Kuva Kuva

Mekaanisten vinssien erot HJ60/61

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

VeK
Viestit: 17
Liittynyt: To Loka 18, 2012 8:12 am
Paikkakunta: Rauma

Mekaanisten vinssien erot HJ60/61

Viesti Kirjoittaja VeK »

Onko HJ60 ja HJ61 mekaaniset vinssit täysin yhteensopivia? Minulla on vm. -90 HJ60, josta on poistettu alkuperäinen vinssi. Jos haluaisin vielä asentaa siihen sellaisen, niin mistä tiedän sopiiko se autooni? Tässä hämää se, että auto on tosiaan kanttilamppuinen HJ60, joka muuten kuin moottorinsa puolesta vaikuttaisi olevan sama kampe kuin HJ61.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

On.
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Paitsi että ei aivan ole.
Ne Cruiserit missä on vain yhteensuuntaan pyörivä PTO on suunniteltu varustettavaksi vinssillä joka pyörii eri suuntaan kuin ne vinssit mitkä ovat kaksisuuntaisen PTO:n jatkeena.
Vinssien kiinnityspisteet ovat toki identtiset,mutta kiinnitysraudoissa on tietenkin eroja esim BJ/HJ välillä.
Tuosta eripäinpyörimisestä selviää toki PTO:n vaihdolla tai rullakidan modaamisella.
Suomi on pullollaan noita vanhemmanmallisia BJ/ HJ60 vinssejä, mutta uudemmat HJ6x ja BJ75 (LJ70)vinssit ovat harvinaisia.
Yksisuuntainen PTO on alkuperäisvaruste nappi-neliveto jakiksissa.
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Hitto vie, taas tuli takkiin.
VeK
Viestit: 17
Liittynyt: To Loka 18, 2012 8:12 am
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja VeK »

PikkuF kirjoitti:Suomi on pullollaan noita vanhemmanmallisia BJ/ HJ60 vinssejä, mutta uudemmat HJ6x ja BJ75 (LJ70)vinssit ovat harvinaisia.
Yksisuuntainen PTO on alkuperäisvaruste nappi-neliveto jakiksissa.
Voi olla tyhmä kysymys, mutta mistä tiedän onko minulla yksi- vai kaksisuuntainen PTO (jolla siis ilmeisesti tarkoitetaan voiman ulosottoa)? Koska autoni vuosimalli on -90, on se HJ:ksi uusi. Eli pitäisikö tämän olla se harvinaisempi vaihtoehto? Kuitenkin neliveto on napin takana.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Olikohan niin että kaksisuuntaisen pto:n vivussa on asennot unwinch-vapaa-winch (voi purkaa ja vinssata 1-4 eteenpäin-vaihteilla), yksisuuntaisessa vain vapaa ja winch(vinssataan 1-4 eteenpäinvaihteilla ja puretaan pakilla).
Avatar
JES
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja JES »

Yksisuuntaiseen ulosottoon tehty vinssi kelaa sisään (yläkautta) jos kardaaniakselia pyörittää takaapäin katsottuna myötäpäivään. Vanhempi ns. kaksisuuntaisen ulosoton vinssi antaa narua yläkautta ulos.

Edit: Täytyi käydä vielä tsekkaamassa parista vinssistä nuo pyörimissuunnat. Yllä mainitut pyörimissuunnat on just väärinpäin, muisti pätkii :oops:

Eli vanha vinssi kelaa vaijeria sisään ja uusi antaa sitä ulos jos kardaani pyörii myötäpäivään takaa katsottuna.
Viimeksi muokannut JES, Ti Helmi 26, 2013 11:03 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

Omituista, mulla Rjiissä ykssuuntasen vinssi pyörii just toisin päin. Myötäpäivää/pakilla pyörivä kartaani purkaa vaijeria kelalta yläkautta.
Auton ajosuuntaan katsottuna.
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
VeK
Viestit: 17
Liittynyt: To Loka 18, 2012 8:12 am
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja VeK »

Onko kardaaneissa mitään eroa 60/61 välillä tai riippuen siitä onko yksi- vai kaksisuuntainen PTO? Mistä se johtuu, että kohtuu helposti löytää myytävän vinssin, mutta kardaanit ovat usein hukkuneet jonnekin? Ovatko ne hajoavaista sorttia?

