Sivu 1/1

4B vai 14B? Dynan voimapaketti Cruiseriin?

Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 12:13 pm
Kirjoittaja A-P
Millä ihmeellä erottaa ulkoapäin onko moottori 4B vai 14B? Tarra on vissiin hukassa, ja kuvat huonoja. Erottaako ruiskupumpusta? Imusarjahehku löytyy, mutta löytyykö se myös esikammiokoneista?
Moottori olis tarjolla Dynasta.

Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 1:05 pm
Kirjoittaja Antsa
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_B_engine

Tuon mukaan 14b on suorasuihku kone. Eli siinä ei ole silloin hehkutulppia.

Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 7:22 pm
Kirjoittaja A-P
Juu, kyllä se ykkösen merkitys moottorin tyyppimerkinnässä tiedetään. En muuten olisi moottorista kiinnostunutkaan.
Totta, esikammiokoneessa olisi hehkutulpat! Kiitoksia, etsin todisteita suoraruiskuisuudesta, enkä osannut koittaa toista kautta.

Ensi viikolla noudan sitten moottori-vaihteistoaihion BeeJiihin. Alipaine- ja tehostinpumput jakopäässä. Nam!

Onko kellään hajua dynan vaihteiston sukulaisuudesta HooJiin askille? Meinaan, jakoaskin naittaminen mielessä.

Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 8:26 pm
Kirjoittaja Antsa
Taas yksi syy olla kateellinen jollekkin...

Jotain korjausmanuskaa lueskellessa sieltä pomppasi myös dynan versio lootasta silmille eli saattaa ollakkin jotain sukua.

Ja olikos tuossa vielä 18: puristukset eli loistava turbo aihio.

Lähetetty: Pe Kesä 22, 2012 8:23 am
Kirjoittaja killerwo
Missä dynan mallissa on tuo kone? Muutaman 13b koneen oon nähnyt mutta 14b on vielä näkemättä. Käyköhän tuohon 14b moottoriin 3b:n tai 3B-II kytkinkopat. Jos näin niin saa monta eri vaihteistoa sopimaan.

Lähetetty: Ti Heinä 24, 2012 8:51 pm
Kirjoittaja A-P
Tänään kotiutui voimapaketti tallille. Otti aikaa kesäloma-aikataulujen takia.

Kyllä se on 14B.

Onhan nuita samalla moottorilla olleita Dynia nettikoneessa ollut. Pahus, kun ei sellaista sattunut kohdille nosturillista kevytkuormuria hakiessani.

BJ42 samalla moottorilla oli vielä hetki sitten myynnissä nettiautossa. Kenelle meni, kuka tunnustaa?

http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4913344

Lähetetty: Ma Elo 20, 2012 10:40 am
Kirjoittaja A-P
killerwo kirjoitti:Missä dynan mallissa on tuo kone? ... Käyköhän tuohon 14b moottoriin 3b:n tai 3B-II kytkinkopat.
Dyna oli malliltaan BU88L. Tartti rekisteritunnus ottaa talteen, kun nuo osaputkat ei osaa enää muuten mitn osaa myydä. :wink:

Vaihteisto olis mukavan kiva 5-pykäläinen, mutta se on ollut sillä ihmeellisellä Dynan nivelistöllä. Sopisikohan tuohon jokin kansi keppeineen Cruiserin vaihtesitosta?

Kuva

Tuolla on tarina moottorin sovittamisesta 70-sarjalaiseen:

http://forum.ih8mud.com/70-series-tech/ ... 73-vm.html

Lähetetty: Ma Elo 20, 2012 7:36 pm
Kirjoittaja pertsa
A-P kirjoitti:Tänään kotiutui voimapaketti tallille. Otti aikaa kesäloma-aikataulujen takia.

Kyllä se on 14B.

Onhan nuita samalla moottorilla olleita Dynia nettikoneessa ollut. Pahus, kun ei sellaista sattunut kohdille nosturillista kevytkuormuria hakiessani.

BJ42 samalla moottorilla oli vielä hetki sitten myynnissä nettiautossa. Kenelle meni, kuka tunnustaa?

http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4913344
Tänne Norjaan se ostettiin :D

Lähetetty: Ti Elo 21, 2012 4:49 pm
Kirjoittaja A-P
Ohhoh, onnee ny kauheesti sitte.
Siinä oli komeet nahkapenkitkin. Volvostako?
pertsa kirjoitti:Tänne Norjaan se ostettiin :D

Lähetetty: Ti Elo 28, 2012 5:26 am
Kirjoittaja A-P
Hetkinen, onko Dynissa ollut 24 volttiset sähköt? Startti on 24 volttinen. Vai onko Dynassakin ollut käytössä 24V kytkentä pelkästään startille?
Olisko Dynan piirikaaviota kellään? :shock:

Lähetetty: La Syys 22, 2012 7:10 pm
Kirjoittaja JF
Kyllä se koko Dyna on ollut 24V noina aikoina.

Tuli tuollainen hankittua pari vuotta sitten moottorin takia, tosin sen asentaminen odottanut inspiraatiota, joka alkaa olla lähellä.

Riskillä tuli hankittua uusi 14B-T:n pakosarja, joka onneksi sopi kuin sopikin 14B:n kylkeen. Mukava yllätys oli myös että turbon kiinnitys on identtinen 13B-T:n pakosarjan kanssa eli nykyinen turbohässäkkä pakoputkineen sopii kerralla uuteen moottoriin.

Vaihdelaatikko olisi tosiaan aika hyvän oloinen, mietittiin Mikon kanssa jos siihen saisi sovellettua jonkun etuvetoisen vaihdekeppiä vaijereineen. Silloin kepin voisi myös sijoittaa ergonomisesti ohjaamoon. Pulmaksi tullee kuitenkin jakolaatikon kiinnitys, ei näytä suoraan sopivan jaoltaan ainakaan H55F:n perässä oleva halkaistava jakolaatikko siihen eli menisi koneistus- ja sorvaushommiksi tai jonkun irrallisen jakolaatikon hankkimiseksi - ainakaan jenkkien viritykset eivät ole vierestä katsoen herättäneet kovin suurta luottamusta mutta ehkä sieltäkin voisi jotain löytyä, riskinä sitten että tulee lyhyen auton alle liian pitkä paketti.

Erikoisena yksityiskohtana voisin mainita että kun kävin kuorma-autopurkamolla ja yritin myydä kyseistä sekä paria muuta nurkkiin kertynyttä Dynan vaihdelaatikkoa niin purkamon vanha ukko kertoi että vanhempaa mallia on viimeksi kysytty pari vuotta sitten ja että tuota uudempaa ei koskaan, ts. ei ollut koskaan tullut vastaan että olisi hajonnut. Voisi siis olla ihan hyvä maasturikäytössäkin. Tyyppikilven mukaan ainakin tuon minun elimenluovuttaja-Dynan yhdistelmän suurin kokonaismassa on 7800 kg eli varmaan sen mukaan mitoitettu.

Kytkin on muuten myös isompi 14B:n perässä VS 3B:n kytkin, olikohan 10-15 mm isompi halkaisijaltaan ja huomasin että ohjaamossa oli myös alipainetehostin sille eli asetelma voi olla jäykähkö, katsotaan tarvitseeko BJ:hin viritellä sellaista.

Lähetetty: Su Syys 23, 2012 2:40 pm
Kirjoittaja A-P
Tämähän on mahtavaa, kun joku muukin on samoin miettein liikkeellä.

Voisi olettaa tosiaan tuon laatikon olevan vähintäänkin riittävästi mitoitettu kevyeen Cruiseriin. Liekkö ykkönen jopa huiman hidas? Ivecossa ykkönen on "rallikaaviossa" pakin alapuolella, ja ainakin riittävän hidas pihasiirtelyissä.

Lähetetty: Su Syys 23, 2012 4:33 pm
Kirjoittaja Antsa
No saisiko siihen väännettyä ne rattivaihteet??? :shock:

Lähetetty: Ma Syys 24, 2012 8:07 pm
Kirjoittaja A-P
Ameriikan Cruiseri-foorumilla on aika hyvä lista mitä tarttee 14B:n ymppäämiseen BJ73:een.

http://forum.ih8mud.com/70-series-tech/ ... 73-vm.html