittaa lämpöa ja pudottaa tyhjäkäynin normaaliksi kun koneella ajettu muutama kilsa.

Aika monesa rikki, ja käsikaasulla korjaa hienosti.
punanen ahtovalo syttyy 0.8bar jälkeen, jos nostettu ahtoja niin palaahan se valo.
Neliveto ohjautuu muistaakseni sähköisesti,mutta kytkeytyy alipaineella aina. Eli kepissäkin anturi jolla kytkee sen nelikon päälle.
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
VeK
Viestit: 17
Liittynyt: To Loka 18, 2012 8:12 am
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja VeK »

Miten polttoaineen paluulinjan voisi järkevästi viedä tankkiin? Voiko 60:sen tankkiin vaihtaa 61:sen "hässäkän" jonka kautta polttoainelinja/-linjat lähtee/palaa?
osilpi kirjoitti:Katsoin sitä imuhässäkkää tarkemmin.

Jos putket laittaa osoittamaan auton keulan suuntaan, niin imee vasemmasta, jonka päässä myös on esisuodatin. Ja oikean puoleinen siis on paluu, ainakin tässä osassa.
Niin juu, selvyyden vuoksi kerrottakoon, että kyselen ehkä asian tiimoilta itsestäänselvyyksiä sen takia kun en pääse mitään tällä hetkellä omasta autosta tarkistamaan. Auto on muualla laitettavana eikä uusi konekaan ole vielä tontilla. Koitan vain parhaani mukaan selvitellä etukäteen mitä koneenvaihdossa pitää huomioida.
Vastaa Viestiin