Sivu 1/1

HJ Lukollisen perän pinjoni

Lähetetty: La Heinä 28, 2012 11:56 pm
Kirjoittaja Juno
Perämurikat on irti, ja tarkotus vaihtaa eteen ja taakse pinjonin laakerit. Kaivelin söörtsillä aihetta ja löyty paljon hyvää tarinaa, mutta...jos nyt vielä pähkinän kuoressa eli:

- pinjonin laakerit vaihtuu.
- Kun puretaan poskilaakerit eikä niitä vaihdeta, niin simmaus/kesketuksen säätö vai ei. Jos ko. laakerit joutuu vaihtamaan, niin mitenkä sitte ?
- laakeripukkien momentti ?
- krympin kiristys oikein, että ei tarvi avata uudelleen

Akselit on HJ:n lukolliset vm. 88

Kiitos ja anteeks... :?

Re: HJ Lukollisen perän pinjoni

Lähetetty: Su Heinä 29, 2012 1:08 pm
Kirjoittaja Hessu
rusakko kirjoitti: - Kun puretaan poskilaakerit eikä niitä vaihdeta, niin simmaus/kesketuksen säätö vai ei. Jos ko. laakerit joutuu vaihtamaan, niin mitenkä sitte ?
- laakeripukkien momentti ?
- krympin kiristys oikein, että ei tarvi avata uudelleen

Akselit on HJ:n lukolliset vm. 88

Kiitos ja anteeks... :?
Söörtsillä löytyy täältä tai offipalstalta tarkat tiedot momenteista jne. ja toyon korjausmanuskat kannattaa ladata tietysti netistä. Vaikka vaihdat kaikki laakerit, niin ei tarvii shimmailla eikä mun mielestä kosketustakaan edes testaa. Äänettömän saa jos välitys on alun perin ollut kunnossa ja kun momentit on just eikä melkein oikein. Meistipuikolla on hyvä lyödä toisen puolen pukkiin pisteet, niin ei mene sekasin ja poskilaakerin ulkokooli pussiin, jossa on tussilla piste, niin menee nekin oikein päin takas. Pinionin momentti on luokkaa 400Nm, joten sellanen metrinen momenttiavain kannattaa lainata jostain.