Kuva Kuva

BJ40 jarru ongelma????

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

joppek53
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 5:42 pm
Paikkakunta: Padasjoki 17500

BJ40 jarru ongelma????

Viesti Kirjoittaja joppek53 »

Jos joku viisampi osais ratkasta vian, oon kolme päivään äheltänny eikä vikaa löydy. Eli takajarrut ei oikeestaan ota ollenkaan. Olen purkannu kaikki sylinterit , hoonannu ne samalla ja ilmannu noin litran nestettä läpi. Edessä hj:n navat , tehosti ja pääsylinteri. Poljin on edelleen sellanen löysä siihen saakka kun alkaa etujarrut ottaa. Pääsyliteri on ilmattu moneen kertaan, kun laitoin takapiirin tulpan pääsyliteriin niin poljin on kova.Pääsyliteristä oon säätänny sen akselin niin että syliteri pääsee palautumaan. En enään keksi mitä vois tehdä!!!!!
T: J.E.K
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Onkos ne takakengät säädetty lähelle? tuleeko toisella polkasulla jarruja?
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
joppek53
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 5:42 pm
Paikkakunta: Padasjoki 17500

Viesti Kirjoittaja joppek53 »

On säädetty niin läelle että ei voi jättää siihen kun alkaa jarruja löytyy ja vaikka kuinka polkee niin sama juttu: Kun nostan toisen pyörän pukille ja pistän tyhjäkäynnillä vaihteen päälle ja pumpaan jarrua niin pyörä pyörii. Kaikki jarruputket on uusittu vuos sitte!
T: J.E.K
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Onkos ne putket oikeinpäin siellä pääsäylkällä. Eli takapiirissä pitäisi kaiketi olla se jäännöspainevena ja etupiirissä ei jos on levyt.

Yksi juttu voisi olla se että se pääsylkyn taka mäntä on juuttunu sinne pääsylkyn perille??? Tms. mutta ihan arvailuksi kyllä menee.

Onkos tuohon asenneltu mitään jarrupaineen säätimiä tms. sinne takapiiriin?
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
joppek53
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 5:42 pm
Paikkakunta: Padasjoki 17500

Viesti Kirjoittaja joppek53 »

Pääsylinteriin on laitoin korjaussarjan kun luulin että vika olis siinä. mutta mitään jäännöspaineen vettiilä en ole nähnyt pääsylinteri on hj:n vuos sitte hankittu uutena. Putken kai kuuluu olla niin että etu piiri on etumaisena, takapiirin välissä on säädettävä paineen säädin joka on nyt täysin auki.
T: J.E.K
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ootko kokeillu ruuvata sitä säädintä toiseen laitaan???

En ole satavarma onko sitä jäännöspainevenaa enää uusissa vehkeissä mutta siinä vanhassa pääsylkyssä ne varmaan jossain kohtaa on.

Mitenhän nuo piirit pitikään olla??? Nyt ei kyllä pääkopasta löydy muistikuvaa eli pitää koittaa jostakin kaivaa tietoa.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Ismo C.
Viestit: 465
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 1:16 pm
Paikkakunta: Velaatta

Viesti Kirjoittaja Ismo C. »

Mulla oli joskus vajaavetosessa samaa vikaa, ja vika korjaantui sillä kun vaihdoin jarruletkun. Oli ilmeisesti sopivasti sisältä perstunu, ettei päästäny kunnolla nestettä läpi :?
BJ-40, BJ-45, HJ-60 ja possuja
joppek53
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 5:42 pm
Paikkakunta: Padasjoki 17500

Viesti Kirjoittaja joppek53 »

Takaakselin päällä on ainut jarruletku mikä kuuluu taka piiriin se on uusittu vuosi sitte. Taka piiri tuntuu siltä kun siellä olis ilmaa mutta en tiedä kuinka sen selvittäis. olen onttanut säätimen pois välistä ei vaikuta tilanteeseen.
T:J.E.K
benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

Meneekö poljin pohjaan kun avaat taka ilmausruuvin ?
Koita ilmata samalla painalluksella sekä etu että takapäästä,voi olla että etumainnen pääsyl mäntä estää sen takimmaisen liikkumisen tarpeeksi.
Itse olen aina aloittanut sen ilmaamisen takana siitä pidemmestä päästä.
Viimeksi muokannut benjaminf, Ma Loka 08, 2012 9:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
joppek53
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 5:42 pm
Paikkakunta: Padasjoki 17500

Viesti Kirjoittaja joppek53 »

Kun ilmaan takapäätä niin poljin menee vaan puoleenväliin en oli etupäätä ilmannu kun ne toimii hyvin
Terv: J.E.K
benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

Sitä minä tarkoitin, että jos ei mee pohjaan niin ei jaksa painaa ilmat pois.
Minulla oli sama onkelma mutta päinvastoin ei meinannu saada etujarruja.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
joppek53
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 5:42 pm
Paikkakunta: Padasjoki 17500

Viesti Kirjoittaja joppek53 »

Sitä täytyy kokeilla huomenna KIITOS!!!
T: J.E.K
benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

Se on HJ ssa vähän eri kun takana on se paineensäätö venttiili.
Miettisin sitä silloin kun purkasin HJ sta jarruvehkeet,etu piiri menee etupyöriin ja taka takapyöriin mutta etupiiristä menee mun mielestä putki myös sinne säätöventtiiliin.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
joppek53
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 5:42 pm
Paikkakunta: Padasjoki 17500

Viesti Kirjoittaja joppek53 »

Kokeilin ilmata molempia piirejä yhtäaikaa loppu tulos ei muuttunu mikskään.Otin jatturummun pois ja painoin polkimen pohjaa/puoleen väliin jarrukenkien liike on mielestäni aivan olematon eikä polkimessa ole sitä löysää ollenkaan.Puuttuuko multa jotain muutakin kun tietoa. Akkaa olee vitsit vähissä !!!!
TJ.E.K
Radis
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Elo 05, 2011 11:39 am
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Radis »

Ootko koittanu ilmata pääsylinteriä?

Eli Tee semmonen 30cm pätkä jarruputkea nipan kanssa. Laita se sylinteriin kiinni varsianisen jarruputken tilalle ja käännä sen pää jarrunestesäilötä kohti. Sitten laita sormi putken päähän tukkeeksi. Apumiehen painaaessa poljinta vapauta sormi ja anna nesteen ruiskuta säiliöön. Sormi tukkeeksi kun apumies nostaa polkimen. Muutama pumppausta tällä tavoin kumpaankin piiriin, niin lähtee sylinteristä ilmat pois.

Sitten... ettei olis siinä etupiiriltä jarrupainesäätimelle tulevassa putkessa ilmaa?
Vastaa Viestiin