Kuva Kuva

HDJ 80 etu- ja takalukkojen korjausprojekti

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

jrauti12
Viestit: 14
Liittynyt: Su Tammi 06, 2013 7:03 pm
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

HDJ 80 etu- ja takalukkojen korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja jrauti12 »

Hankittuani -90 HDJ 80, totesin että kummankaan pään lukot eivät toimineet.
Merkkivalot mittaristossa vilkkuivat.
Projekti alkoi varovaisella auton alle ryömimisellä, jolloin totesin takaperän läheltä johtosarjasta yhtä lukuunottamatta kaikki johdot olivat irti poikki, ja johdot olivat niin hapertunutta että jatkaminen ei onnistunut. Uusisin n.1,5 metrin matkalta johtonipun käyttäen perävaunu 7 napaista kaapelia. Ei vieläkään toiminut. Lukkomoottori irti ja tutustuminen mitä on syönyt. Neljästä magneetista 3 oli irronnut, liimaus pikaliimalla peltiin kiinni, Ja epoksiliimalla magneettien välit ja reunat täyteen. moottorin perusteellinen sisäpuhdistus, rasvaus vaseliinilla. Ei vieläkään toiminut. Hanttarin jalkatilasta rele irti, siitä nenän avulla paikallistin 2 diodia jotka oli kärvähtänyt (näki myös silmämääräisesti että oli mustuneet) Korjaus Turkulaisessa radiokorjaamossa 30€. Taas pääsi kokeilemaan, nyt alkoi toimimaan. Rele ei siis naksunut katkaisijasta päälle kytkettäessä kuin ainoastaan etulukon asennossa.
Sitten etulukon kimppuun.
Etuperän "anturista" toinen liitinnasta hapettunut poikki, uusi Toyotalta 109€, ei vieläkään toiminut, johtosarjan mittaus, useita johtoja poikki. Johtosarjan uusiminen perävaunukaapelilla konehuoneesta asti. Nyt toimii.
Lisäksi "varmuuden vuoksi uusisin kojelaudan katkaisijan 109€. Lukot toimii, vielä pitäisi uusia takaperään lukon käyttöakseliin stefa joka oli kovettunut ja ei kestänyt lukkomoottorin takaisin asennusta.
HDJ 80 -90, 895000km
Avatar
hj 60/61
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2012 9:56 am
Paikkakunta: Jämijärvi

Viesti Kirjoittaja hj 60/61 »

Vähän hienoo, mulla toimii lukot samalla tavalla, tai siis ei toimi, vilkkuu vain valot... Eli siis samanlaista remonttia tiedossa... Mistähän muuten tietää, jos keskitasauspyörästön lukko ei toimi, jääkö sekin vilkkumaan? Ei ainakaan nyt vilku, syttyy mittaristoon sen merkkivalo ja abs... En oo vielä ehtinyt perien lukkoihin paneutumaan, kun HJ vie tallista kaiken tilan. Toisaalta, ei hodarilla oo tarkoitus niin pahaan paikkaan mennä, että tarvis lukkoja, mut olishan se hyvä et toimis, kun sellaiset kuitenkin on olemassa. HJ:ssä sentään on vivulla kytkettävätlukot molemmissa päissä, eikä mitään sähkömoottori virityksiä. On hieman toi sähkö sellainen epämukavuusalue...
MAALAINEN RATISSA!!!
Avatar
_kekkula_
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 7:22 pm
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja _kekkula_ »

eiköhän sen keskilukon toiminnan huomaa kun ajaa vaikka pihassa ympyrää.

Keskilukko auki=kääntyy niinku henkilöauto

Keskilukko kiinni=kääntyy niinku Hj nelivedolla eli murtaa,jumputtaa ja on paaljon jäykempi kuin lukko auki oli
J150 -11
Perheauto

HJ61-87,
Volvo porttaalit
40x13,5 R17

BJ45 troopy -81
12-ht

FJ55 -80
Kesä käyttis

LJ70
käyttis

PäHäMa
Mmc
SLCK #511
vesseli
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2011 3:30 pm
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja vesseli »

Moi!

Olen hodarin lukkoja räplännyt ja kaikki muut lukot toimii paitsi takaperä.
Muissa lukoissa oli sähköissä vika mutta takana sähköt vaikuttaisivat olevan kunnossa.

En saanut takaperän lukon moottoria irti murikasta pohjolan tallissa, "joku" oli vääntänyt kannat pyöreiksi kaikista neljästä pultista ilmeisesti jo vuosia sitten.

Huomenna pääsen montun päälle ja eiköhän se lukkomoottori siitä irtoa. Auto on käyttöauto eikä olisi varaa jättää kovin pitkäksi aikaa montun päälle:

Millaiset pultit tuossa on?
Tiiviste, käykö tasotiiviste?
Tuleeko ölpät pihalle murikasta kun moottorin irroittaa?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

vesseli kirjoitti: Millaiset pultit tuossa on?
Tiiviste, käykö tasotiiviste?
Tuleeko ölpät pihalle murikasta kun moottorin irroittaa?
Sähkömoottorin peltikansi on muistaakseni kiinni rungossa 5mm ruuveilla, alumiinikansi 6mm ja koko vehje banjossa 6mm pulteilla. Pituudet sahalla säädettävissä...

Kai sinne tasotiivistekin tai tiivistemassakin käy, mutta ainakin ite hain uudet O-renkaat teollisuustarvikeliikkeestä n. 1€/kpl. Ihan 100% sopivia ei löytynyt, tais olla karvan paksumpaa kumia ja halkasija heitti ehkä millin. Sai kuitenkin tiiviiksi kasattua.

Öljyä voi tulla pikkasen, muttei paljoa. Riippuu vähän kuinka suoralla/vinolla pihalla purkaa.
#428
vesseli
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2011 3:30 pm
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja vesseli »

Jaa löysin tuollaisen netistä missä joku ulkomaalainen taisteli saman asian tiimoilla ja oli spesiaali pultit:

http://www.landcruiserclub.net/forums/s ... ator/page4
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

vesseli kirjoitti:Jaa löysin tuollaisen netistä missä joku ulkomaalainen taisteli saman asian tiimoilla ja oli spesiaali pultit:

http://www.landcruiserclub.net/forums/s ... ator/page4
Toi kyseinen pultti tulee siihen varren ja haarukan liitokseen sinne anturin taakse, mutta tuskin siinä sun vanhassa pultissa mitään vikaa on.

Tonne kirjotin joskus ohjeen miten lukon saa asennuksen jälkeen toimimaan oikein: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92394
#428
vesseli
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2011 3:30 pm
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja vesseli »

Kiitti Hessu!
Vastaa Viestiin