Sivu 1/1

90-sarjalaisen etucoiloverit HooJiihin

Lähetetty: To Helmi 07, 2013 4:40 pm
Kirjoittaja A-P
Tuli mieleen, kun pitelin Roverin tukivarsia ja panhardia kourissa, että mites tommoset 90-sarjalaisen etujouset toimis HJ:ssa? Nehän on nasakat coiloverit ja kaikkee. Erillisjousituksen aiheuttama tukivarren vipuvarsi vaikuttaa jousitusvoimiin jotenkin, mutta ... Juu, ei haeta maksimaalisia joustoja, vaan pääasiassa maantiemukavuutta, tällä ajatusleikillä.
:roll:

Lähetetty: Pe Helmi 08, 2013 12:03 am
Kirjoittaja -MaTTi-
Satasessa on vääntösauvat.

Lähetetty: Pe Helmi 08, 2013 8:48 am
Kirjoittaja A-P
No sitähän minä jo ihmettelin. Liekkö sitten ollu samassa lokerossa jäykkäakselisen 115-mallin jousita sitten kyse, kun 100-sarjan laarissa oli etukierrejouset.

No, jatketaanpa tät pohdintaa sitten 90-sarjalaisen etujousilla. Sen jousen tarvinnee olla aikas jämäkkäö tuosta vipusuhteesta johtuen. Akselipainot näyttävät kutakuinkin samoilta (1250/1200kg).

Järjellä ajatellen siinä iskarissa ei liene kovinkaan pitkä isku. :oops:

Lähetetty: La Helmi 09, 2013 10:25 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Ei maha isku riittää jäykkä-akseliseen, ei jousessa eikä iskarissa. Oliskohan n. 10 cm. IFS:ssä pyörän liike tuplaantuu vipusuhteista johtuen.

120-sarjalaisen tolppa kovasti samankaltainen.

Lähetetty: Su Helmi 10, 2013 4:05 pm
Kirjoittaja A-P
-MaTTi- kirjoitti:Ei maha isku riittää jäykkä-akseliseen, ei jousessa eikä iskarissa. Oliskohan n. 10 cm. IFS:ssä pyörän liike tuplaantuu vipusuhteista johtuen.
Kas, näin. Tätäpä sittemmin tulin miettineeksi itsekkin.
Ohjaan ajatukseni takaisin johonkin tähdellisempään.
Ellei sitten joku kerro jotain muuta kompaktia jousituselementtiä HooJiin kierteyttämistarkoitukseen!

Lähetetty: Su Helmi 10, 2013 6:47 pm
Kirjoittaja vartiainen
Ilmajousillahan HJ:sta saisi tosi mukavan menijän.

Lähetetty: Su Helmi 10, 2013 10:06 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
vartiainen kirjoitti:Ilmajousillahan HJ:sta saisi tosi mukavan menijän.
Jo vain, eikä olis vaikeet edes asentaa, varsinkin jos säilyttäis pyöräntuentana vaikka vain norrat orkkispakoista. Eikä maksaiskaan paljon.

Ite väkräsin FJ:hin taakse LC120:n ilmapussit, tuli mukava ja joustaakin ihan riittävästi (enemmänki menis ku kuvassa):
Kuva

Lähetetty: Ma Helmi 11, 2013 7:22 am
Kirjoittaja janski79
Terve! Voisko joku vähän valaista tietämätöntä, kuin tuo ilmajousihomma käytännössä toteutetaan ja miten leimaus??? Olis vaan toi HJ tuossa kolmenkymmenen vuoden huollossa ja vois samalla vähän päivittää alustaa kun joka tapauksessa jotain jousia pitäis hommata kaiken muun uuden osan lisäksi...

Lähetetty: Ma Helmi 11, 2013 4:39 pm
Kirjoittaja vartiainen
Ihan vaan maalaisjärjellä niin HJ:ssahan tukivarsihomma hoitaa ne lehtijouset ja jos niistä luopuu niin pitää rakentaa vaikka LJ:n mallinen systeemi tai joku muu. Tuo Matin mainitsema että norrat toimii tukivarsina on varmaan hyvä kanssa, sitten pitää rakentaa ilmajousille kiinnikkeet ja asentaa muu järjestelmä. Tuskin periaatteessa kovinkaan kummonen operaatio kun Amerikassakin näitä tungetaan kaikenmaailman vanhoihinkin kottosiin?
Konttorilla saattaa inssi hieman hirnahtaa jos ja kun koko jousitusrakenne iskareita lukuunottamatta uudistellaan kotipajassa. Tämä kannattaisi selvittää varmaan ennen toimeen ryhtymistä.

Lähetetty: Ma Helmi 11, 2013 5:59 pm
Kirjoittaja Tuppu
-MaTTi- kirjoitti:Ite väkräsin FJ:hin taakse LC120:n ilmapussit, tuli mukava ja joustaakin ihan riittävästi (enemmänki menis ku kuvassa):
Kuva
Tää on kyllä pätevä laite ihan livenäkin :wink:

Lähetetty: Ti Helmi 12, 2013 11:34 pm
Kirjoittaja Bearhill
Moro.Oli pakko kirjautua sivuille kun sattui aihe jota itsekin olen pähkäillyt ja suunnitellut,eli hj61 etuakselille 120 sarjan tolpat et sais paremmaksi ajaa tienpäällä.120 sarjalaisen tolpista löytyy max,165mm iskunpituus,mut taitaa olla turhan vähän jäykkäakseliselle?Taka akselin muutokset on jo tehty,tuli väkerrettyä kierrejousitus ja muutoskatsastus sujui ilman ongelmia.Kuviakin voin laittaa jos jotain kiinnostaa, kunhan opiskelen miten se tapahtuu,tietotekniikka EI ole vahvin alani.

Lähetetty: Ke Helmi 13, 2013 12:22 pm
Kirjoittaja Heikki L
Ei se inssi mitään sano jos muutokset on tehty asiallisesti ja tarpeeksi jytkyistä raaka-aineista, ei mitään millin peltiä.

hdj:n tukivarsilla leimakin onnistuu tai sitten just omillajousilla+pussit.

Miten noita pusseja ohjataan, saako sellaisen ohjauslaitteen johon säädetään vaan jonkin moiset raja arvot vai tuleeko namiskuukkeleja hyttiin mistä vimppaillaan?