Sivu 1/2
BJ40. Neliveto katosi
Lähetetty: La Tammi 26, 2013 9:40 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Elikkä jotain tapahtui BJ:lle.
Isäni lähti ajamaan BJ:llä. Ennen liikkeelle lähtöä hän vaihtoi takavedolta nelivedolle, napalukot kiinni. Kun auto lähti liikkeelle kuului metallinen "blam, kling" ääni jostain voimansiirrosta. Ajettuaan hetken aikaa BJ:stä tulikin yhtäkkiä takavetoinen mikä aiheuti pienen tilanteen liikenteessä.
No. Kertoman perusteella neliveto ei enään toimi. Vain takarenkaat sutii. Kun kepin laittaa hitaalle nelivedolle tai nopeelle niin BJ on edelleen takavetoinen. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu kun auto liikkuu.
Sen tiedän, että BJ:n etuperässä on ollu aijemminkin melko iso välys kun kiertää kardaania. Voisko ongelma olla jakolaatikossa.. jossain siirtäjässä?
Mikä hajosi? Alkaa ikä painamaan BJ:tä jo vähän liikaa.

Lähetetty: Su Tammi 27, 2013 9:50 am
Kirjoittaja gaz
ensimmäiseksi kannattaa kattoo että pyöriikö etukartaani paikallaan ruovittaessa niin tietää onko vikaa jakolootassa vai akselipuolella.
Lähetetty: Su Tammi 27, 2013 10:16 am
Kirjoittaja 4x4_88
gaz kirjoitti:ensimmäiseksi kannattaa kattoo että pyöriikö etukartaani paikallaan ruovittaessa niin tietää onko vikaa jakolootassa vai akselipuolella.
Joo täytyypi testata kun pääsen itse paikalle

Lähetetty: Ma Tammi 28, 2013 6:22 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Nyt on testailtu.
Aluksi kävi niin, että kun lähdin peruuttamaan liukkaasta kuopasta nelikko päällä vain takarenkaat suti noin about 1-2sec kunnes yhtäkkiä eturengas alkoi myös sutimaan. Eli tuli viiveellä mukaan.
Ihmettelin että toimiihan se, mutta sitten muutamien lumihanki/ylämäki testien jälkeen nelikko päällä vain takarenkaat sutii ja etukardaani pyörii.
Välillä taas eturenkaat tuleekin mukaan mutta taas välillä heittää vetämästä pienen klonks äänen saattelemana.
Noh.. jakoloota taitaa sitten toimia, eikö? Etuakseli ei niinkään... Siinä kun ihan sudittamatta ajoi tiellä edes takas niin välillä jostain etuakselilta kuului pieni paukaus kun ulkoapäin kuunteli.
Täytyy varmaan laittaa BJ telakalle ja purkaa akselia napalukoista alkaen. Kuskinpuolella on muutenkin sellanen vanhanmallin peltikupilla oleva nappis ja se ns. heikompi murros. Toisaalta jos toinen nappis/murros rikki niin miksi koko etuakseli heittäs toimimasta.
Onko arvauksia/tietoa?
Lähetetty: Ma Tammi 28, 2013 7:04 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Siinä heikommassa murroksessa on pienempi vetarin tumppi eli pronssiholkki on eri halkaisijainen.
Lähetetty: Ma Tammi 28, 2013 8:44 pm
Kirjoittaja Antsa
4x4_88 kirjoitti:Nyt on testailtu.
Aluksi kävi niin, että kun lähdin peruuttamaan liukkaasta kuopasta nelikko päällä vain takarenkaat suti noin about 1-2sec kunnes yhtäkkiä eturengas alkoi myös sutimaan. Eli tuli viiveellä mukaan.
Ihmettelin että toimiihan se, mutta sitten muutamien lumihanki/ylämäki testien jälkeen nelikko päällä vain takarenkaat sutii ja etukardaani pyörii.
Välillä taas eturenkaat tuleekin mukaan mutta taas välillä heittää vetämästä pienen klonks äänen saattelemana.
Noh.. jakoloota taitaa sitten toimia, eikö? Etuakseli ei niinkään... Siinä kun ihan sudittamatta ajoi tiellä edes takas niin välillä jostain etuakselilta kuului pieni paukaus kun ulkoapäin kuunteli.
Täytyy varmaan laittaa BJ telakalle ja purkaa akselia napalukoista alkaen. Kuskinpuolella on muutenkin sellanen vanhanmallin peltikupilla oleva nappis ja se ns. heikompi murros. Toisaalta jos toinen nappis/murros rikki niin miksi koko etuakseli heittäs toimimasta.
Onko arvauksia/tietoa?
Koska siellä on tasauspyörästö. Eli jos toiselta puolelta on vetari poikki tms. niin ei se toinenkaan puoli vedä.
Noista napiksista kannattanee homma tosiaan aloittaa ...
Lähetetty: Ma Tammi 28, 2013 10:17 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Antsa kirjoitti:Koska siellä on tasauspyörästö. Eli jos toiselta puolelta on vetari poikki tms. niin ei se toinenkaan puoli vedä.
Niin joo.
Täytyypi ihmetellä ongelman aiheuttajaa. Taitaapi olla BJ:n ajot vähäksi aikaa ohi. Nythän ois hyvä sit päivittää samalla toinenkin vetari/murros/nappis siihen uudempaan versioon ja päivittää jarrut levyihin. Vaikka jos hommais uudemman akselin kokonaisuudessaan ja siihen rakentelis HJ:n osat kun on kuulemma helpompi rasti (vanhaan akseliputkeen ei mahu HJ:n isompi murros?). Tai hommaa HJ:n akselit.. tai BJ42:n... tai jopa BJ75:n akselit. Noh tilanteet ja suunnitelmat muuttuu. Mulla on aika low-budget meininki tää Cruiseri harrastus