Kun en näistä mitään tiedä, niin mitä kardaanissa kuuluu tulla mukana jos sellaisen löydän erikseen? Kannatinlaakeri (yksi vai useampi) ilmeisesti kuuluu tähän pakettiin? Entä molempien päiden ristikkonivelet? Missä hintaluokassa kardaanit liikkuvat?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

VeK kirjoitti:Onko kardaaneissa mitään eroa 60/61 välillä tai riippuen siitä onko yksi- vai kaksisuuntainen PTO? Mistä se johtuu, että kohtuu helposti löytää myytävän vinssin, mutta kardaanit ovat usein hukkuneet jonnekin? Ovatko ne hajoavaista sorttia?

Kun en näistä mitään tiedä, niin mitä kardaanissa kuuluu tulla mukana jos sellaisen löydän erikseen? Kannatinlaakeri (yksi vai useampi) ilmeisesti kuuluu tähän pakettiin? Entä molempien päiden ristikkonivelet? Missä hintaluokassa kardaanit liikkuvat?
Joku viisaampi voi oikaista, mutta HJ:n kardaaneita on yhdellä (4-vaihteiset ja vanhemmat 5v) ja kahdella (uudemmat 5v) kannatinlaakerilla olevia ja 4-vaihteisessa on tietysti lyhyempi kardaani kuin 5-vaihteisessa. Jos helpolla haluaa päästä, niin ostaa kardaanin, missä on mukana kummankin pään laipat sekä rauta (2-laakerisessa raudat), joilla tulee laakeripukeista runkoon kiinni ja muutenkin nivelet ja laakerit olisi hyvä olla jo kunnossa, koska remppa maksaa kuitenkin rahaa ja mm. pölytiivisteitä ei enää saa ja joutuu soveltaa stefoja tms.. Jos autosi on vanhempaa vuosikertaa ja alun perin 1-osasella kardaanilla, niin rungosta puuttuu kierteet 2-osasen kardaanin takimmaiselle tukilaakerin raudalle. Joku viisaampi voi kertoa, käykö alun perin 2-osasen tilalle 1-osanen, eli onko etummaiset rungon reiät oikealla kohdalla. Helpointa on kattoa toyodiy:stä minkälainen sopii sun vuosimalliin ja etsii sitten sellasen. bj75 jne. -kardaanit saattaa olla sitten eri pitusia kuin hj:ssa, jos sellanen kävelee vastaan. Jos sopivaa ehjää kardaania ei löydy, niin soveltamalla ja pituuttakin muuttamalla saa kaiken sopimaan. Hinnat näyttäisi olevan 50-250€ välillä, enemmänkin myyjästä kuin kunnosta riippuen.
#428
Lumimies
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:43 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Lumimies »

No ei oo kardaaneissa mitään eroa. Mun -87 HJ-61:ssä oli alun perin yksisuuntainen pto. Asensin siihen vanhemman vinssin ja sen kardaanin. Sopi hyvin, mutta veti sisäänpäin vaijeria vain pakilla. Sitten vaihdoin siihen vanhemman HJ:n pto:n, jossa on veto molempiin suuntiin, niin alkoi homma toimimaan. Kyllä nää osat toimii ristiin, ainakin mun kokemuksen mukaan.

AHA. Siis tosta 2-laakerisesta mulla ei oo tietoo. Onko HJ:sta ollenkaan?
Cruiseri talossa on vaurauden merkki
Avatar
JES
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja JES »

Minulla on -89 HJ-61:ssä vanhemman viisivaihteisen yhdellä tukillakerilla oleva kardaani. Rungossa paikat kahdella laakerilla olevalle kardaanille mutta toikin oli ihan bolton. Täytyy vaan kardaanin mukana saada se tukilaakerin tukirauta tai tehdä se itse, rungossa on vain kierteet valmiina jos auto toimitettu ilman vinssiä.

Kahdella tukilaakerilla oleva kardaani olis tuohon viisivaihteiseen ehkä parempi kun kardaani ei menis niin läheltä öljypohjaa. Väliä jäi minulla muistaakseni noin sentti. Ei se kyllä sinne ole raapinut kerta liikkuu koneen mukana toisesta päästä.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Timoboy
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 12:17 pm
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Timoboy »

Minä en edes tiennyt että noitakin on kahdenmallisia...
Omassa v-83 hojossa on ainakin kelaus ja purku vipua kääntämällä, eli jokin "winch--vapaa--unwinch lukee kepissäkin ja kelaus siis yläkautta.

Aina sitä uutta kuulee kun vanhaksi tulloo :)
Vastaa Viestiin