Sivu 1/1

HJ61 nelivedon yllättävä vika

Lähetetty: Pe Loka 26, 2012 1:35 pm
Kirjoittaja makaaberi
Laitoimpa liukkauden takia nelivetoa päälle, mutta pian huomasin, että vastus on aika kova ja jurinaakin kuuluu?
Etuperä ja kardaani on ok. mutta kun napista painaa, niin em. vika ilmenee, en uskalla pahemmin enää kokeilla.
On se laatikko ollut auki vuosia sitten, joten en muista enää niin tarkkaan rakennetta, periaatteessahan ei pitäisi tapahtua mitään kummempaa, jos neliveto on kytketty napista, tai ei, kun navat on kiinni kuitenkin.
On sitä kytketty välillä voitelun takia, jos on muistanut, tuskin jumiin on ruostunut??
Voisiko vika olla vain siinä kytkentäsysteemissä, jonka rakennetta en siis muista.

Lähetetty: Pe Loka 26, 2012 2:25 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Eikai se ruostumaan pääse, jos on öljyt sisällä?
Kytkentäsysteemissäkään ei uskois olevan vikaa, jos se vetää nelikon päälle.
61:ssä on valitsijan keppi korvattu alipaine kellolla.

niin

Lähetetty: Pe Loka 26, 2012 3:06 pm
Kirjoittaja makaaberi
Voihan se johtua siitäkin, kun takavedolla ajettaessa on melkoiset välykset, niin nelivedolla kiristelee voimansiirtoa vuoroin vaihteella vedättäessä tai jarrutellessa

Lähetetty: Pe Loka 26, 2012 6:17 pm
Kirjoittaja Antsa
Käy ny kokeilemassa se etukardaani että onko välystä ja missä. Jos se on huilannu koko kesän ni joko ristikot voi olla moro, liuku hakkautunu väljäksi tai kissapään laakeri väljä. Ja kun se etuperä "peruuttaa" takaperään nähden niin väljät saattaa oireilla vain vedolla.
Ja onhan ne renkaat saman kokoiset?
Ja rasvaa ne kardaanit.

Lähetetty: Pe Loka 26, 2012 7:59 pm
Kirjoittaja makaaberi
Ei siinä niitä raskaamman luokan vikoja ole, ainoa se takaperä, joka olisi pitänyt olla jo korjattuna.
Sellainen mielikuva minullakin, että kun suoralla tiellä vedättää vaihteella, niin toinen perä vaan vetää ja toinen jarruttaa juuri niiden keskinäisen välyksen takia, kun vaihteella taas jarrutetaan, niin osat vaihtuvat.
Joka tapauksessa voimansirto jännittyy ajaessa, kun ei neliveto tahdo sovinnolla laueta pois päältä, ennen se meni huomaamatta pois.
En kummemmin osaa selittää, mutta tältä tuntuu.

Lähetetty: Pe Loka 26, 2012 8:20 pm
Kirjoittaja Tojo4wd
Onhan varmasti samanlaiset renkaat kummallakin akselilla.
Jos erimerkkiset niin kannattaa mitata ympärysmitta voi olla suuriakin eroja eri merkien kesken.

Lähetetty: Pe Loka 26, 2012 9:24 pm
Kirjoittaja Antsa
Nii ja erilaiset rengaspaineet aiheuttaa tuota kehien eroa. Mutta normaalia tuo ei ole. Onkos tuo uusi ostos vai miten? Eli onko sitä joku jo harrastanu eli vaihtanu taakse tiheemmän välityksen.

Lähetetty: Pe Loka 26, 2012 9:41 pm
Kirjoittaja makaaberi
Niin---hehe, ikää autolla on 25 vuotta plakkarissa vasta ½ milj. I´m 1 omistaja, joten autosta ei löydy mitään mystistä, mistä en ole tietoinen.
No teen kuitenkin liikenteestäpoiston taas talveksi, kun lämpimällä riisipussilla on mukavampi pyöriä kaupungilla (ja korjaan perän puhdetöinä)
Katsotaan sitten, onko sillä vaikutusta :roll:

Lähetetty: La Loka 27, 2012 4:02 pm
Kirjoittaja makaaberi
Niinhän siinä on käynyt, että alla on yksi vararenkaana ollut "miceliini" jonka halkaisija on 4 cm pienempi, kuin muiden eri merkkisten renkaiden, siis tehollinen säde heittää yli 2 cm - varmaan tuntuu.
Kiitos niistä hyvistä vinkeistä.

Lähetetty: La Loka 27, 2012 5:15 pm
Kirjoittaja Antsa
Eli yli 12 cm/kierros ja sen kun perä puolittaa,jää vielä yli 6 cm/ kierros. Eli se luistaa sadan kierroksen aikana yli 6 metriä kun neliveto on kytketty (=n.250 m???)...