Lähetetty: Ma Tammi 28, 2013 11:08 pm
Kirjoittaja benjaminf
Kyllä sen HJ murroksen saa siihen sovitettu.
Ja kyllä minulla on vanhat etupään osat tallessa,on ilmeisesti samanlaiset.
Lähetetty: Ti Tammi 29, 2013 12:07 am
Kirjoittaja Antsa
4x4_88 kirjoitti:Antsa kirjoitti:Koska siellä on tasauspyörästö. Eli jos toiselta puolelta on vetari poikki tms. niin ei se toinenkaan puoli vedä.
Niin joo.
Täytyypi ihmetellä ongelman aiheuttajaa. Taitaapi olla BJ:n ajot vähäksi aikaa ohi. Nythän ois hyvä sit päivittää samalla toinenkin vetari/murros/nappis siihen uudempaan versioon ja päivittää jarrut levyihin. Vaikka jos hommais uudemman akselin kokonaisuudessaan ja siihen rakentelis HJ:n osat kun on kuulemma helpompi rasti (vanhaan akseliputkeen ei mahu HJ:n isompi murros?). Tai hommaa HJ:n akselit.. tai BJ42:n... tai jopa BJ75:n akselit. Noh tilanteet ja suunnitelmat muuttuu. Mulla on aika low-budget meininki tää Cruiseri harrastus

Eikäs mihinkään. Vika esiin ja korjaten ja ajot jatkuu.Ei ajossa olevia Berttoja pistetä seisomaan minkään pikkuvikojen takia.
Itellä on nuo 75:sen akselit ja ne ei ainakaan omalta kohalta ollu mitenkään lowbudjet kamaa mutta hintansa väärtit kun tuota aurattavaa on.
Lähetetty: Ti Tammi 29, 2013 6:58 am
Kirjoittaja 4x4_88
Kyllä sitä jotain keksitään. Jokavuosi on BJ ollut liikenteessä kun se on minulla ollut nyt sen rapiat 6-vuotta. Paalaukseltahan sen pelastin niin ei sitä hevillä luovuteta.
Huomasin myös sen että jakolootan keppi ottaa lattiareijän laitaan hieman kiinni kun vaihtaa 2wd -> 4wd. Päässy laatikon kannatinkumet veltostuun ja viime safarilla hiekkamäkeä kun polki ylös niin heilu koko jakolaatikko melko voimakkaasti kopinan säestämänä.
Pinionit pitäis huoltaa/laakeroida, kääntöpäät vuotaa, jakolaatikkko vuotaa kämmenen kokoisen alueen päivässä (voi olla huohotin tukossa) ja sitten kun sais väkerrettyä sen ohjaustehostimen. Voi mahoton kun ois hommaa kun miettii

Lähetetty: Ti Tammi 29, 2013 7:36 pm
Kirjoittaja Antsa
Ei ny ruveta ryömimään. Kevät tulee ja vaikka mitä.
Tehostimen laittaa päivässä ja noita stefoja vaihtelee tunneissa tuonne alustaan.
Ja jos vielä oot sen pelastanu niin sehän on sitte perheen jäsen...
Lähetetty: Ti Tammi 29, 2013 8:13 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Hih... "Tehostimen päivässä....."

Lähetetty: Ti Tammi 29, 2013 10:07 pm
Kirjoittaja 4x4_88
"Näissä autoremontti hommissa on hyvä muistaa sääntö, että aikataulu ja budjetti kannattaa aina kertoa kolmella."
Joo perheenjäsenhän toi jo on. Ei sitä raaskis myydäkkään. Aina se vaan hymyn nostaa korville kun BJ lähtee kylmänä käyntiin, tavaramerkkinään vaivainen tyhjäkäynti ja sininen savu, kunnes käynti tasaantuu ja BJ möyryää kohti uusia seikkailuja.
Lähetetty: Ti Tammi 29, 2013 11:11 pm
Kirjoittaja Antsa
SuurSyömäri kirjoitti:Hih... "Tehostimen päivässä....."

Kun laitoin omaan Berttaan tehostajan niin silloin oli 12 tunnin vapaa kun piti olla takaisin duunissa ja muuta autoa ei ollut. Eikä sen jälkeenkään.
Lähetetty: Ke Tammi 30, 2013 9:28 am
Kirjoittaja PikkuF
Tuo etuvedon osittainen häviäminen viitaisi napalukkon sensuroivaan käyttäytymiseen.Ei olisi ensimmäinen Bertta jossa on käynyt niin.
Napis saataa olla sisältä ruosteinen,paskainen,paskana tai talvella jopa jäässä.Toisinsanoen lukitus menee vain "huulille".
Ja sitten tuohon moottorin kylmänä savuttamiseen autta painonapilla toteutettu jälkihehkutus...