HDJ 80 etu- ja takalukkojen korjausprojekti
Valvoja: Käyttäjä
HDJ 80 etu- ja takalukkojen korjausprojekti
Hankittuani -90 HDJ 80, totesin että kummankaan pään lukot eivät toimineet.
Merkkivalot mittaristossa vilkkuivat.
Projekti alkoi varovaisella auton alle ryömimisellä, jolloin totesin takaperän läheltä johtosarjasta yhtä lukuunottamatta kaikki johdot olivat irti poikki, ja johdot olivat niin hapertunutta että jatkaminen ei onnistunut. Uusisin n.1,5 metrin matkalta johtonipun käyttäen perävaunu 7 napaista kaapelia. Ei vieläkään toiminut. Lukkomoottori irti ja tutustuminen mitä on syönyt. Neljästä magneetista 3 oli irronnut, liimaus pikaliimalla peltiin kiinni, Ja epoksiliimalla magneettien välit ja reunat täyteen. moottorin perusteellinen sisäpuhdistus, rasvaus vaseliinilla. Ei vieläkään toiminut. Hanttarin jalkatilasta rele irti, siitä nenän avulla paikallistin 2 diodia jotka oli kärvähtänyt (näki myös silmämääräisesti että oli mustuneet) Korjaus Turkulaisessa radiokorjaamossa 30€. Taas pääsi kokeilemaan, nyt alkoi toimimaan. Rele ei siis naksunut katkaisijasta päälle kytkettäessä kuin ainoastaan etulukon asennossa.
Sitten etulukon kimppuun.
Etuperän "anturista" toinen liitinnasta hapettunut poikki, uusi Toyotalta 109€, ei vieläkään toiminut, johtosarjan mittaus, useita johtoja poikki. Johtosarjan uusiminen perävaunukaapelilla konehuoneesta asti. Nyt toimii.
Lisäksi "varmuuden vuoksi uusisin kojelaudan katkaisijan 109€. Lukot toimii, vielä pitäisi uusia takaperään lukon käyttöakseliin stefa joka oli kovettunut ja ei kestänyt lukkomoottorin takaisin asennusta.
Merkkivalot mittaristossa vilkkuivat.
Projekti alkoi varovaisella auton alle ryömimisellä, jolloin totesin takaperän läheltä johtosarjasta yhtä lukuunottamatta kaikki johdot olivat irti poikki, ja johdot olivat niin hapertunutta että jatkaminen ei onnistunut. Uusisin n.1,5 metrin matkalta johtonipun käyttäen perävaunu 7 napaista kaapelia. Ei vieläkään toiminut. Lukkomoottori irti ja tutustuminen mitä on syönyt. Neljästä magneetista 3 oli irronnut, liimaus pikaliimalla peltiin kiinni, Ja epoksiliimalla magneettien välit ja reunat täyteen. moottorin perusteellinen sisäpuhdistus, rasvaus vaseliinilla. Ei vieläkään toiminut. Hanttarin jalkatilasta rele irti, siitä nenän avulla paikallistin 2 diodia jotka oli kärvähtänyt (näki myös silmämääräisesti että oli mustuneet) Korjaus Turkulaisessa radiokorjaamossa 30€. Taas pääsi kokeilemaan, nyt alkoi toimimaan. Rele ei siis naksunut katkaisijasta päälle kytkettäessä kuin ainoastaan etulukon asennossa.
Sitten etulukon kimppuun.
Etuperän "anturista" toinen liitinnasta hapettunut poikki, uusi Toyotalta 109€, ei vieläkään toiminut, johtosarjan mittaus, useita johtoja poikki. Johtosarjan uusiminen perävaunukaapelilla konehuoneesta asti. Nyt toimii.
Lisäksi "varmuuden vuoksi uusisin kojelaudan katkaisijan 109€. Lukot toimii, vielä pitäisi uusia takaperään lukon käyttöakseliin stefa joka oli kovettunut ja ei kestänyt lukkomoottorin takaisin asennusta.
HDJ 80 -90, 895000km
Vähän hienoo, mulla toimii lukot samalla tavalla, tai siis ei toimi, vilkkuu vain valot... Eli siis samanlaista remonttia tiedossa... Mistähän muuten tietää, jos keskitasauspyörästön lukko ei toimi, jääkö sekin vilkkumaan? Ei ainakaan nyt vilku, syttyy mittaristoon sen merkkivalo ja abs... En oo vielä ehtinyt perien lukkoihin paneutumaan, kun HJ vie tallista kaiken tilan. Toisaalta, ei hodarilla oo tarkoitus niin pahaan paikkaan mennä, että tarvis lukkoja, mut olishan se hyvä et toimis, kun sellaiset kuitenkin on olemassa. HJ:ssä sentään on vivulla kytkettävätlukot molemmissa päissä, eikä mitään sähkömoottori virityksiä. On hieman toi sähkö sellainen epämukavuusalue...
