Sivu 1/1
HJ60 Turbon saaminen rekisteriin
Lähetetty: Ke Heinä 18, 2012 8:22 pm
Kirjoittaja T-4
Olen uusi HJ-60 harrastaja, ku toi auto tuli hankittua vasta muutama viikko sitten.
Edellinen omistaja on asentanu siihen turbon. Mutta se ei tietenkään ole mainittu rekisterissä.
Mitäs kaikkee dokumenttia ja muutosta pitää -82 HJ-60:seen tehdä, että saisin turbon katsastettua?
Tää saattaa olla jo monta kertaa kysytty asia, mutta...

Lähetetty: To Heinä 19, 2012 7:02 am
Kirjoittaja Antsa
Tarvit teholapun eli dynamometrille mars.
Ja tehot saa nousta 20 prossaa vertailu moottosiin nähden joka on muistaakseni 2F bensakone jossa on tehoa ulkomuistista 152 kaakkia...
Eli ei ole ongelma, hieman rahanmenoa ja pikkusen vaivaa tuosta on mutta ihan helppo juttu.
Mutta se teholappu ensin ja lukemat tietenkin tähän ketjuun niin nauretaan niitä sitten porukalla.
Tässä kapulatekstiä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714
Lähetetty: To Heinä 19, 2012 4:03 pm
Kirjoittaja tojotti
2F:n tehoksi ilmoitetaan 135 hv.
3F:ssä taasen pitäsi olla 155 hv.
Mutta offipalstalta joskus muistan lukeneeni, että on saanut turbon leimattua 60:seen näyttämällä katastusmiehelle motonetin varaosaluetteloa josta näkyy että 60 ja 61 alustan osat (jarrut jne.) on samat. Kait se myös sitten pitäs jotenki osottaa että 61 on turboahdettu, jossei katsuri tiedä.
Lähetetty: La Heinä 21, 2012 5:36 am
Kirjoittaja T-4
mites sitten päästöt? Eikö noin vanhassa tekniikassa ole päästöillä väliä. vai pitääkö joidenkin rajojen sisäpuolella pysyvä päästölappu taikoo jostakin?
Lähetetty: La Heinä 21, 2012 11:30 am
Kirjoittaja Antsa
Ei tarvi mitään muita lappuja eli normi savumittaus katastuksessa riittää.
Ja savuarvot jopa saa vähän lisääntyäkkin. Eli vapari koneessa kun se savu saa olla 2.5 niin turbo koneessa 3.0.
Se savu lappu kannattaa hakea ennakkoon jostain rekkapajalta koska kierrosten rajoitin ei välttämättä enää toimi ja muutenkin se saattaa vaatia herkkää otetta.
Jatketaas kun asia eli katsastus olis itellekkin ajankohtainen eli ne maksimi kierrokset pitää rajoittaa joko kaasu polkimella tai kaasuläpän säädöllä.
Kaasua pitää painaa rauhallisesti että paineet kerkeää mukaan ja muutenkin syötöt saa olla tuossa kohtaa melko pienellä koska mitään ahdon alaisen syötön säätöjä tuossa tuskin on.
Ja kun sen kaasun nostaa täysiltä kierroksilta nopeasti niin ahtoilma "törmää" siihen kaasuläppään ja silloin syöttöpumppu antaa hetkellisesti täydet syötöt ja savun pölläys on melkoinen.
Eli rauhallisuutta molempiin suuntiin niin homma onnistuu, mutta ei välttämättä konttorilla.
Kannattaa lukaista myös tämän foorumin muut 2h ja 3b / b turbo topicit läpi niin saat sisäistettyä laitteesi sielunelämän vähän paremmin.
Lähetetty: La Heinä 21, 2012 1:23 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
tojotti kirjoitti:
Mutta offipalstalta joskus muistan lukeneeni, että on saanut turbon leimattua 60:seen näyttämällä katastusmiehelle motonetin varaosaluetteloa josta näkyy että 60 ja 61 alustan osat (jarrut jne.) on samat. Kait se myös sitten pitäs jotenki osottaa että 61 on turboahdettu, jossei katsuri tiedä.
No ehkä näinkin, mutta www.toyodiy.com:ista printtaamalla HJ60 vs. HJ61 tai FJ62 alustan ja jarrujen osat, saa varman selonteon osanumeroineen kuvineen.
Ei oo mitään merkitystä katsastuksen kannalta tieto onko HJ61 turboahdettu vai ei, teho ratkaisee.
Lähetetty: La Heinä 21, 2012 1:56 pm
Kirjoittaja Tuppu
Minä menisin tattikselle ja laittasin Matin töihin
