Kuva Kuva

Jurinaa nelikko päällä moottorijarrutuksessa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Jurinaa nelikko päällä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Noniin, nysse hajos. :lol:
Olin tuolla noin ajelemassa ja jäin vähän jumiin lumeen, ei mitään erikoista sinänsä, pakki-ykkös-sulkeisilla aika helposti irti, mutta ajelin sitten isolla tiellä nelikolla kotiopäin niin moottorijarrutuksella kakkosta isommilla vaihteilla kuuluu jurinaa. Kotona sitten auton alle makoilemaan niin kaikki öljyt ok, kardaanin ristikot mielestäni ok ja rasvassa,
mutta etukardaani pyörähtää tyhjää n. 5-10 minuuttia kellotaulutermeillä vaikka eturenkaat on maassa, napalukot päällä ja neliveto päällä, vaihde silmässä. Ja tuntuis että jakiksen päässä olis joku joku sivusuuntainen välys kun kardaania heiluttelin.
Niin ja etunapojen ne kääntöpäiden kuulien tiivisteet näköjään pakkasilla alkaneet vuotamaan ihan hemmetisti öljyä ulos eli pääsee nekin huoltamaan kevväämmällä....
Mutta mites tuo jurina? Voiko tota jakiksen päätä jotenkin kiristää? Ja onko toi kardaanin "tyhjä väli" OK?
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Tuo jurina voi tulla etuvetareiden väljistä pronssiholkeista. Ja kannattaa korjata ne vetoakselin tiivisteet ensi tilassa, öljyn ei kuulu päästä kääntöpäihin.
Hojomies
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 9:26 pm

Viesti Kirjoittaja Hojomies »

olisko jakiksen etuvetolähdön laakeri tullu tiensä päähän? Silloin ainakin kartaanin laippaa muljuu ylös/alas ja sivusuunnassa. Siellä laipan takana majailee sitten kuulalaakeri,että ei voi kiristellä. Vaatii jakiksen halkaisua jos sen laakerin vaihtaa meinaa:)
Hojomies
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 9:26 pm

Viesti Kirjoittaja Hojomies »

niin ja edellä mainittu koski sitten HJ60/61 8)
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Jotain kipua on etukardaanissa siinä jakiksen päässä, selvä välys mutta en saa selville onko jakiksen lähtö vai ristinivel. Pitää ottaa irti kun pakkaset hellittää.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ettei siellä vaan ole jäätä jossain panssarin välissä tai pakari saanu kipeetä.

Ei nuo pronssiholkit ny ihan joka hommaan oo syylliset ja ne kääntöpäät saa vuotaa aika reilusti ölppää ilman että siitä on sen enempää haittaa.

Se että se juristaa isoilla vaihteilla viittaisi kyllä enemmin kardaaniin tms. mutta ennen kuin aloitat minkään isommat rempan niin pistä aluksi rasvaa joka paikkaan.

Tuo meitsin Bertta ainakin juristaa välillä mettäreissujen jälkeen ja se sitten loppuu ajallaan. Samoin syksyisin kun kardaani on kesän huilannu niin aina se hetken juristaa ja sitten se joko loppuu tai sitä ääntä ei vaan enää huomaa.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Oon tota rasvanut kyllä joka öljynvaihdossa ja nyt laitoin heti ensiavuks kaikkiin nippoihin. Noi pallot on vuotanut välillä enempi välillä vähempi, kesällä ei juuri lainkaan. Nyt oli eka kertaa niin että kuskinpuolen rengas oli hyvin rasvattu. Kannattaa vissiin hakea toyotalta vaan noi tiivistesarjat vai onko toi Tamgearsin paketti mistä kotoisin?
Lunta tai jäätä ei ollut alustassa missään.
tojotti
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 12, 2006 4:03 pm

Viesti Kirjoittaja tojotti »

Itsellä oli HJ:ssa kanssa kauhia jurina, jakiksen etukardaanin laakeri oli tullu tiensä päähän ja se vaihtamalla hävisi jurinat ja nyt pelittää hienosti neliveto. Tuo jurina oli aivan sietämätön ja alkoi heti kun kakkosvaihdetta pisti sisään, kuulosti että joku sieltä porautuu kohta ulos joten puolisen vuotta tuli ajeltua takavedolla.

Tamgearssista itselläni vain hyviä kokemuksia, sieltä tuli tiivisteet ja laakeri kun tuon jakiksen aukaisin viime talvena eikä ole ongelmia ollut.
Land Cruiser
Viestit: 65
Liittynyt: Su Huhti 18, 2010 1:37 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Land Cruiser »

vartiainen kirjoitti:Kannattaa vissiin hakea toyotalta vaan noi tiivistesarjat vai onko toi Tamgearsin paketti mistä kotoisin?
Lunta tai jäätä ei ollut alustassa missään.
Tamgearssilta vaan :D Laatu osia ja monestin vielä Toyotan paketeissa... Vetarin stefat kannattaa ottaa ne ns. parannetut mallit eikä sitä alkuperäis mallista... Mulla tuli jakolaatikosta se ääni, kun oli kardaanin laipoissa väljää... mut piti myös ajossa sellaista "ulinaa" ja moottori jarrulla tuli sit sellaista jurinaa....
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Tamgearsilta tuli otettua tiivistesarjat ja vahvistetut stefat vetareihin, lisäks yks ristinivel ja pari lukkomutteria jakiksen ja etuperän vetolaippoihin vastaisuuden varalle. Kahtotaan koska sitä jaksas pajotella...
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Nyt se hajos lisää!! Alkoi turbo ulisemaan vienosti kylmänä. Jostain reilusta 2000rpm kiihdytettäessä kolmeen tonniin kuuluu sellanen ulina mikä menee turbon mukaan ja laskee myös kun kaasusta höllää silleen viiveellä kuten turbo tekee. Lisäks alkoi vaihteiston nelonen ja vitonen kahisemaan pikkusen. :lol: :lol: :lol:
Eikö nää vehkeet enää pikkupakkasiakaan kestä??? :shock: Autohan hajoo käsiin, perkule....
12-HT
Viestit: 4
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 11:54 pm
Paikkakunta: pori

Turbo

Viesti Kirjoittaja 12-HT »

Pro Turbolta kannattaa kysyä ahdin remonttia 0400-895087
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Kysyinkin tuosta Porin Proturbosta jo apua. Veikkasi että pakopuolen akseli kierossa tai sitten joku siipirikko. Pitäs ottaa ahdin irti jotta pääsevät katsomaan ja korjaamaan. Otin ilmanputsarin letkun irti ja kuuntelin turboa imupuolelta niin sieltäkin kuuluu jotain kihinää. Imupuolen akselissa on sivuttaista välystä yhdessä kohtaa n. milli, toisessa kohtaa ei yhtään. Päittäisvälystä ei ole, ja siivet on ehjät. Hyrsk hyrsk!
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Turbon ääni johtui vissiin siitä että siitä ekasta laipasta puuttui yksi kiinnitysmutteri kokonaan. Mihinköhän lienee mennyt?
Sen sijaan tuo nelikon ääni on aika mielenkiintoinen. Vain nelosella ja vitosella moottorijarruttaessa rohisee toisinaan jostain edestä. Muuten neliveto kyl pelaa. Kardaanin otin irti ja ristinivelet oli kunnossa. Välillä nelikko on ihan hiljainenkin. Maastossa siitä ei kuulu mitään ääntä. Mikähän siinä??
Vastaa Viestiin