MAALAINEN RATISSA!!!
eiköhän sen keskilukon toiminnan huomaa kun ajaa vaikka pihassa ympyrää.
Keskilukko auki=kääntyy niinku henkilöauto
Keskilukko kiinni=kääntyy niinku Hj nelivedolla eli murtaa,jumputtaa ja on paaljon jäykempi kuin lukko auki oli
Keskilukko auki=kääntyy niinku henkilöauto
Keskilukko kiinni=kääntyy niinku Hj nelivedolla eli murtaa,jumputtaa ja on paaljon jäykempi kuin lukko auki oli
J150 -11
Perheauto
HJ61-87,
Volvo porttaalit
40x13,5 R17
BJ45 troopy -81
12-ht
FJ55 -80
Kesä käyttis
LJ70
käyttis
PäHäMa
Mmc
SLCK #511
Perheauto
HJ61-87,
Volvo porttaalit
40x13,5 R17
BJ45 troopy -81
12-ht
FJ55 -80
Kesä käyttis
LJ70
käyttis
PäHäMa
Mmc
SLCK #511
Moi!
Olen hodarin lukkoja räplännyt ja kaikki muut lukot toimii paitsi takaperä.
Muissa lukoissa oli sähköissä vika mutta takana sähköt vaikuttaisivat olevan kunnossa.
En saanut takaperän lukon moottoria irti murikasta pohjolan tallissa, "joku" oli vääntänyt kannat pyöreiksi kaikista neljästä pultista ilmeisesti jo vuosia sitten.
Huomenna pääsen montun päälle ja eiköhän se lukkomoottori siitä irtoa. Auto on käyttöauto eikä olisi varaa jättää kovin pitkäksi aikaa montun päälle:
Millaiset pultit tuossa on?
Tiiviste, käykö tasotiiviste?
Tuleeko ölpät pihalle murikasta kun moottorin irroittaa?
Olen hodarin lukkoja räplännyt ja kaikki muut lukot toimii paitsi takaperä.
Muissa lukoissa oli sähköissä vika mutta takana sähköt vaikuttaisivat olevan kunnossa.
En saanut takaperän lukon moottoria irti murikasta pohjolan tallissa, "joku" oli vääntänyt kannat pyöreiksi kaikista neljästä pultista ilmeisesti jo vuosia sitten.
Huomenna pääsen montun päälle ja eiköhän se lukkomoottori siitä irtoa. Auto on käyttöauto eikä olisi varaa jättää kovin pitkäksi aikaa montun päälle:
Millaiset pultit tuossa on?
Tiiviste, käykö tasotiiviste?
Tuleeko ölpät pihalle murikasta kun moottorin irroittaa?
Sähkömoottorin peltikansi on muistaakseni kiinni rungossa 5mm ruuveilla, alumiinikansi 6mm ja koko vehje banjossa 6mm pulteilla. Pituudet sahalla säädettävissä...vesseli kirjoitti: Millaiset pultit tuossa on?
Tiiviste, käykö tasotiiviste?
Tuleeko ölpät pihalle murikasta kun moottorin irroittaa?
Kai sinne tasotiivistekin tai tiivistemassakin käy, mutta ainakin ite hain uudet O-renkaat teollisuustarvikeliikkeestä n. 1€/kpl. Ihan 100% sopivia ei löytynyt, tais olla karvan paksumpaa kumia ja halkasija heitti ehkä millin. Sai kuitenkin tiiviiksi kasattua.
Öljyä voi tulla pikkasen, muttei paljoa. Riippuu vähän kuinka suoralla/vinolla pihalla purkaa.
#428
Jaa löysin tuollaisen netistä missä joku ulkomaalainen taisteli saman asian tiimoilla ja oli spesiaali pultit:
http://www.landcruiserclub.net/forums/s ... ator/page4
http://www.landcruiserclub.net/forums/s ... ator/page4
Toi kyseinen pultti tulee siihen varren ja haarukan liitokseen sinne anturin taakse, mutta tuskin siinä sun vanhassa pultissa mitään vikaa on.vesseli kirjoitti:Jaa löysin tuollaisen netistä missä joku ulkomaalainen taisteli saman asian tiimoilla ja oli spesiaali pultit:
http://www.landcruiserclub.net/forums/s ... ator/page4
Tonne kirjotin joskus ohjeen miten lukon saa asennuksen jälkeen toimimaan oikein: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92394
#428