Kuva Kuva

HJ61 nelivedon yllättävä vika

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

HJ61 nelivedon yllättävä vika

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Laitoimpa liukkauden takia nelivetoa päälle, mutta pian huomasin, että vastus on aika kova ja jurinaakin kuuluu?
Etuperä ja kardaani on ok. mutta kun napista painaa, niin em. vika ilmenee, en uskalla pahemmin enää kokeilla.
On se laatikko ollut auki vuosia sitten, joten en muista enää niin tarkkaan rakennetta, periaatteessahan ei pitäisi tapahtua mitään kummempaa, jos neliveto on kytketty napista, tai ei, kun navat on kiinni kuitenkin.
On sitä kytketty välillä voitelun takia, jos on muistanut, tuskin jumiin on ruostunut??
Voisiko vika olla vain siinä kytkentäsysteemissä, jonka rakennetta en siis muista.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Eikai se ruostumaan pääse, jos on öljyt sisällä?
Kytkentäsysteemissäkään ei uskois olevan vikaa, jos se vetää nelikon päälle.
61:ssä on valitsijan keppi korvattu alipaine kellolla.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

niin

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Voihan se johtua siitäkin, kun takavedolla ajettaessa on melkoiset välykset, niin nelivedolla kiristelee voimansiirtoa vuoroin vaihteella vedättäessä tai jarrutellessa
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Käy ny kokeilemassa se etukardaani että onko välystä ja missä. Jos se on huilannu koko kesän ni joko ristikot voi olla moro, liuku hakkautunu väljäksi tai kissapään laakeri väljä. Ja kun se etuperä "peruuttaa" takaperään nähden niin väljät saattaa oireilla vain vedolla.
Ja onhan ne renkaat saman kokoiset?
Ja rasvaa ne kardaanit.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Ei siinä niitä raskaamman luokan vikoja ole, ainoa se takaperä, joka olisi pitänyt olla jo korjattuna.
Sellainen mielikuva minullakin, että kun suoralla tiellä vedättää vaihteella, niin toinen perä vaan vetää ja toinen jarruttaa juuri niiden keskinäisen välyksen takia, kun vaihteella taas jarrutetaan, niin osat vaihtuvat.
Joka tapauksessa voimansirto jännittyy ajaessa, kun ei neliveto tahdo sovinnolla laueta pois päältä, ennen se meni huomaamatta pois.
En kummemmin osaa selittää, mutta tältä tuntuu.
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 25, 2004 1:38 pm
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Onhan varmasti samanlaiset renkaat kummallakin akselilla.
Jos erimerkkiset niin kannattaa mitata ympärysmitta voi olla suuriakin eroja eri merkien kesken.
Kyllä se siitä menee.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Nii ja erilaiset rengaspaineet aiheuttaa tuota kehien eroa. Mutta normaalia tuo ei ole. Onkos tuo uusi ostos vai miten? Eli onko sitä joku jo harrastanu eli vaihtanu taakse tiheemmän välityksen.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Niin---hehe, ikää autolla on 25 vuotta plakkarissa vasta ½ milj. I´m 1 omistaja, joten autosta ei löydy mitään mystistä, mistä en ole tietoinen.
No teen kuitenkin liikenteestäpoiston taas talveksi, kun lämpimällä riisipussilla on mukavampi pyöriä kaupungilla (ja korjaan perän puhdetöinä)
Katsotaan sitten, onko sillä vaikutusta :roll:
makaaberi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2011 4:40 pm

Viesti Kirjoittaja makaaberi »

Niinhän siinä on käynyt, että alla on yksi vararenkaana ollut "miceliini" jonka halkaisija on 4 cm pienempi, kuin muiden eri merkkisten renkaiden, siis tehollinen säde heittää yli 2 cm - varmaan tuntuu.
Kiitos niistä hyvistä vinkeistä.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Eli yli 12 cm/kierros ja sen kun perä puolittaa,jää vielä yli 6 cm/ kierros. Eli se luistaa sadan kierroksen aikana yli 6 metriä kun neliveto on kytketty (=n.250 m???)...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin