Sivu 1/1
HJ 61 lämpiämis ongelma
Lähetetty: Ke Joulu 05, 2012 6:48 pm
Kirjoittaja jääkäri
mitähän sitä mahtais olla vialla? HJ ei nosta lämpöjä kun juuri ja juuri ekan viivan yli? eikä puhalla sisälle kun ihan hailua? termostaatin vaihdoin uuteen 88c asteiseen ja mitä aikaisempia lueskelin niin pitäisi sillä myös lämmetä? kokeilin käytellä ja ajella ilman viskoa mutta ei lämmenny sittenkään ? taka lämppäri kyllä puhaltaa lämmintä ja lämppärin kennolle menevät letkut lämpimät. autossa on letku lämmitin voisiko se haitata virtausta tai olisko lämppärin kennosso jotain? pakkasia on ny ollu 15-20 raatia
Lähetetty: Ke Joulu 05, 2012 7:52 pm
Kirjoittaja Hojomies
voisko olla lämppärin kenno tukossa? Tai lämppärin kraanassa jotain tukkoisuutta/kipua? Jos kerran lisälämppäri lämmintä puhkuu.
Kaverin hoojiissa joskus aikoinaan oli kenno täynnä ruostepaskaa ja ei lämmenny juur mitään ennen puulausta

Lähetetty: Pe Joulu 07, 2012 8:11 am
Kirjoittaja jääkäri
Täytyykin viä tutkia kraanaa. Mietin voisko se lämppärin kenno olla niin kalkkeutunu että tarvis liuottaa? Voisko sitä suorittaa jollain tiskiaineella? Onko kokemuksia?
Lähetetty: Pe Joulu 07, 2012 9:03 am
Kirjoittaja vartiainen
Kyllä sen pitää nostaa maantieajossa korkeemmalle sen lämpöviisarin. Veikkaan että huono termari. Ite ostin vajaa vuosi sitten oikein Toyotan termarin ja sain silti susikappaleen. Lämmöt soutaa ja neula putoaa kaupunkiajossa. Ehjä termari nostaa lämmöt nopsaan maantieajossa ja viisari myös pysyy siellä ylhäällä.
Lähetetty: Pe Joulu 07, 2012 10:01 pm
Kirjoittaja Lumimies
-61:nen on huono lämpiään. Onko sulla verho syylärin edessä, nestettä tarpeeksi, ilmaa järjestelmässä?
Lähetetty: La Joulu 08, 2012 8:44 am
Kirjoittaja Hessu
vartiainen kirjoitti:Lämmöt soutaa ja neula putoaa kaupunkiajossa.
Ootko varma, ettei ole mittaristossa vika?
Lähetetty: La Joulu 08, 2012 8:48 am
Kirjoittaja Käyttäjä
61:nen on todellakin kehno lämpiämään ilman 2,5 tn. traileria perässä.
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta muilta kuultua.
Lähetetty: La Joulu 08, 2012 5:59 pm
Kirjoittaja Kontio
Eihän tosiaan oikein mikään suoraruiskutuskone ole nopea lämpenemään. Esikammiokoneet taas vastaavasti lämpeneekin eri tahtiin...
Ainakin silloin kun omaan kuusykköseen vaihdoin marmoritiskin termarin, niin lämmöt pysyivät hyvin hallinnassa, myös talvella. Mutta 60:seen ei voi verrata lämpenisnopeudessa. 60- voittaa nopeudellaan. (esikammiokone)
Lähetetty: La Joulu 08, 2012 6:32 pm
Kirjoittaja vartiainen
Hessu kirjoitti:vartiainen kirjoitti:Lämmöt soutaa ja neula putoaa kaupunkiajossa.
Ootko varma, ettei ole mittaristossa vika?
Olen. Se mittari elää ihan loogisesti. Lämpömittarin näyttämä on suoraan verrannollinen ilmasuuttimesta tulevan ilman lämpöön. Kaupungissa rutkutellessa lämmöt lerpahtaa siis niin mittarissa kuin kabiinissakin. Maantiellä tuleekin sitten niin kuumaa että sormet palaa. Vähän sellanen fiilis et termari ei mee kunnolla kiinni. Edellinen 2.4dieselini lämpesi ihan eri tavalla, se tosin oli turboton.
Tiedä sitten hämääkö toi Eberi tota termaria jotenkin.
Lähetetty: To Joulu 20, 2012 7:26 pm
Kirjoittaja osilpi
Omat kokemukset HJ60 12H-T:llä on, että lämpöä riittää matka-ajossa, kunhan ajaa riittävän pitkään. Puolen tunnin kohdalla alkaa olemaan lämmintä, jos ulkona on -20c.
Takalämppärin on toimittava. Ilman sitä on aika viileää. Kyllähän se ihan eri tavalla lämmittää, kun kierrättää sisällä olevaa ilmaa.
Omassa tapauksessa tosin seuraavat muutokset:
-etulämppärin kennolle menevässä letkussa on boschin sähköinen vesipumppu (auttaa melko paljon mielestäni)
-takalämppärin kennolle menevät putket on kauttaaltaan eristetty
-alkuperäinen vedenkierron katkaisuventtiili on poistettu ja korvattu käsikäyttöisellä kesäsululla (tosin ei vaikuta lämpiämiseen, vaan vanha venttiili vuoti)
Kun sisällä alkaa olemaan lämmintä, tiputan ensin sähköpumpun pois pelistä. Sitten takalämppärin puhallin. Lopuksi voi kääntää kojelaudasta lämpöä pienemmälle, jos vielä on kuuma.
Ennen noita muutoksia ja ilman takalämmitintä oli kylmä.